szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Minden Forma-1-es idénynek vannak nyertesei és vesztesei. A hvg.hu összegyűjtötte 2011 három legszerencsésebb és legpechesebb pilótáját.

A nyertesek

Sebastian Vettel
MTI/EPA

Sebastian Vettel. A legfiatalabb Forma-1-es világbajnok az idény kezdetén már abszolút favoritnak számított, az új Red Bull Renault (RB7) ugyanis vitán felül a mezőny leggyorsabb és legmegbízhatóbb autója volt. Bár az osztrák istálló sosem mondta ki nyíltan, hogy másképp kezelné Vettelt, mint csapattársát, Mark Webbert.

Tény, hogy idén már nagy volt a különbség kettejük között, Vettel az első hatból öt futamot megnyert. Hiába szólt bele a versenybe időnként a McLaren és a Ferrari, a fiatal német pilóta olyan előnyre tett szert már az indulásnál, ami nehezen volt tartható. A Japán Nagydíjon, Szuzukában meg is szerezte második vb-címét, míg csapattársa egyetlen futamgyőzelmet tudott felmutatni.

A rivális csapatok jövőre szorosabb szezont ígérnek, idén ugyanis egyikőjük sem tudott egy komoly kihívót kiállítani. Pedig a jó pilóták adottak: öt világbajnok volt a mezőnyben, mégsem sikerült megszorítaniuk jó autóba jókor belülő Vettelt.

Jenson Button győzött a Hungaroringen
AP

Jenson Button. A brit pilótáról mindenki azt gondolta, hogy hibát követett el, amikor 2009-es világbajnoki címe után a McLaren csapatához igazolt. A wokingi istálló másik pilótája ugyanis az a Lewis Hamilton volt, aki addigi pályafutása során minden sorozatban „megette” a csapattársait, F1-es újoncként még a kétszeres világbajnok Fernando Alonso sem bírt vele.

Eleinte Hamilton sem tartott az új csapattárstól, aki már a tavalyi szezont is jól kezdte, de végül mégis csak alulmaradt. A 2011-es év azonban egyértelműen Buttoné volt a csapaton belül, még maga Hamilton is elismerte, hogy csapattársa jobb munkát végzett. Ilyen eddig egyszer sem fordult elő.

Button igazolta klasszisát, súlya idén jelentősen megnőtt a McLarenen belül. Akár első pilóta is lehetne, ha a McLaren nem lenne büszke arra, hogy hosszú története során mindig egyenlő félként kezelte a pilótáit.

Paul di Resta

Paul di Resta. A fiatal skót pilóta debütálását régi barátja, Sebastian Vettel is sürgette, és első szezonjában nem is okozott csalódást. A Mercedes támogatással érkező Di Resta már 2010-ben tesztpilóta volt a Force Indiánál, 2011-ben pedig a Vijay Mallya csapatfőnök úgy döntött, beülhet Vitantonio Liuzzi helyére.

A váltás bejött, az újonc nemcsak pontot szerzett már az első Forma-1-es versenyén, de összesen kilenc futamon bizonyult jobbnak tapasztalt csapattársánál, a német Adrian Sutilnél. Legjobb helyezése egy hatodik hely volt Szingapúrban, év végéig pedig összesen 27 pontot szerzett, ezzel 13. lett az egyéni világbajnoki pontlistán.

Meggyőző bemutatkozó év, ennél jobb eredményt talán csak egy nagycsapattal tudott volna elérni, de az utolsó vezető istálló, amelyik mert kockáztatni, a McLaren volt 2008-ban, Lewis Hamiltonnal. Mondjuk, a briteknek bejött.

Rossz passz - a vesztesek

Robert Kubica. Az év legnagyobb vesztese az a Robert Kubica volt, aki a tesztidőszak kezdetén, februárban elszenvedett ralibaleset következményeként olyan súlyosan megsérült, hogy az egész szezont ki kellett hagynia. Sőt, ha hinni lehet az egyre sűrűbb találgatásoknak, a lengyel pilóta vélhetőleg a jövő év elejére sem lesz kész a visszatérésre, sőt, az is kérdéses, hogy egyáltalán láthatjuk-e még.

Nick Heidfeld menekül a kocsiból
MTI / Kovács Tamás

Nick Heidfeld. Kubica sérülése miatt ugyan váratlanul helyzetbe került Nick Heifeld, azonban az óriási esélyt elszalasztva, lényegében szögre akasztotta a sisakját még az idény vége előtt. Az egykor a BMW színeiben szebb napokat is megélt német pilóta a szezonkezdést még azzal az ígérettel kezdte, hogy harcban lesz a világbajnoki címért.

Végül a ma már Lotus nevet viselő Lotus-Renaultban olyannyira képtelen volt (ő is, az autó is) felnőni a feladathoz, hogy az éveleji, egyszeri dobogós helye után egyre elégedetlenebb csapatvezetés végül a hockenheimi futam után már Bruno Sennát ültette a helyére. Az már más kérdés, hogy Heifeldet - aki az évet végül a 11. helyen zárta, 34 ponttal - az utódja meg sem tudta közelíteni; Senna mindössze 2 pontot szerzett.

Felipe Massa
MTI / Koszticsák Szilárd

Felipe Massa. Az év vesztese a brazil pilóta is, aki bár 118 potot szerzett az idén, de egyetlen alkalommal sem állhatott fel a pódiumra. Ilyen szégyenletes teljesítményre Ferrari pilóta legutóbb 1993-ban, Ivan Capelli révén volt képes - nem csoda, hogy évközben többen is a brazil pilóta távozásáról beszéltek. Egyelőre azonban az látszik a legvalószínűbbnek, hogy Felipe Massa még egy év türelmi időt kap, hogy a 2009-es, hungaroringi balesete óta tartó mélyrepülést végre feledtesse.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!