szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem valószínű, hogy meg lehet rendezni a 2009-es MotoGP Magyar Nagydíjat, mivel az alternatívaként felmerült Hungaroring nem alkalmas a verseny lebonyolítására.


Gyenesei István sportért is felelős önkormányzati miniszter tegnap közölte: elképzelhetetlennek tartja, hogy megépüljön őszre a hazai MotoGP futamnak otthont adó sávolyi Balatonring. Így a verseny szervezője már kérte is az időpont-módosítását Dorna cégtől és a Nemzetközi Motorsport Szövetségtől (FIM), s kérelmükben jelezték: 2010 tavaszára tolnák át az első Magyar Nagydíjat. A miniszter szerda délelőtt és délután is elmondta: a futamot más helyszínen, esetleg a Forma-1-es versenynek is otthont adó Hungaroringen mégis megrendezhetnék az idén, a tárcától kiszivárgott információk szerint viszont már szerda délelőtt készen állt az a szakértői jelentés, miszerint a pályaváltoztatás valószínűségének esélye gyakorlatilag a nullával egyenlő.

Komoly elvárások a Dornától

A jogtulajdonos Dorna cég a futam rendezésének feltételeként a FIM szabályainak megfelelő pálya rendelkezésre állását követeli meg a szerződéskötéskor. Jelenleg azonban Magyarországon a FIM követelményeinek megfelelő pálya nincs: mivel a Hungaroring a szövetség műszaki- és biztonsági előírásainak nem felel meg a sportesemény lebonyolítására nem alkalmas. A FIM által elvárt fejlesztés nem hivatalos információk szerint kötelezően érintené mind a pálya vonalvezetését, mind a bukóteret, mind a célegyenes fejlesztése kapcsán a kiszolgáló infrastruktúra (alagút vagy híd) építését. A vonalvezetés módosítása vélhetően nemcsak a versenypálya jelenlegi területét érintené, ami magántulajdonban lévő területek fejlesztésbe bevonását is igényelheti. A szükséges fejlesztések vélhetően milliárdos nagyságrendű – egyes becslések szerint 6-8 milliárd forintos - forrásokat igényelnek.

A FOM-nak is van beleszólása

A Hungaroringet át kellene építeni
© MTI - H. Szabó Sándor
Emellett a Hungaroring átépítéséhez a – Hungaroring Sport Zrt. és a FOA közötti szerződés és a mellékletét képező szervezői szerződés alapján – a Formula-1 világbajnokság jogtulajdonosával történő előzetes egyeztetés, illetve annak engedélye is szükséges. Továbbá a szervezői szerződés kifejezetten megállapítja, hogy „a versenypálya alaprajza és a szervező által alkalmazott berendezések és biztonsági intézkedések minden tekintetben kielégítik a Concorde-szerződéssel összhangban időről időre módosított FIA-követelményeket”. Ellenkező esetben mindkét hivatkozott szerződés biztosítja a FOA részére az azonnali hatályú felmondás jogát és annak jogkövetkezményeit. Ezek: szervező részére biztosított jogok érvénytelenítése, a jogdíj kamatokkal díjakkal növelt összegének azonnali kifizetése, mindezen túl előre nem számszerűsíthető vagyoni és nem vagyoni jellegű kártérítés. Ráadásul a pályának – az átalakítást követően – továbbra is meg kell felelnie a Nemzetközi Automobil Szövetség szabályainak.

A fentiek ellenére a minisztériumnál elképzelhetőnek tartják, hogy a spanyol fél számára javasolják: vizsgálja meg az idei verseny Hungaroringen történő megszervezésének lehetőségét azonban kiemelték, hogy a MotoGP versenyek rendezéséről (beleértve a helyszínt is) alapvetően a spanyol jogtulajdonos dönt. Vagyis amennyiben a spanyol fél úgy látja, hogy a sávolyi pálya az idei évben a részükről – például a gazdasági válság okozta nehézségek miatt – nem megvalósítható, mivel a minisztérium nem szeretné elveszíteni a MotoGP verseny magyarországi megrendezésének lehetőségét, felvethetik, hogy a Hungaroringen történő megrendezés alternatív, átmeneti megoldásként megvizsgálható. Az ezzel kapcsolatos tárgyalásokat azonban a Dornának kell kezdeményezni és lefolytatni, ahogy a döntést is ő hozhatja meg. Ráadásul a tárgyalásokba a FOA és a HS Zrt. bevonása a fentiek miatt kifejezetten indokolt.

Jandó Zoltán

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!