szerző:
hvg.hu

A hétvégi Forma-1-es Magyar Nagydíj szám szerint a 26. volt a Hungaroring 1986-os alapítása óta. Ha nem is hivatalosan, de valójában a 27. Magyar Nagydíjról beszélhetünk, hiszen Budapest rendezett már egy utcai futamot a két világháború között.

©

Magyarország 1936-ban rendezett először - és ötven évig utoljára - Grand Prix futamot Budapesten, ami az utolsó nap mintegy százezer nézőt - köztük Horthy Miklós kormányzót és Szendy Károly polgármestert - vonzott ki a Népligetbe. Itthon hatalmas volt az érdeklődés, noha az autóversenyzés nem volt éppen bombaüzlet akkoriban, az 1950-ben alapított Forma-1-es sorozat pedig még nem is létezett.

A futamot a Gellért-heggyel hirdette plakátján a Magyar Királyi Automobil Club (KMAC), de magának a futamnak semmi köze nem volt a Duna-parthoz, és a Belvárosból is kivitték -  írja Orosz Péter a jalopnik.com oldalon. A rendezvénynek szimbolikus jelentőséget tulajdonított az egyre erősebb náci Harmadik Birodalom árnyékában megbújó király nélküli Magyar Királyság.

A versenyt június 21-én, vasárnap rendezték, korabeli források szerint 10:30-tól, a kijelölt és egyébként ma is körüljárható pálya öt kilométer hosszú lett, 22 kanyarral tarkítva, ahol a pilótáknak kereken ötven kört kellett megtenniük. Több mint kétezer ember dolgozott a versenyen, és a hadsereg is komoly logisztikai segítséget nyújtott. A célegyenest még jobb burkolattal látták el, majd ide helyezték az ún. depókat (ma: boxokat) és a dísztribünt is.

A magyar fővárosba jöttek a Mercedes Ezüst Nyilai, az Alfa Romeo és a Ferrari is, de ez az év a gazdasági világválság elején alapított német Auto Union csapatának volt nagy áttörés. Egyik pilótája, Bernd Rosemeyer már győzött a júniusi 14-i nürburgringi Eifelrennenen, esélyesként érkezett Budapestre is, szeptemberre pedig három futamgyőzelemmel megnyerte a négyversenyes Európa-bajnokságot is (a Magyar Nagydíj ebbe nem számított bele).

A depók a Népligetben
©

A kanyargós és technikás pálya úgy látszik, magyar jellegzetesség volt már akkor is, amikor még meg sem születtek azok, akik kitalálták és megtervezték a későbbi Hungaroringet. Bár a pole pozíciót a szombati időmérőn Rosemeyer szerezte meg, a jellemzően erősebb, leginkább német autók nem tudtak akkora előnyre szert tenni, mint azt teljesítményük indokolta volna. Sok kanyar és kevés egyenes szakasz volt a pályában.

A versenyt az Auto Union nagy csalódására nem is valamelyik pilótája, Rosemeyer vagy Hans Stuck, és nem is az egy évvel korábbi Európa-bajnok, a legendás német Rudolf Caracciola (Mercedes-Benz), hanem a tapasztalt olasz Tazio Nuvolari nyerte meg az Alfa Romeo 8C-35 volánja mögött.

A népligeti pálya egyik szakasza ma
©

Budapestnek azonban nem annyira rájuk, mint inkább helyi hősökre volt szüksége, aki ezúttal a kiesések miatt hetedikként végzett Hartmann László volt. A magyar pilóta egy, a mezőnynél jóval gyengébb Maserati 8CM-mel vette fel a versenyt a sokkal nagyobb teljesítményű (gyakran több mint 500 lóerős) versenyautókkal.

Azért volt egy magyar szál a győzelemben is, az Alfa Romeo tervezőmérnöke ugyanis Vittorio Jano volt, aki 1891-ben Magyarországon született Viktor János néven, de szülei Olaszországba vándoroltak ki. Az akkori autóversenyzés biztonságára jellemző, hogy a részt vevő pilóták közül Rosemeyer és Hartmann is nem sokkal később, 1938-ban veszítette életét autóversenyzés miatt bekövetkezett balesetben.

Magyarország az elkövetkező években, 1937-ben és 1938-ban is szeretett volna futamokat tartani, de a történelem elsöpötre ezeket a terveket. A 80-es években, mikor Bernie Ecclestone, a Forma-1 gazdasági igazgatója a Vasfüggöny mögé szerette volna vinni a sportot, potenciális helyszínként Magyarországra gondolt először. Az üzletember felmérte a népligeti pályát, de pár fát kivágatott volna a biztonság érdekében. Mivel ezt természetvédők megakadályozták, inkább felépítették a Hungaroringet.

Az 1936-es versenypálya útvonala térképen
©

Forrás: jalopnik.com

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Sport

Hamilton és Webber hibázott, Button pedig megnyerte a Magyar Nagydíjat

Jenson Button, a McLaren világbajnok brit pilótája győzelemmel ünnepelte meg 200-dik Forma-1-es versenyét, Sebastian Vettel és Fernando Alonso előtt végezve megnyerte a 26. Magyar Nagydíjat. Mark Webber és Lewis Hamilton csapata a kapkodó gumitaktikájával nagyot hibázott.

hvg.hu Nagyítás

Forma-1 Magyar Nagydíj 2011 - Nagyítás-fotógaléria

Idén a Hungaroringen igen izgalmasan alakultak az események; köszönhetően a nagy esőzéseknek: a számos kicsúszás mellett feszült előzések, hosszú körök, változatos taktikák követték egymást a nedves pályán.

hvg.hu Sport

Megnéztük a városnéző Lewis Hamiltont

A hétvégi Magyar Nagydíj szabadedzései pénteken kezdődnek, előtte azonban Lewis Hamilton, a McLaren világbajnok pilótája körülbuszozta a budapesti belvárost, közben pedig az esélyekről és rájuk váró feladatokról beszélt.

Hadházy: "A pocakos tábornok újra és újra támadást vezényel"

Hadházy: "A pocakos tábornok újra és újra támadást vezényel"

Űripari veteránokkal szövetkezett a világ leggazdagabb embere, hogy sikerüljön a Holdra szállás

Űripari veteránokkal szövetkezett a világ leggazdagabb embere, hogy sikerüljön a Holdra szállás

Ilyet még nem láttak a kutatók: egy varangy magát kígyónak álcázva rázza le a támadóit

Ilyet még nem láttak a kutatók: egy varangy magát kígyónak álcázva rázza le a támadóit

Ősszel jön az 5G, de mit kell tudni róla?

Ősszel jön az 5G, de mit kell tudni róla?

Tucatnyi újdonság – ezek a legfontosabb modellek az idei Budapest Auto Show-n

Tucatnyi újdonság – ezek a legfontosabb modellek az idei Budapest Auto Show-n

A vádemelésnél tart a Kuciak-ügy, a vádlottak életfogytiglant is kaphatnak

A vádemelésnél tart a Kuciak-ügy, a vádlottak életfogytiglant is kaphatnak