szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Szabályosnak ítélte a Forma-1-ben szereplő Brawn GP, Toyota és Williams csapatok által használt diffúzorokat a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) fellebbviteli bírósága, amely a keddi meghallgatások után szerdán hozta nyilvánosságra döntését.


A három istálló által használt hátsó légterelők alkalmazását a rivális Ferrari, a Red Bull, a Renault és a BMW-Sauber támadta meg, mert szerintük ellentétesek az idei évre vonatkozó szabályokkal. A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt tett panaszt a versenybírók elutasították, így a három kritizált istálló Melbourne-ben és másfél hete, a Malajziai GP-n is ezzel indulhatott, s halmozott sikert sikerre.

A szakemberek szerint a szerdai döntés óriási jelentőséggel bír, hiszen úgy vélik: így az eddig kettőből kettőt nyerő Jenson Button és csapata, a Brawn GP mindent visz ebben az esztendőben.

Az áramlásgyorsító - amely fokozza a leszorítóerőt, ezzel javítja az útfekvést - az autó aljzatának hátsó, rámpaszerű meghosszabbítása. A FIA leírásai szerint hossza legfeljebb 35, magassága pedig maximum 17,5 cm lehet.

A három találékony istálló a többi héttől eltérően értelmezte a szabálykönyvet, és egy második - alulról láthatatlan - lemezt is épített a tulajdonképpeni diffúzor fölé. Az elemzők szerint a körönkénti fél másodperces gyorsulás annak köszönhető, hogy az aljzatba fúrt lyukakon át a levegő a felső diffúzorba ömlik, így még erősebben leszorítva a kocsit.

Mivel a FIA-döntés után a "kárvallott" hét csapat megpróbálja utolérni fejlesztésben a Brawn GP-t, a Toyotát és a Williamst, a szakértők attól tartanak, hogy a meghirdetett költségcsökkentő programmal ellentétes versengés kezdődik a riválisok között.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!