szerző:
Vincze Szabolcs
Tetszett a cikk?

Az afrikai gyökerű Dakar-rali 2009-ben átkerült Dél-Amerikába, ezzel pedig jó néhány korábbi fix résztvevő elhagyta a versenyt - köztük a magyarok is. Cikkünkben ennek okait keressük, illetve annak is megpróbálunk utánanézni, lesznek-e még magyar versenyzők a legismertebb raliversenyen.

Az első számú tereprali-viadalt 1978 óta évről évre megrendezik, de az utóbbi időben valami érezhetően megváltozott, véget ért. A 2008-as versenyt törölték, miután előző évben a terroristák négy turistát és három katonát gyilkoltak meg Mauritániában, majd a terrorizmus elől az egész rendezvény átköltözött Dél-Amerikába. Kérdés, hogy a tízezer kilométernyi távolság milyen változásokat hozhat.

A magyar Dakar-kontingens legismertebb és ma is legaktívabb figurája Szalay Balázs, aki 1996-ban képviselte először hazánkat az afrikai versenyen. Szerinte az új helyszín nem eredményezett komoly változásokat a sportban. „Az indulók számán egyáltalán nem érezni visszaesést, bár az igaz, hogy a kieső európai versenyzőket felváltották az észak- és dél-amerikai pilóták és csapatok” - mondta a hvg.hu-nak.

Bár a szervezők tudták, hogy a nagy nevek, mint Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Marc Coma vagy Cyril Despres Buenos Airesben sem fognak hiányozni a mezőnyből, de rájöttek, hogy a hirtelen jött változás mindenképpen érezhető lesz az indulók számában. Emiatt bővítették a repertoárt, így az autók, motorok és kamionok mellé 2009-ben felvették a rajtlistára a quadokat is.

A kontinensváltás miatt sincs kevesebb induló
AP

Szalay eddig összesen tízszer indult a viadalon, s bár négyszer technikai okok miatt fel kellett adnia a versenyt, 2005-ben - eddigi legjobb eredményét elérve - a 21. helyet szerezte meg az autók között. Ez az esztendő különösen sikeres volt  magyar szempontból, hiszen a Palik László - Darázsi Gábor páros a 18. helyen ért célba, ami eddig a legjobb magyar eredmény a Dakaron.

„Az elmúlt két évben anyagi okok miatt hagytuk ki a Dakar-ralit – mondta a hvg.hu-nak a Szalay Balázs, aki Bunkoczi Lászlóval a navigátori ülésben 2009-ben vágott neki utoljára a sivatagi versenynek, akkor 22. helyen végeztek. – Sajnos hazánkban a gazdasági és pénzügyi válság keményen érintette az autósportot, és ez az oka a többi magyar induló távolmaradásának is.”

Szalay nagyjából 100 millió forintra teszi csapata, az Opel Dakar Team profi működéshez szükséges költségvetést. Az összeg azonban az induló igényeitől és céljaitól is függ, egy amatőr motoros versenye akár tízmillióból is kijöhet. „Vannak, akik kalandvágyból vágnak neki a dűnéknek, viszont többen vannak, akik komoly eredményeket szeretnének elérni. Míg az előbbi kategóriánál elég egy kis szerviz is, az utóbbi esetében szinte nincs határ.”

Nem elég egy térkép, a csillagos ég a büdzsé határa
AP

A magyar csapat továbbra sem adta fel a céljait, a 45 éves versenyző célja az, hogy két év kihagyás után, 2012. január elsején újra ott lehessen a dél-amerikai rajtnál. Azóta már számos versenyen szereztek további tapasztalatokat, de hogy a formából ne essenek ki, a jövőben számos más, külföldi és rangos tereprali-versenyen is indulnak.

„A Dakar helyett tavaly Oroszországban és Olaszországban is rangos versenyeken vettünk részt - tette hozzá Szalay. - Idén a szintén Oroszországban megrendezett Silk Way Rallyra készülünk, már csak azért is, hogy ne essünk ki a sivatagi versenyzésből. Célunk ugyanis továbbra is a Dakar-rali, melyet a legnagyobb kihívásnak tekintek az életemben.”

[[ Oldaltörés (Magyar ralisok, akik minden évben ott vannak Afrikában) ]]

Magyar ralisok, akik minden évben ott vannak Afrikában

Az elsőszámú tereprali távozásával egy időben, 2008-ban indult egy másik verseny is, az Africa Eco Race, melyet eleinte a nemzetközi sajtó még „ellen-Dakar”-nak nevezett. A kéthetes versenynek azóta egyre jobban cseng a neve, s ez a reklámértékében is megmutatkozik. Amikor ugyanis a Dakar-ralit áthelyezték Dél-Amerikába, az afrikai terepet kedvelő versenyzők nem is követték a versenyt az új kontinensre, és manapság egyre több versenyző tér vissza a gyökerekhez.

A verseny sportigazgatója a háromszoros Dakar-győztes, lassan hetvenéves René Metge, aki egyben az útvonal megszervezéséért is felelős. Ez a klasszikus Dakar-útvonalon (Marokkó, Mauritánia, Szenegál) alapul, célja pedig a szenegáli főváros. A versenyen állandó résztvevő egy hatfős magyar kamionos csapat, a Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Tóth Tamás vezető szerelő alkotta Qualisport, mely 2010-es győzelmével még Metge elismerését is kivívta.

A Qualisport versenyzői ünneplik 2010-es győzelmüket
Autómenedzser

„2008-ra állt össze egy ütőképes csapat, melyet mai napig leginkább az eredeti Dakar-szellemiség motivál, az eredeti sivatagi verseny romantikája – mondta a hvg.hu-nak Mészáros Sándor, a versenyt a tavaly egyedi építésű Scania kamionjával megnyerő Qualisport csapatának szóvivője. – Bár nem a pénz a legfontosabb, mert akár indulhattunk volna a Dakaron is, de az AER költségvetése kétharmada annak. Idén hetvenezer euró (mintegy 19 millió forint) volt a verseny összköltsége, de ebben az utaztatástól az étkezésig minden benne van.”

„Váltásban azonban nem gondolkodunk, a kontinens és a Szahara szeretete miatt a mi versenyünk az Africa Eco Race. Abból, amiért a Dakar hivatalosan Dél-Amerikába költözött, azaz a terrorveszélyből, mi semmit sem érzékeltünk. A szervezés profi, a veszélyesnek ítélt szakaszokon katonai biztosítás van. Minden induló maga dönti el, mire lehet szüksége a sivatagban és mit visz magával. Mindenki tapasztalatból tudja, mire van szüksége kint, és ezzel egészen 2011-ig nálunk sem volt gond. Idén azonban jött egy 22 méteres repülés kamionostul, egy eltört az első tengely, így nem volt címvédés.”

A 2011-es verseny is értékes tapasztaltokkal zárult
Fotó: Monika Wiąckiewicz

A verseny fejlődése az indulók számából érezhető legjobban. Valamennyi kategóriát beleértve (autó, motor, kamion) 2008-ban összesen 32, egy év múlva 41, tavaly pedig már 57 induló volt. A Qualisport csapatmenedzsere szerint a Szlovákiából és Csehországból is vannak érdeklődők. További vonzerőt jelenthet az amatőrök számára indított RAID-verzió is, amely felmérőként szolgál az indulók számára, hiszen ugyanazt a pályát kell teljesíteni, amit a profik, csak versenyen kívül.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Sport

Eddig 55 halálos áldozatot követelt a Dakar

A dél-amerikai Dakar-rali első gyorsasági szakaszán, szombaton a Mirco Schultis, Ulrich Leardi német-svájci páros a nézők közé hajtott, s életét vesztette egy 28 éves nő, aki koponya-, hasi, illetve medencesérüléseket szenvedett.

hvg.hu Sport

2011-ben sem lesz magyar induló a Dakar-ralin

Hét elejére biztossá vált, hogy a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős nem lesz ott a 2011-es Dakar-ralin, mert nem sikerült megszerezni az induláshoz szükséges pénzösszeget.

MTI Sport

A Dakar nem tér vissza Afrikába

Szerdán Párizsban jelentik be, hogy hol rendezik meg jövőre a világ legnehezebb autós terepversenyét, a Dakar-ralit, amelyet idén már második alkalommal dél-amerikai helyszíneken bonyolítottak le.