Mekkora mértékű állami garanciával kaphat hitelt a sávolyi Balatonringet építő Share Capital konzorcium? – firtatta a HVG a helyszínen, ám Suchman Tamás, a Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke igencsak szűkszavúan válaszolt: „a szükséges garanciával”. Suchman abból az alkalomból nem nyilatkozott, hogy a spanyol Sedesa által vezetett beruházócsoport múlt pénteken bejelentette: nem várnak tovább a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) folytatott tárgyalások végkifejletére, hanem megkezdik a földmunkákat. Méghozzá – ahogyan ezt a Sedesa képviselőinek távollétében tartott sajtótájékoztatón a projekt mentoraiként bemutatott Suchman és Ujhelyi István, a Nemzeti Turisztikai Bizottság elnöke hangsúlyozta – saját kockázatra. Arra a kérdésre azonban, hogy mi történik, ha mégsem lesz megállapodás a hitelről, egyikük sem válaszolt. A „tárgyalások jó ütemben és sikeresen haladnak” frázison kívül csupán annyit lehetett megtudni, hogy a két politikus augusztusra várja a hitelígérvény elfogadását. A nem számszerűsített kormányzati garanciának pedig az ügylet hátterét ismerők szerint az tehet jót, hogy a beruházó lemondott a munkahelyteremtéshez kért vissza nem térítendő támogatásról.
A Balatonring látványterve |
Az idei verseny halasztása ugyanakkor nem érinti sem a jogdíj összegét, sem azt, hogy öt magyar futam garantált a MotoGP-ben. Az első, ötmillió eurós licencdíjat – amely évente 5 százalékkal emelkedik – a Magyar Turizmus Zrt. által alapított Hun-Ring Kft.-nek jövőre kell megfizetnie. Ennek lejárta után – ahogyan az a Forma–1-es futamokat rendező Hungaroring esetében többször megtörtént (lásd Bukótér című írásunkat) – meghosszabbítható a licenc, és öt év után a pálya tulajdonjoga is a Hun-Ringre száll majd. A világbajnoki futamokat közel kétszáz országban közvetítik, ami Magyarország népszerűsítésében megfizethetetlen, de Suchman bízik abban is, hogy a Balatonring nem csak a turisztikai bevételek révén lehet gazdaságos. A pálya nyereséges működtetéséhez megfelelő események idecsábítására van szükség; már most több versenyszervező érdeklődik a lehetőség iránt, és a MotoGP-istállók teszteléseiből is jelentős bevétel származhat.
Annak ellenére emelkedett a kért MFB-kölcsön nagysága, hogy az eredetileg 90 millió euróból megépíteni tervezett – a MotoGP-pályát és az azt kiszolgáló létesítményeket magában foglaló – Balatonringet a mostani állás szerint 8-10 százalékkal kevesebből is kihoznák. Csakhogy a beruházási tervek elkészülte óta a kamatterhek is nőttek, és még ezek részbeni finanszírozását is az MFB-hitelből képzeli el a beruházó. Az eredetileg közel 50 százalékos Sedesa-önerő a többletkölcsönigénnyel és a 81–83 millió eurósra csökkent beruházási költséggel 30 százalékosra apadt. A beruházó állítja: a Balatonring így is a legmodernebb MotoGP-pálya lesz. A költségcsökkentéssel 4232 méteresre rövidül az eredetileg 4650 méteresre szabott ring, ez viszont nem érintené a pálya befogadóképességét, ahová már az első futamra 110–140 ezer látogatót várnak. Akik – szól az ígéret – az egyéb MotoGP-pályákon tapasztaltnál nagyobb élményben részesülhetnének, mivel a ring körüli helyek nagy részéről nemcsak egy-egy rövid szakasz, hanem a teljes körpálya belátható lesz.
A Dorna lapzártánk után néhány nappal dönt a 2010-es versenynaptárról, de a múlt heti sajtótájékoztatón nyilatkozók már tudni vélték, hogy a magyar futamot 2010. szeptember 19-én rendezik meg. A szeptemberi időpont kifejezett magyar kívánság, a Balatonring így meghosszabbíthatná az augusztus 20-a után jellemzően véget érő szezont. Biztató lehet a magyar szervezők számára, hogy a szeptemberi időpontra egy éve is rábólintott a Dorna, amelynek elnöke, Carmelo Ezpelata júniusban Sávolyon járt, és kijelentette, hogy 2010-ben már lesz futam a Balatonringen.
A Somogy megyei falu már eddig is profitált az épülő Balatonringből. A Sedesa kiépítette Sávoly csatornahálózatát, és készül a szennyvíztisztító telep is, amelyekre összesen mintegy 750 millió forintot költ a beruházó. A települést és a környező létesítményeket is kiszolgáló közműhálózatért a sávolyi lakóknak nem kellett fizetniük. Mivel a Sedesa a beharangozott idegenforgalmi fejlesztéseket – amelyek a korábbi hírek alapján mintegy 800 munkahelyet teremtenének a környékbelieknek – egyelőre elhalasztja, a helyiek számára a versenyek a magánszállások kiadásával jelenthetnek üzletet. Suchman ugyanakkor úgy véli, nem kell attól tartani, hogy több tízezer motorsportrajongó zúdul Sávolyra, mert a főszezonon kívül a balatoni, illetve a közeli szállodák ki tudják szolgálni a versenyre érkezőket.
KELEMEN ZOLTÁN