Mekkora mértékű állami garanciával kaphat hitelt a sávolyi Balatonringet építő Share Capital konzorcium? – firtatta a HVG a helyszínen, ám Suchman Tamás, a Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke igencsak szűkszavúan válaszolt: „a szükséges garanciával”. Suchman abból az alkalomból nem nyilatkozott, hogy a spanyol Sedesa által vezetett beruházócsoport múlt pénteken bejelentette: nem várnak tovább a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) folytatott tárgyalások végkifejletére, hanem megkezdik a földmunkákat. Méghozzá – ahogyan ezt a Sedesa képviselőinek távollétében tartott sajtótájékoztatón a projekt mentoraiként bemutatott Suchman és Ujhelyi István, a Nemzeti Turisztikai Bizottság elnöke hangsúlyozta – saját kockázatra. Arra a kérdésre azonban, hogy mi történik, ha mégsem lesz megállapodás a hitelről, egyikük sem válaszolt. A „tárgyalások jó ütemben és sikeresen haladnak” frázison kívül csupán annyit lehetett megtudni, hogy a két politikus augusztusra várja a hitelígérvény elfogadását. A nem számszerűsített kormányzati garanciának pedig az ügylet hátterét ismerők szerint az tehet jót, hogy a beruházó lemondott a munkahelyteremtéshez kért vissza nem térítendő támogatásról.
 A Balatonring látványterve |
Ha saját kockázat, ha nem, a spanyol beruházó lépése logikus. A pályaépítés elkezdésével kényszerhelyzetbe hozta az MFB-t, illetve a kormányt, mert amennyiben a jövő évi versenyt is el kellene halasztani, hatalmas presztízsveszteséget szenvedne el Magyarország. Ezt ugyanis egyszer már megtették: közel egy éve jelentette be Bajnai Gordon (akkor még nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszterként), hogy idén augusztusra kész lesz a pálya (HVG, 2008. augusztus 2.). A Balatonring építéséről szóló tavalyi kormányzati nyilatkozatok után a gyorsasági motoros világbajnokság, a MotoGP jogait birtokló spanyol Dorna Sports SL szeptember 20-ai dátummal fel is vette hivatalos versenynaptárába a magyar futamot. Idén márciusban azonban a verseny rendezéséért felelős Balatonring Zrt. – amely 30 százalékban az állami Magyar Turizmus Zrt., 70 százalékban pedig a spanyol Worldwide Circuit Management S.L. tulajdona – megkérte a Nemzetközi Motorsportszövetséget, hogy módosítsa a sávolyi futam időpontját. A Sedesa akkor a válságra hivatkozott, és arra, hogy beruházásához nehezen jut hitelhez. A magyarországi MotoGP-futamot akkor 2010 tavaszára halasztatta volna a Sedesa, most viszont jövő szeptemberi versennyel számol. Annyival azonban jobban állnak, hogy azóta elfogadták a Balaton-törvényt, amelynek hiányában tavaly augusztusban még az engedélyezési eljárásokat sem lehetett elkezdeni. Utóbbival meg is csúsztak rendesen, az utolsó engedélyt például csak idén június elején kapták meg az illetékes építési hatóságtól.
Az idei verseny halasztása ugyanakkor nem érinti sem a jogdíj összegét, sem azt, hogy öt magyar futam garantált a MotoGP-ben. Az első, ötmillió eurós licencdíjat – amely évente 5 százalékkal emelkedik – a Magyar Turizmus Zrt. által alapított Hun-Ring Kft.-nek jövőre kell megfizetnie. Ennek lejárta után – ahogyan az a Forma–1-es futamokat rendező Hungaroring esetében többször megtörtént (lásd Bukótér című írásunkat) – meghosszabbítható a licenc, és öt év után a pálya tulajdonjoga is a Hun-Ringre száll majd. A világbajnoki futamokat közel kétszáz országban közvetítik, ami Magyarország népszerűsítésében megfizethetetlen, de Suchman bízik abban is, hogy a Balatonring nem csak a turisztikai bevételek révén lehet gazdaságos. A pálya nyereséges működtetéséhez megfelelő események idecsábítására van szükség; már most több versenyszervező érdeklődik a lehetőség iránt, és a MotoGP-istállók teszteléseiből is jelentős bevétel származhat.
Annak ellenére emelkedett a kért MFB-kölcsön nagysága, hogy az eredetileg 90 millió euróból megépíteni tervezett – a MotoGP-pályát és az azt kiszolgáló létesítményeket magában foglaló – Balatonringet a mostani állás szerint 8-10 százalékkal kevesebből is kihoznák. Csakhogy a beruházási tervek elkészülte óta a kamatterhek is nőttek, és még ezek részbeni finanszírozását is az MFB-hitelből képzeli el a beruházó. Az eredetileg közel 50 százalékos Sedesa-önerő a többletkölcsönigénnyel és a 81–83 millió eurósra csökkent beruházási költséggel 30 százalékosra apadt. A beruházó állítja: a Balatonring így is a legmodernebb MotoGP-pálya lesz. A költségcsökkentéssel 4232 méteresre rövidül az eredetileg 4650 méteresre szabott ring, ez viszont nem érintené a pálya befogadóképességét, ahová már az első futamra 110–140 ezer látogatót várnak. Akik – szól az ígéret – az egyéb MotoGP-pályákon tapasztaltnál nagyobb élményben részesülhetnének, mivel a ring körüli helyek nagy részéről nemcsak egy-egy rövid szakasz, hanem a teljes körpálya belátható lesz.
A Dorna lapzártánk után néhány nappal dönt a 2010-es versenynaptárról, de a múlt heti sajtótájékoztatón nyilatkozók már tudni vélték, hogy a magyar futamot 2010. szeptember 19-én rendezik meg. A szeptemberi időpont kifejezett magyar kívánság, a Balatonring így meghosszabbíthatná az augusztus 20-a után jellemzően véget érő szezont. Biztató lehet a magyar szervezők számára, hogy a szeptemberi időpontra egy éve is rábólintott a Dorna, amelynek elnöke, Carmelo Ezpelata júniusban Sávolyon járt, és kijelentette, hogy 2010-ben már lesz futam a Balatonringen.
A Somogy megyei falu már eddig is profitált az épülő Balatonringből. A Sedesa kiépítette Sávoly csatornahálózatát, és készül a szennyvíztisztító telep is, amelyekre összesen mintegy 750 millió forintot költ a beruházó. A települést és a környező létesítményeket is kiszolgáló közműhálózatért a sávolyi lakóknak nem kellett fizetniük. Mivel a Sedesa a beharangozott idegenforgalmi fejlesztéseket – amelyek a korábbi hírek alapján mintegy 800 munkahelyet teremtenének a környékbelieknek – egyelőre elhalasztja, a helyiek számára a versenyek a magánszállások kiadásával jelenthetnek üzletet. Suchman ugyanakkor úgy véli, nem kell attól tartani, hogy több tízezer motorsportrajongó zúdul Sávolyra, mert a főszezonon kívül a balatoni, illetve a közeli szállodák ki tudják szolgálni a versenyre érkezőket.
KELEMEN ZOLTÁN