szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ron Dennis, a McLaren elnöke azzal vádolja Bernie Ecclestone-t, a Forma-1-gazdasági igazgatóját, hogy kereskedelmi jogok révén ellopta a sportágat a csapatoktól.

Ron Dennis és Bernie Ecclestone

„Bernie tulajdonképpen ellopta a Forma-1-et tőlünk - olvasható Ron Dennis kommentárja egy múlt héten megjelent Ecclestone-életrajzban. A McLaren egykori csapatfőnöke így utalt arra, hogy a kilencvenes években Ecclestone cége szerezte meg azokat a kereskedelmi jogokat, amelyek addig a csapatok, azaz a konstruktőrök szervezetének kezében voltak. - Arra használta ezt a kereskedelmi előnyt, hogy olyan szerződések aláírására vegye rá a csapatokat, melyek a jövőben lehetetlenné teszik a korábban rájuk vonatkozó jogok érvényesítését."

A probléma gyökere az, hogy a Forma-1 kereskedelmi és tévés jogainak értékesítése még a nyolcvanas években sem volt egyszerű. Ezek felett a csapatok rendelkeztek, de a könnyebb utat választva átadták ezeket a kockázatot vállaló Ecclestone-nak, aki létrehoztott egy, a Forma-1 kereskedelmi jogai fölött rendelkező szervezetet, a FOPA-t (Formula One Promotions and Administration).

A jogokból származó bevétel csaknem fele, egészen pontosan 48 százaléka a csapatokat illette, harminc százaléka a Nemzeközi Automobil Szövetségé (FIA) lett, 22 százaléka pedig az Ecclestone elnöklete alatt működő FOCA-é (konstruktőrök szövetsége). Az üzlet jövedelmező volt, hiszen a hivatalos adatok szerint Ecclestone 1993-ra már évi 45 millió dollárt keresett. 1995-ben ráadásul a FIA bérbeadta a kereskedelmi jogokat Ecclestone cégének, a Formula One Managementnek (FOM) évi 6,3 millió fontért.

A Forma-1-es - elsősorban brit - csapatok felháborodtak a döntésen arra hivatkozva, hogy a jogok eladásából származó profit egy része őket illeti. Ezért amikor 1997-ben a bevétel elosztását szabályozó Concorde-egyezmény újbóli meghosszabítására került volna sor, a McLaren, a Williams és a Tyrrell eleinte nem is akarta aláírni a szerződést. Sőt, ennél tovább is elmentek, és beperelték a saját jogi képviseletüket ellátó ügyvédi irodákat azzal az indokkal, hogy rossz útmutatást adtak nekik. Később mégis aláírták, mert Ecclestone azzal csábította őket, hogy a tőzsdére viszi a Forma-1-et.

Ecclestone szerint viszont csak arról van szó, hogy most már tudják, annak idején bölcsebb döntést is hozhattak volna. „Csak akkor kezdtek el azon gondolkodni, hogy ezt ők is meg tudták volna csinálni, amikor a kilátások egyre jobbak lettek, a dolgok végre elkezdtek olajozottan működni, én pedig már beletettem a pénzem.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Sport

Vettel hozná a haverját is a Forma-1-be

Sebastian Vettel, az idei Forma-1-es világbajnok szerint az első számú autósport-sorozatban lenne a helye egykori csapattársának, a brit Paul di Restának. A szabad állás azonban egyre kevesebb.

hvg.hu Sport

Mennyibe kerül egy Forma-1-es versenyzői állás?

Továbbra is vagyonokat kell fizetnie annak, aki nem valamelyik jól menő Forma-1-es istállónál kíván versenyzői álláshoz jutni. Ezt megerősítik azok a számok is, amelyek mostanában szivárogtak ki a sereghajtó Hispania istálló elvárásaival kapcsolatban - írja az automenedzser.hu.

hvg.hu Sport

Forma-1: zöld utat kapott a Volkswagen

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) részéről minden akadály elhárult a Volkswagen 2013-es Forma-1-es indulása elől. A németek örülnek, de még nem mondanak biztosat.

hvg.hu Sport

A Forma-1 legrosszabb pilótája

Jos Verstappen volt Forma-1-es pilóta szerint a Renault a lehető legrosszabb döntést hozná, ha meghosszabbítaná az orosz Vitalij Petrov szerződését.