szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hétvégi Forma-1-es Magyar Nagydíj szám szerint a 26. volt a Hungaroring 1986-os alapítása óta. Ha nem is hivatalosan, de valójában a 27. Magyar Nagydíjról beszélhetünk, hiszen Budapest rendezett már egy utcai futamot a két világháború között.

©

Magyarország 1936-ban rendezett először - és ötven évig utoljára - Grand Prix futamot Budapesten, ami az utolsó nap mintegy százezer nézőt - köztük Horthy Miklós kormányzót és Szendy Károly polgármestert - vonzott ki a Népligetbe. Itthon hatalmas volt az érdeklődés, noha az autóversenyzés nem volt éppen bombaüzlet akkoriban, az 1950-ben alapított Forma-1-es sorozat pedig még nem is létezett.

A futamot a Gellért-heggyel hirdette plakátján a Magyar Királyi Automobil Club (KMAC), de magának a futamnak semmi köze nem volt a Duna-parthoz, és a Belvárosból is kivitték -  írja Orosz Péter a jalopnik.com oldalon. A rendezvénynek szimbolikus jelentőséget tulajdonított az egyre erősebb náci Harmadik Birodalom árnyékában megbújó király nélküli Magyar Királyság.

A versenyt június 21-én, vasárnap rendezték, korabeli források szerint 10:30-tól, a kijelölt és egyébként ma is körüljárható pálya öt kilométer hosszú lett, 22 kanyarral tarkítva, ahol a pilótáknak kereken ötven kört kellett megtenniük. Több mint kétezer ember dolgozott a versenyen, és a hadsereg is komoly logisztikai segítséget nyújtott. A célegyenest még jobb burkolattal látták el, majd ide helyezték az ún. depókat (ma: boxokat) és a dísztribünt is.

A magyar fővárosba jöttek a Mercedes Ezüst Nyilai, az Alfa Romeo és a Ferrari is, de ez az év a gazdasági világválság elején alapított német Auto Union csapatának volt nagy áttörés. Egyik pilótája, Bernd Rosemeyer már győzött a júniusi 14-i nürburgringi Eifelrennenen, esélyesként érkezett Budapestre is, szeptemberre pedig három futamgyőzelemmel megnyerte a négyversenyes Európa-bajnokságot is (a Magyar Nagydíj ebbe nem számított bele).

A depók a Népligetben
©

A kanyargós és technikás pálya úgy látszik, magyar jellegzetesség volt már akkor is, amikor még meg sem születtek azok, akik kitalálták és megtervezték a későbbi Hungaroringet. Bár a pole pozíciót a szombati időmérőn Rosemeyer szerezte meg, a jellemzően erősebb, leginkább német autók nem tudtak akkora előnyre szert tenni, mint azt teljesítményük indokolta volna. Sok kanyar és kevés egyenes szakasz volt a pályában.

A versenyt az Auto Union nagy csalódására nem is valamelyik pilótája, Rosemeyer vagy Hans Stuck, és nem is az egy évvel korábbi Európa-bajnok, a legendás német Rudolf Caracciola (Mercedes-Benz), hanem a tapasztalt olasz Tazio Nuvolari nyerte meg az Alfa Romeo 8C-35 volánja mögött.

A népligeti pálya egyik szakasza ma
©

Budapestnek azonban nem annyira rájuk, mint inkább helyi hősökre volt szüksége, aki ezúttal a kiesések miatt hetedikként végzett Hartmann László volt. A magyar pilóta egy, a mezőnynél jóval gyengébb Maserati 8CM-mel vette fel a versenyt a sokkal nagyobb teljesítményű (gyakran több mint 500 lóerős) versenyautókkal.

Azért volt egy magyar szál a győzelemben is, az Alfa Romeo tervezőmérnöke ugyanis Vittorio Jano volt, aki 1891-ben Magyarországon született Viktor János néven, de szülei Olaszországba vándoroltak ki. Az akkori autóversenyzés biztonságára jellemző, hogy a részt vevő pilóták közül Rosemeyer és Hartmann is nem sokkal később, 1938-ban veszítette életét autóversenyzés miatt bekövetkezett balesetben.

Magyarország az elkövetkező években, 1937-ben és 1938-ban is szeretett volna futamokat tartani, de a történelem elsöpötre ezeket a terveket. A 80-es években, mikor Bernie Ecclestone, a Forma-1 gazdasági igazgatója a Vasfüggöny mögé szerette volna vinni a sportot, potenciális helyszínként Magyarországra gondolt először. Az üzletember felmérte a népligeti pályát, de pár fát kivágatott volna a biztonság érdekében. Mivel ezt természetvédők megakadályozták, inkább felépítették a Hungaroringet.

Az 1936-es versenypálya útvonala térképen
©

Forrás: jalopnik.com

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Sport

Hamilton és Webber hibázott, Button pedig megnyerte a Magyar Nagydíjat

Jenson Button, a McLaren világbajnok brit pilótája győzelemmel ünnepelte meg 200-dik Forma-1-es versenyét, Sebastian Vettel és Fernando Alonso előtt végezve megnyerte a 26. Magyar Nagydíjat. Mark Webber és Lewis Hamilton csapata a kapkodó gumitaktikájával nagyot hibázott.

hvg.hu Nagyítás

Forma-1 Magyar Nagydíj 2011 - Nagyítás-fotógaléria

Idén a Hungaroringen igen izgalmasan alakultak az események; köszönhetően a nagy esőzéseknek: a számos kicsúszás mellett feszült előzések, hosszú körök, változatos taktikák követték egymást a nedves pályán.

hvg.hu Sport

Megnéztük a városnéző Lewis Hamiltont

A hétvégi Magyar Nagydíj szabadedzései pénteken kezdődnek, előtte azonban Lewis Hamilton, a McLaren világbajnok pilótája körülbuszozta a budapesti belvárost, közben pedig az esélyekről és rájuk váró feladatokról beszélt.

Veszélyeztetik-e a magyar oltásellenesek a járvány legyőzését?

Veszélyeztetik-e a magyar oltásellenesek a járvány legyőzését?

2,2 millió példányban üdvözli Orbán Viktor a nyugdíjasokat

2,2 millió példányban üdvözli Orbán Viktor a nyugdíjasokat

Komoly indokkal kérvényezhetik a gyerekek távolmaradását a szülők

Komoly indokkal kérvényezhetik a gyerekek távolmaradását a szülők