Japánban 200 ezer darabbal indítanak, amely egyben a Sony debütálása is a hordozható játékkonzolok piacán. A tervek szerint az év végéig hetente 100 ezer darabot értékesítenének, vagyis több mint fél millió készülék eladása a cél 2004-ben.
Az új kütyü 4,3 inch-es TFT LCD monitorral vagyis vékony film tranzisztoros folyadékkristályos kijelzővel van szerelve mely meghatározza a PSP elejét. A készülék jobb oldalán négy kontroll gomb helyezkedi el, míg bal oldalt az irányítógombok kapnak helyet. A tesztpéldányt kipróbálók az éles képet és a kényelmes irányíthatóságot említik, de a játékélmény sem gyengébb, mint az asztali PS-eken.
A PSP-be a tervezők Wifi elérést, USB 2 portot, LAN modemet, infra csatlakozást és MemoryStick Pro Duo elérést építettek be, a hálózati játék támogatására illetve, hogy új játékok letöltésére is alkalmas legyen a masina.
A PSP-t a Sony új UMD (Universal Media Disc) nevű adathordozójával is felszerelik. A PSP-re ezen a platformon kiadott játékok valószínűleg jelentősen olcsóbbak lesznek, mint a már bevezetett adathordozókon forgalmazottak. A legdrágább játékok 50-60 euróba, míg az átlagosak 20-30 euróba fognak kerülni, ha jövőre megérkezik a készülék az európai üzletekbe is. A platform az úgynevezett impulzusvásárlások piacán kíván eredményeket elérni. Itt a fogyasztókat kevésbé érdeklik az ár/érték arányok, vagy más az észre ható érvek. Ha meglátják, amit szeretnének, akkor megveszik. Vagy nem. Így a vásárlók érzelmeire kell hatni és nem a megfontolásaira.
A PSP mindemellett nem egy szimpla játékkonzol, hanem egy valódi hordozható szórakoztatócentrum, hiszen a Sony rajta keresztül zenét és filmeket is értékesíteni kíván méghozzá a már említett UMD formátumban. Az UMD lemezek ára – légyen szó filmekről vagy zenéről – kevesebb lesz, mint a DVD-ké és a CD-ké. A filmek esetében a PSP készülék támogatja régiókódok alkalmazását, amiről a játékok esetében egyelőre nem született döntés.
Sokan a PSP-re, mint a Nintendo Game Boy Advance (GBA) konkurensére tekintettek, de a Sony nyilvánvalóvá tette, hogy az új eszközzel inkább szinergiát és dinamikus együttműködést keresnek a Game Boy-hoz. A PSP a piacnak egy új szeletét kívánja elfoglalni, s a készülék akkor jut szerephez, amikor nincs elég idő tévézni. A Sony szakértői szerint a PS2-t, a PSX-et vagy a PS3-at otthon a nappaliban szokás használni, míg a GBA-t a userek teljesen véletlenszerűen hurcolják magukkal ide-oda. A PSP valahol a kettő között van.