szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Terveivel ellentétben a Mercedes GP nem fellebbezi meg azt a versenybírósági ítéletet, amely szabálytalannak minősítette Michael Schumacher előzését a Monacói Nagydíj utolsó körében. A csillagos márka azért döntött így, mert az FIA beleegyezett, hogy a Sport Munkacsoport újragondolja a vonatkozó regulát.

Nem fellebbezi meg a Mercedes GP azt a versenybírósági döntést, amelynek értelmében Michael Schumacher 20 másodperces időbüntetést kapott egy előzésért a Monacói Nagydíj után - tudatta keddi közleményében a csillagos márka.

Mint ismeretes, Schumacher az utolsó körben, az utolsó biztonsági autós fázist követő újraindításnál az utolsó kanyarban egy jó kigyorsítással fosztotta meg a Ferrari versenyzőjét, Fernando Alonsót a 6. pozíciótól. A bírák utólag szabálytalannak minősítették a manővert és boxon áthajtós büntetéssel sújtották a németet, ami a szabályok szerint - mivel a futam után szabták ki - 20 másodperces időbüntetésre változik: így a hétszeres világbajnok a 12. helyre csúszott vissza.

Az ügy körülményei meglehetősen szövevényesek: a biztonsági autó Schumi előzése előtt távozott a pályáról és Charlie Whiting versenyigazgató megadta a "biztonsági autó ebben a körben bejön" jelzést, amivel párhuzamosan a zászló- és fényjelzések zöldre váltottak, szabad utat engedve az előzési manővereknek is.

Mi ellen fellebbeztek vona Schumiék?

Fontos megjegyezni, hogy a Mercedes – amennyiben fellebbezett volna – nem konkrétan a 20 másodperces büntetést, hanem a versenybírók döntését támadta volna meg. Ennek oka az, hogy Schumi büntetése a stewardok monacói 37-es sorszámú jegyzőkönyve szerint boxon áthajtós büntetés, ami a szabályok alapján utólag kiszabva 20 másodperces időbüntetésre változik.

 

Ez ellen a regulák szerint akkor sem lehet fellebbezni, ha azt utólag foganatosítják. Példa erre Lewis Hamilton 2008-as belgiumi esete is, amikor a McLaren próbálkozott ugyan fellebbezéssel egy szabálytalannak minősített előzésért kapott  hasonló büntetés ellen, de az FIA Fellebbviteli Bírósága formai okokra hivatkozva elutasította azt.

 

Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke is pontosította a futam után, hogy nem a „büntetést”, hanem a "stewardok döntését" vitatják.

Ezzel szemben a stewardok - közöttük Schumi ősi ellenfele, Damon Hill - többórás tanácskozás után a Sportszabályzat 40.13-as passzusára hivatkozva meszelték el a veterán: ez kimondja, hogy amennyiben a futam biztonsági autó mögött fejeződik be, akkor (a safety car) az utolsó kör végén hajt be a boxutcába és a mezőnynek előzések nélkül kell befejeznie a futamot. A Mercedes a futam után másként látta a helyzetet és Ross Brawn csapatfőnök azzal érvelt, hogy mivel a biztonsági autós fázis okait elhárították és Whiting megadta a "Szabad pálya" jelzést, a 40.13-as cikkely nem volt releváns a szituációra nézve.

"Véleményünkkel a csapatok zöme egyetértett, a legjobb tíz között végző versenyzők közül többen is azt az utasítást kapták, hogy egészen a célvonalig versenyezhetnek. A stewardokkal folytatott egyeztetéseink során nyilvánvalóvá vált, hogy bár nem fogadták el, megértették a mi értelmezésünk okait ezzel az új, korábban nem tapasztalt szituációval kapcsolatban" - áll a Mercedes kommünikéjében.

Mint a közleményből kiderült, a Mercedes "a sportág érdekeit szem előtt tartva" áll el a fellebbezéstől, egyúttal a különítmény üdvözli az FIA hozzáállását: "Az FIA beleegyezett, hogy következő ülésén a Sport Munkacsoport tárgyaljon a 40.13-as cikkelyről és fontolóra vegye a verseny után kiszabott büntetések arányát. Úgy hisszük, hogy a Michaelre kiszabott 20 másodperces büntetés a körülményekhez képest aránytalanul nagy."

Schumacher és a Mercedes rajongói sokfelé Damon Hill bosszújaként könyvelték el a büntetést, az aktív versenyzői pályafutása során a hétszeres világbajnokkal gyakran ütközésig fajuló csatákat vívó 1996-os világelső számos fenyegetést is kapott. Vélhetően a helyzet csitítása érdekében a csillagos egylet jelezte: továbbra is támogatják, hogy a versenybíróság tagjai között ex-versenyzők is helyet kapjanak.

"Hangsúlyozzuk, hogy teljes mértékben támogatjuk a korábbi versenyzők versenybírói szerepvállalását. Teljes mértékben elégedettek vagyunk a Monacói Nagydíj stewardjaival is, akik professzionálisan, pártatlanul és hozzáértően jártak el ebben az ügyben" - közölte a Mercedes. Schumacher hat összecsapás után 22 egységgel a 9. pozíciót foglalja el az egyéni vb-tabellán.

Forrás: automenedzser.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Sport

Schumacher fellebbez a büntetése ellen

Fellebbezést nyújtott be a Mercedes istálló a monacói versenybíróság azon döntése ellen, amely szabálytalannak minősítette Michael Schumacher előzését Fernando Alonso ellen. Ross Brawn csapatfőnök hisz együttese igazában, de a pozitív elbírálás esélye minimális.

hvg.hu Sport

Forma-1: a Renault a Red Bull nyomában

Folytatja intenzív fejlesztéseit az F1-es Renault istálló annak reményében, hogy hamar felzárkózhatnak a jelenleg mérvadó Red Bullhoz - árulta el Robert Kubica monacói 3. helyezése után a csapat főmérnöke James Allison.

hvg.hu Sport

Veszélyben Räikkönen Forma-1-es visszatérése

Nagy valószínűség szerint a Red Bull szerződést hosszabbít kirobbanó formában lévő versenyzőjével, Mark Webberrel - árulta el a pilóta monacói diadalát követően a csapatfőnök, Christian Horner. Ha így lesz, az a 2007-es világbajnok, a jelenleg ralizó Kimi Räikkönen F1-es karrierjének végét is jelentheti.

hvg.hu Sport

Button egy szerelő hibája miatt esett ki a Monacói Nagydíjon

Nem rúgja ki a McLaren istálló azt a szerelőt, akinek hibája miatt Jenson Button kiesett a múlt vasárnapi Monacói Nagydíjon. Nem az oldaldobozon felejtett takarólemez volt az egyetlen ostoba hiba a wokingi csapatnál: az időmérőn a címvédő ölében maradt egy távirányító is.