szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) döntést hozott az új Forma-1-es idény pontszámítási rendszerével, a költségcsökkentéssel és a teszteléssel kapcsolatban. Összegezve: a 2009-es év jelentős változásokat hoz a Száguldó Cirkuszba.


Talán a legfontosabb változás az lesz, hogy a 2009-es világbajnok már nem az lesz, aki a legtöbb pontot szerzi, hanem aki a legtöbb alkalommal állhatott a dobogó tetején a szezon során. Ha e tekintetben egyenlőség alakul ki több pilóta között, akkor számít a pontrendszer, mely egyébként marad a régi (10, 8,6,5,4,3,2,1). A szezon végén a többi helyezést illetően már a szerzett pontok döntenek.

Ez egyben azt is jelent, hogy Bernie Ecclestone javaslata részben sikert aratott és félig keresztül tudta verni a döntéshozó testületen. A Forma-1 első embere korábban azt javasolta, hogy érmeket osszanak ki a nagydíjak végén, és év végén az legyen a világbajnok, akinek a legtöbb aranyérme van.

Érem nem lett, de a győzelem számít. Ezzel a döntéssel azt remélik, hogy felértékelődik a győzelem és a pilóták nem elégszenek meg egy jó pontszerző hellyel.

© AP
A válság miatt financiálisan érzékeny pontot érintve a döntés értelmében a FIA 2010-től bevezeti az önkéntes költségvetési sapkát, ami szerint az egyes istállók évi 30 millió fontból gazdálkodhatnak. Ennek választása természetesen, mint a neve is mutatja önkéntes, cserébe azonban technikai kedvezményket  kapnak az ezt választó csapatok.

A tesztekkel kapcsolatban a szervezet úgy határozott, hogy a szezon utolsó futama és 2009. december 31. között az istállók három alkalommal tesztelhetnek egy napig. A tesztpilóta személyével kapcsolatban is megfogalmaztak kritériumokat: 2 versenynél többet nem szerepelt a szezon során és a korábbi két évben már négy alkalommal tesztelt.

A versenyek alkalmával az időmérő edzés után a FIA nyilvánosságra hozza a versenyautók súlyát, az eddigi "vizes" gumikat ezentúl "intermediate"-nek nevezik, az "extrém vizes" gumikat pedig "vizesnek". A médiával szembeni viselkedésről is döntés született, azaz azoknak a versenyzőknek, akik búcsúznak az időmérő edzéstől, a szakasz végi szünetben kötelező interjút adniuk. Akik a versenyen nem harcolnak ki dobogós helyezést, szintén nyilatkozniuk kell a boxutcába való visszatérést követően.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!