Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b1f49f1c-3a53-4a0d-9f7f-d8c2c8a368b1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Sok egykori társa drukkol a Ferencváros volt labdarúgója felépüléséért. ","shortLead":"Sok egykori társa drukkol a Ferencváros volt labdarúgója felépüléséért. ","id":"20250418_Eletmento-szivmuteten-esett-at-Nyilasi-Tibor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1f49f1c-3a53-4a0d-9f7f-d8c2c8a368b1.jpg","index":0,"item":"558e467a-fd21-4ed2-8f28-2d336b9f96e8","keywords":null,"link":"/elet/20250418_Eletmento-szivmuteten-esett-at-Nyilasi-Tibor","timestamp":"2025. április. 18. 15:33","title":"Életmentő szívműtéten esett át Nyilasi Tibor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e066c3d8-2dfd-4c61-b8e1-35ab6fa7dae4","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"Számtalan olyan egészségi probléma létezik, ami kezdetben csak kisebb kellemetlenséget okoz, így esetleg nem fordítunk időben kellő figyelmet a kezelésére és gyógyítására. Ezek az apróságok aztán igen kellemetlen, fájdalmas betegséggé is nőhetnek. Erre jó példa az aranyér, amiről nehezen beszélünk, pedig, ha időben és jól kezeljük, sok fájdalomtól, bosszúságtól és akár költségtől is megkímélhetjük magunkat.","shortLead":"Számtalan olyan egészségi probléma létezik, ami kezdetben csak kisebb kellemetlenséget okoz, így esetleg nem fordítunk...","id":"20250228_Mitol-gyullad-be-az-aranyer-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e066c3d8-2dfd-4c61-b8e1-35ab6fa7dae4.jpg","index":0,"item":"8103a6b8-f3b4-42f4-b55e-7e657addb35b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250228_Mitol-gyullad-be-az-aranyer-proktis","timestamp":"2025. április. 18. 14:30","title":"Mitől gyullad be az aranyér?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"414e3411-5c66-4235-98c2-8d60b9bc42f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Továbbra sincs meg 26 éves öccse. ","shortLead":"Továbbra sincs meg 26 éves öccse. ","id":"20250418_Egy-roman-no-szerint-nem-segitettek-neki-a-magyar-hatosagok-eltunt-testverenek-kereseseben-amig-ugyvedet-nem-fogadott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/414e3411-5c66-4235-98c2-8d60b9bc42f4.jpg","index":0,"item":"ef134bda-42d5-4b77-8d86-c5688d42e2a2","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Egy-roman-no-szerint-nem-segitettek-neki-a-magyar-hatosagok-eltunt-testverenek-kereseseben-amig-ugyvedet-nem-fogadott","timestamp":"2025. április. 18. 20:36","title":"Egy román nő azt állatja, ügyvéd nélkül nem segítettek neki a magyar hatóságok az eltűnt testvére keresésében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2294586-c679-429c-ac6d-af330fb9753b","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Az a legizgalmasabb szint, amikor a mesterséges intelligenciát (MI) már nemcsak adatok könnyebb feldolgozásához, hanem közvetlenül új termékek létrehozására használják, például gyógyszereket fejlesztenek ki a segítségével – mondja Ales Holecek, az idén éppen 50 éves Microsoft technológiai igazgatója.","shortLead":"Az a legizgalmasabb szint, amikor a mesterséges intelligenciát (MI) már nemcsak adatok könnyebb feldolgozásához, hanem...","id":"20250417_ai5-ales-holecek-interju-microsoft-technologia-igazgato-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2294586-c679-429c-ac6d-af330fb9753b.jpg","index":0,"item":"c2658681-8726-4c31-b8d4-957a2ad99d7d","keywords":null,"link":"/360/20250417_ai5-ales-holecek-interju-microsoft-technologia-igazgato-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 17. 18:00","title":"Elértünk arra a pontra, ahonnan MI-ügynökök veszik át a mindennapokat. Mi következik most?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt, újra előtérbe került a kérdés: ki lehet majd a potenciális vásárló? Ahogy korábban, most is kering egy mindenki által ismert név: az Apple. Bár a vállalatnak ehhez lenne is anyagi forrása, szinte bizonyosan kijelenthető, nem fog belevágni egy ilyen üzletbe.","shortLead":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt...","id":"20250418_apple-tiktok-felvasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf.jpg","index":0,"item":"1c44131b-1769-41e2-bc01-0d1b182ae9bf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_apple-tiktok-felvasarlas","timestamp":"2025. április. 18. 10:03","title":"Miért nem érdekli az Apple-t a TikTok, ha pénze bőven lenne rá?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4dc3964-6ed2-4d66-8f94-34ff6027a23c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Friderikusz Sándornak adott interjút a médiavállalkozó, beszélt arról is, miért távozott az úszószövetség éléről és hogy hogyan készül a börtönlétre.","shortLead":"Friderikusz Sándornak adott interjút a médiavállalkozó, beszélt arról is, miért távozott az úszószövetség éléről és...","id":"20250417_Gyarfas-Tamas-meg-volt-gyozodve-arrol-hogy-felmentik-a-Fenyo-ugyben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4dc3964-6ed2-4d66-8f94-34ff6027a23c.jpg","index":0,"item":"c92160e2-f625-49b6-b532-3c1bbb30163e","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_Gyarfas-Tamas-meg-volt-gyozodve-arrol-hogy-felmentik-a-Fenyo-ugyben","timestamp":"2025. április. 17. 23:25","title":"Gyárfás Tamás meg volt győződve arról, hogy felmentik a Fenyő-ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4047771f-4e4c-438c-9cb2-735189ca41d5","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Sorra dőltek meg az elmúlt években a biciklis rekordok Magyarországon: egyre többen és egyre többet kerekeznek, legyen szó munkába járásról vagy szabadidős programról. Az elektromos bringák terjedésével már az életkor sem (akkora) akadály, ami a kerékpárhasználók korösszetételén is meglátszik. Budapesten egyszerre van „autósüldözés” és elégtelen infrastruktúra, közben az a cél, hogy a következő öt évben robbanásszerűen növekedjen a biciklivel járók aránya.","shortLead":"Sorra dőltek meg az elmúlt években a biciklis rekordok Magyarországon: egyre többen és egyre többet kerekeznek, legyen...","id":"20250417_hvg-e-bicikli-senior-biciklizes-e-bringa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4047771f-4e4c-438c-9cb2-735189ca41d5.jpg","index":0,"item":"a3538cc3-62df-42ca-9ed7-d692bc4f8784","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-e-bicikli-senior-biciklizes-e-bringa","timestamp":"2025. április. 17. 19:30","title":"Új biciklis forradalom Magyarországon: az e-bringák megnyitották az utat az idősebbek előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68141b63-049a-45a2-82fd-61faa5b7eec5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Tragikus végkifejlet felé halad a belga-marokkói rendező, Jawad Rhalib Amal című filmje egy brüsszeli iskoláról.","shortLead":"Tragikus végkifejlet felé halad a belga-marokkói rendező, Jawad Rhalib Amal című filmje egy brüsszeli iskoláról.","id":"20250417_hvg-Amal-Jawad-Rhalib-film-hbo-max","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68141b63-049a-45a2-82fd-61faa5b7eec5.jpg","index":0,"item":"8dae4ede-bafc-4616-b00f-4eb348b01dfb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-Amal-Jawad-Rhalib-film-hbo-max","timestamp":"2025. április. 17. 18:30","title":"„Ha egyszer megízleltük a szabadságot, nem bírjuk ki nélküle”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Forma-1: lázadnak a csapatok, kezd eldurvulni a helyzet
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Nagyon úgy fest, a pénzügyi válság sem lesz elegendő ahhoz, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) átverje a Forma-1-es csapatokon évek óta fontolgatott költségcsökkentő programját. Az elmúlt napokban két istálló is jelezte: ha érvényben maradnak a 2010-re tervezett szabálymódosítások, búcsúznak a száguldó cirkusztól.
Ismét felkavarták a Forma-1 mostanában állónak éppen nem nevezhető vizét a gyári csapatok. Kedden a Ferrari jelezte hivatalos közleményben, hogy amennyiben érvényben maradnak az FIA által április végén elfogadott új szabályok, nem áll rajthoz a 2010-es idényben, míg egy nappal később Flavio Briatore, a Renault Forma-1-es csapatfőnöke tett hasonló nyilatkozatot, amit a francia gyártó csütörtökön hivatalosan is megerősített. Korábban már a Toyota és a Red Bull is pedzegette, hogy kiszáll a Forma-1-ből, így miután már a csapatok fele (az osztrák energiaital-gyártó két istállót is működtet) a „lázadók oldalán” áll, komoly nyomás nehezedik a döntéshozókra.
A Ferrarinál elsősorban a költségvetési sapka tervezett bevezetése ütötte ki a biztosítékot, míg a Renault-nál azt neheztelik, hogy hiába tett le a Forma-1-es csapatok érdekképviselete (FOTA) egy számukra is elfogadható költségcsökkentő programot az FIA asztalára, a döntéshozók azt teljesen figyelmen kívül hagyták.
A különböző sportágak közül a pénzügyi válság leginkább talán a Forma-1-et viselte meg, hiszen a száguldó cirkusz számára épp azok az ágazatok – például az autóipar és a pénzügyi szektor – biztosították a források jelentős részét, amelyeket a legérzékenyebben érintett a krízis. A sorozatba éves szinten nagyjából 300-500 millió dollárt ölő Honda decemberi távozása alapjaiban rázta meg az F1 szponzori piacát, s ez még korántsem az utolsó sokk volt, azóta ugyanis számos – a támogatott csapatra több 10 millió dollárt költő – vállalat jelezte, hogy kiszáll (búcsúzik például az ING, a Royal Bank of Scotland, a Credit Suisse).
Nem véletlen, hogy forrásaik megcsappanása miatt hirtelen a – szakértők szerint az elmúlt években irreálisan sokat költő – csapatok számára is fontossá vált a költségcsökkentés. Az istállók és a FIA már a holtszezonban tárgyaltak a lehetséges megoldásokról, ám a jelek szerint nem sikerült egyezségre jutniuk. A nemzetközi szövetség már korábban is próbálta saját szája íze szerint alakítani az F1 szablyait, de az istállók általában meghiúsították Max Mosley elnök és csapata – a teamek számára kedvezőtlen – törekvéseit.
Egyik fél sem enged
Az elmúlt egy évben azonban a Nemzetközi Automobil-szövetség egyre agresszívebben próbálta érvényesíteni saját elképzeléseit. A tavalyi szexbotránya óta tekintélye helyreállításáért küzdő Mosley számos olyan ötlettel állt elő, amit a csapatok – sőt, esetenként az FI-elnök régi barátja, az F1 teljhatalmú ura, Bernie Ecclestone – sem fogadtak éppen lelkesen, s nem ritkán körmeszakadtáig ragaszkodott elképzeléseihez. Ráadásul a szövetség első embere minden bizonnyal úgy gondolta, hogy a mostani gazdasági válság elegendő lesz ahhoz, hogy meggyőzze a csapatokat: kizárólag az FIA újításai alkalmasak a Forma-1 problémáinak kezelésére.
Nem így lett. A csapatok alkuereje ugyanis az elmúlt tíz évben igencsak megnőtt, s a kizárólag saját érdekeiket szem előtt tartó istállók most be akarják bizonytani: egy „csip-csup” válság miatt nem engednek. Vagyis – a már évek óta tartó – erőfitogtatásnak vagyunk a szemtanúi, amely nagyjából egy esztendővel ezelőtt kezdett eldurvulni, s mostanra odáig fajult, hogy – még ha közvetlen veszélyként ez nem is jelenik meg, de – a Forma-1 felbomlásával fenyeget.
A mérleg nyelve az a Bernie Ecclestone lehetne, aki korábban már vívott hasonló csatákat a csapatokkal, érdekes módon a Forma-1 teljhatalmú ura azonban – legalábbis nyilvánosan – nem foglalt olyan élesen állást, ahogy tette ezt korábban hasonló helyzetekben. A sorozat kereskedelmi jogait birtokló csoportot irányító üzletember is a költségcsökkentést szorgalmazza, de ha csak az elmúlt hetekben tett nyilatkozatait nézzük, odaszúrt Mosley-nak és a FOTA-nak is.
Főleg a gyári csapatok fintorognak
Nem véletlenül a vállalati tulajdonban lévő csapatok ágálnak leginkább a költségcsökkentés és azon belül is a költségvetési sapka ellen, az ugyanis inkább a kisebb csapatoknak kedvez. Az FIA elképzelései szerint választható – 40 millió fontos – költségvetési korlátot vezetnének be, s az a csapat, amely vállalja, hogy ezen az összegen belül tartja kiadásait, szabadabb kezet kapna a fejlesztésekben.
A nagyobb istállók azonban a tulajdonosi hozzájárulás nélkül is 150-250 millió dolláros bevételre tesznek szert szponzoraiktól, azaz biztosan nem szállítják le 40 millió fontra jelenleg nagyjából ennek 6-8-szorosára rúgó büdzséjüket. A kisebb csapatok – mint a Willimas, a Force India, vagy éppen a sikert sikerre halmozó Brawn GP – ugyanakkor feltehetőleg élnének az FIA nyújtotta lehetőséggel (igaz, ezen istállók esetében is nagyjából felére csökkenne így a költségvetés), ami kettős szabályozás kialakulásához vezetne, s a „lázadó” teamek igazából ezt nehezményezik.
A gyári csapatok minden bizonnyal attól félnek, hogy a fejlesztési engedmények olyan technikai előnyhöz juttatnák a kisebb csapatokat, hogy az messze túlkompenzálná a nagyok pénzügyi fölényét, s így a jelenlegihez hasonló helyzet állandósulna a Forma-1-ben. Márpedig a szponzorok hosszú távon nem viselnék jól a nem ritkán dollártízmilliókkal támogatott csapat folyamatos sikertelenségét, s ez a bevételek további szűküléséhez, illetve a szponzorok vándorlásához vezethet. Bár így idővel – elvileg – akár azt is el lehetne érni, hogy mindenki tartsa a költségvetési korlátot, abban a nagyobb csapatoknak igazuk van, hogy nem a kiadásokhoz kell szabni a bevételeket, hanem fordítva.
A következő hetek nagy kérdése tehát az, hogy sikerül-e megegyeznie az immár hónapok óta kizárólag saját érveiket harsogó feleknek, s megtalálni a költségcsökkentésnek azt a módját, ami mindenkinek megfelel, s a verseny érdekességét sem veszélyezteti. Sok ideje nincs azonban már a békülésre az FIA-nak és a csapatoknak, a 2010-es szezonra ugyanis május 29-ig kell nevezniük az istállóknak.
Az olasz sajtó döbbenten fogadta a Ferrari keddi bejelentését, miszerint az istálló jövőre nem indul a Forma-1-ben, ha érvénybe lép a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) költséglimitje.
Flavio Briatore, a Renault Forma-1-es csapatfőnöke kijelentette: amennyiben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bevezeti a 2010-re tervezett szabálymódosításokat, akkor - a Ferrarihoz hasonlóan - a francia istálló sem áll rajthoz jövőre.
A Ferrari bejelentette, hogy jövőre nem indul a Forma-1-es autós gyorsasági-világbajnokságon, ha érvénybe lép a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) költséglimitje.