szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Magyar Olimpiai Bizottság szerint a hamburgeresek megsértették Kenderesi Tamás bronzérmes úszóolimpikon személyiségi jogait a sajtbureszező reklámposztokkal. Akár jogi útra is terelhetik az ügyet.

Megsértették Kenderesi Tamás úszó személyiségi jogait azok a posztok, amelyeket a Zing Burger és a Burger King gyorsétteremláncok raktak ki a "sajtbureszes" nyilatkozata után, a Magyar Olimpiai Bizottság szerint – írja a Kreatív. A MOB emiatt felszólította a cégeket a posztok eltávolítására, de komolyabb jogi lépéseket is fontolgatnak.

Kenderesi Tamás úszó az után mondta riporteri kérdésre, hogy ráférne pár sajtburesz, hogy megszerezte olimpiai bronzérmét a 200 méteres pillangóúszás döntőjében. A hamburgerláncok azonnal lecsaptak a kínálkozó PR-lehetőségre. A magyar Zing Burger és a Burger King is Facebook-poszt formájában gratulált Kenderesinek és minden magyar versenyzőnek, aki kint van az olimpián. A Zing Burger posztja még egy promóciót is tartalmazott, mert aznap a sajtburesz szó bemondásával ingyen sült krumplit kaptak a vásárlók.

NOB irányelve, kiegészítve a sportolók reklámcélú megjelenéseire vonatkozó 40-es szabállyal (Rule 40) nagyon egyszerű: az olimpiát megelőző 9. naptól az olimpiát követő 3. napig csak az olimpia főszponzorai használhatják fel kampányaikban a sportolók nevét – még a sportoló egyéb szponzorai is csak nagyon komoly körültekintéssel, de leginkább sehogy. Ráadásul az olimpia főszponzora a McDonald's, és az irányelveket tartalmazó dokumentumban kifejezetten van egy olyan rész, ami azzal példálózik, hogy versenytársnak igencsak nem illik felhasználni kampányaiban az olimpia arculati elemeit, vagy az ott részt vevő sportolók nevét.

Siklós Erik, a Magyar Olimpiai Bizottság marketingigazgatója azt mondta a Kreatívnak, hogy mindkét megjelenés minden szempontból sérti az irányelveket, "sőt ennél súlyosabb, személyiségi jogokat sértő esetről van szó, mert a sportoló image-ét használja. Eddig is voltak olyan megjelenések, amelyek jogtalanul használták az olimpia arculati elemeit, de ezeknél beértük azzal, hogy felszólítottuk őket, vegyék le a hirdetést. Ez a két eset azonban olyan szint, ami túlmegy azon a határon, hogy ne legyen belőle bírósági ügy".

Siklós Erik elmondta, mindkét cégnek felszólítást fognak küldeni, hogy szüntessék meg a jogsértést – idáig tehát ugyanaz a menet, mint más hirdetők esetében –, de tekintettel a törvénysértés súlyára, úgy gondolja, hogy lesznek jogi következményei a Facebook-posztoknak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!