szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Forma-1 Munkacsoportot bízta meg azzal, hogy dolgozzon ki módszereket, melyek lehetővé teszik a sportág fejlődését. A testület januárban terjeszti be javaslatait, a hvg.hu számba vette a legfontosabbakat.


A munkacsoport januárban terjeszti be javaslatait a Világ Motorsport Tanácsa elé. Az utóbbi években számos pozitív változás történt a Forma-1-ben, amilyen például a kipörgés gátlók betiltása vagy a sima felületű gumik bevezetése. A FIA azonban nem mindig hozott jó döntéseket, elég, ha csak az utóbbi évekre gondolunk: költségvetési plafon, teszttilalom, a motor fejlesztésének befagyasztása. 2009-ben azonban komoly hullámvölgybe került a sport, és bár a jelek szerint kievickél belőle, biztosan változtatásokra kerül sor. Sorba vettük, hogy mik lehetnek a legszembeötlőbb újítások.

1. Pont a pole pozícióért – az időmérő edzésen kiharcolni az első rajtkockát nem könnyű dolog, ugyanakkor nem is garancia semmire a versenyt illetően. Az új javaslat szerint pont járna ezért is, így a kvalifikációs edzés is aktívan bekapcsolódna a világbajnoki versenybe. Ezáltal a nézők szemében is izgalmasabb lenne az időmérő, ami nagyobb nézettséget eredményezhetne.

2. Pont a leggyorsabb körért – eddig csak a statisztikák említették meg, de most már pontot is eredményezne az, ha valaki a verseny leggyorsabb körét futja meg.

3. Több ballasztanyag – az előző futam győztese plusz ballasztanyagot kapna az autójára, a szervezet ezzel is fenntartaná a versenyszellemet. Ez segítene abban, hogy a világbajnoki cím sorsa csak a hajrában dőljön el és többen is beleszólhassanak.

Pit stop: nagyobb lesz a taktikai harc
© AP
4. Több kötelező kiállás – akárcsak régebben, a pilóták kétszer vagy háromszor gurulhatnának ki kerékcserére, így nemcsak bővíteni kellene a stratégiai palettát, de az üzemanyag újratankolási-tilalomból származó előnyöket is korlátozni lehetne. A gumik használatát is variálnák.

5. Fordított rajtrács – ennek értelmében a leggyorsabb autók rajtolnának a rajtrács végéről, ez pedig megint csak izgalmasabb tenné a versenyeket. Ehhez viszont meg kell oldani, hogy a csapatok az időmérő edzést is komolyan vegyék, és ne akarjanak „szándékosan” lassabbak lenni.

6. Közvetítések HD-ban – a szurkolók a képernyőkön keresztül HD-ben (High Definition) nézhessék a futamokat, ezáltal annak jelentősen megnőne az élvezeti értéke.

7. Csapatrádió használatának gyakoribbá tétele – nagyon sok izgalmas beszélgetés zajlik rádión a csapat és a pilóták között, és a munkacsoport szeretné, ha ebből minél többet hallgathatnának a nézők is. Vagy akár az interneten, ahol a szurkolók kedvenc pilótáik beszélgetését hallgathatnák – élőben és vágatlanul.

8. A világbajnok ne tűnjön el a végére– 2009-ben Jenson Button ötödik helyen végzett Interlagosban, a szezon utolsó futamán. Így ugyan világbajnok lett, de a dobogóra nem állhatott fel, azaz szinte kimaradt az ünneplésből. A jövőben jó lenne, ha a világbajnok, helyezésétől függetlenül együtt ünnepelhetne az utolsó futam legjobbjaival.

9. Pénteki tesztlehetőség – az autósportok csúcskategóriájában eleve furcsán veszi ki magát a teszttilalom. A pénteki alkalmat vissza kellene állítani, egyrészt mert így mindenki fel tud készülni a pályából, nem kell a tavalyi emlékekre hagyatkozni. Másrészt a szurkolókat is közelebb hozná a sporthoz, többen látogatnának ki.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!