szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Adrian Newey, a Red Bull Racing Forma-1-es istálló tervezőmérnöke szerint Ayrton Senna 1994-es tragikus balesetét egy defekt okozhatta.

Newey akkor még a Williams istállónál dolgozott, ahol abban az évben a háromszoros Forma-1-es világbajnok Ayrton Senna is versenyzett. A San Marinó-i Nagydíj egy tragédiával kezdődött, miután az edzésen halálos balesetet szenvedett Roland Ratzenberger, a Simtek-Ford osztrák pilótája.

Ezután maga Senna is elgondolkozott az induláson, végül mégis rajthoz állt. A verseny hatodik körében azonban a híres Tamburello-kanyarban elvesztette uralmát az autója fölött és a betonfalnak csapódott. Az orvosok már nem tudták megmenteni az életét.

Senna balesetére sosem született kielégítő, teljes magyarázat, bár az kiderült, hogy a brazil pilóta halálát nem maga az ütközés okozta, hanem a leszakadó felfüggesztés, melynek rúdja a sisakon át a szemébe fúródott. Hogy maga az ütközés miért következett be, arra számos teória született már.

A baleset a Tamburello-kanyarban

Adrian Newey, a Red Bull Racing jelenlegi tervezőmérnöke szerint nem kell tovább halmozni az elképzeléseket. „Hihetetlen nehéz volt ez a csapatnak – nyilatkozta a szakember a Guardiannek. – Emlékszem a verseny utáni hétfői szünnapra, mikor páran összeültünk és megpróbáltuk kideríteni, mi is történt. Sötét hetek voltak.”

Newey szerint azt már senki sem fogja megtudni sosem, mi történt pontosan Sennával. "Az nem kétséges, hogy elromlott a kormánymű, de a nagy kérdés az, hogy a kormányoszlop az ütközésben sérült meg, vagy előtte, és éppen emiatt történt a tragikus végű ütközés? Az anyag ugyanis elfáradhatott és megsérülhetett, mert a kivitelezése szegényes volt.” Az alkatrésszel már korábban is gondok voltak, a pilóta pedig maga kért megtoldott kormányművet a versenyre.

Newey-nek is van saját elképzelése, és szerinte a bizonyítékok is azt támasztják alá, hogy Senna autója nem az eltört kormányoszlop miatt sodródott le a pályáról. „Ha megnézzük a videofelvételeket – különösen Michael Schumacherét, aki Senna mögött jött – kiderül, hogy az autó nem volt alulkormányzott, és nem emiatt sodródott le a pályáról. Ez viszont kizárja a kormányoszlop meghibásodását.”

A felvételek szerint az autó hátulja bemozdult, amit Senna úgy próbált korrigálni, hogy visszavette a gázt 50 százalékosra, majd fél másodperccel később keményen fékezni kezdett. Newey szerint a fő kérdés az, hogy az autó hátulja miért mozgott be.

„Az autó hátulja nehezebben irányítható lett abban a körben, ami eleve szokatlannak tűnik, mert akkorra már a keréknyomásnak is magasabbnak kellett lennie. Mindez arra enged következtetni, hogy a jobb hátsó kerék a pályán lévő szemét miatt defektet kapott.” Azt azonban Newey is beismerte, hogy akkor ez lett volna az utolsó, amire gondolt volna.

„Borzasztó volt. Fizikailag megváltoztam, az a kevés hajam is kihullott, ami volt. Partick Head technikai igazgatóval azon gondolkoztunk, ezek után van-e nekünk egyáltalán keresnivalónk az autóversenyzésben? Vajon akarunk-e része lenni egy olyan sportnak, ahol valaki meghalhat abban a gépben, amit mi készítünk?”

Ayrton Senna a Hungaroringen
HVG Archív
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Sport

Schumacher elismerte, hogy hibázott

A hétvégi Török Nagydíj második körében összeütközött egymással Michael Schumacher és Vitalij Petrov. A hétszeres világbajnok német pilóta elismerte: az ő hibája volt.

hvg.hu Sport

Aki megúszta: exkluzív interjú Kubica navigátorával

Robert Kubica februári ralibukásáról az incidenst sérülések nélkül megúszó navigátor nyilatkozott az atomenedzser.hu-nak. Jakub Gerber múlt hétvégén járt hazánkban, a III. Rábaköz Kupa tereprali-futamon ült versenyautóba.

hvg.hu Sport

Forma-1: radikális újítások előtt a Ferrari

A Forma-1-es Ferrari mérnökei és pilótái szerint is radikális újításokat kell eszközölni a 2011-es autón az elkövetkezendő futamokon, de még így is várni kell a futamgyőzelemre.