A legmagasabbra törő
A pálmát mindenképpen a világ első magánűrhajója a SpaceShipOne viszi el, mert megmutatta, hogy hatalmas állami pénzek igénybevétele nélkül is el lehet jutni az űrbe, másrészt utat nyitott egy új iparág, az űrturizmus előtt. A világűr kereskedelmi célú felhasználása nem új keletű, hiszen a NASA és európai társa az ESA már régóta teljesít műholdak kozmikus pályára állítására vonatkozó megrendeléseket, hogy e szerkezetek többek között távközlési vagy helymeghatározási szolgáltatásokban vegyenek részt. Az űrturizmusnak azonban csak igen szűk körben volt meg a lehetősége, az orosz űrkutatási hivatal például 20 millió dollár körüli összeget kér a jelentkezőktől, akiknek ráadásul meg kell felelni az extrém követelményeket támasztó egészségügyi előírásoknak is.
A SpaceShipOne. Útban az ég felé. © X Prize |
A megfelelő eszköz kifejlesztése azonban igen drágának ígérkezett (nem csoda, ha eddig ilyesmit elsősorban állami keretekből finanszíroztak), így tőkeerős támogatók nélkül a program eleve kudarcra lett volna ítélve. Ekkor tűnt fel a színen a technikai újításokért rajongó milliárdos Paul Allen (mellesleg Bill Gates egykori alapító társa a Microsoftban), s hajlandó volt befektetni az első magánűrhajó kifejlesztésébe. Allen aztán egy újabb tagot is verbuvált az extravagáns brit milliárdos Richard Branson, a Virgin cégbirodalom tulajdonosa személyében. Bransonnak már komoly tapasztalatai voltak az extrém repülésekben (az általa is finanszírozott hőlégballonnal sikerült megkerülni először a Földet leszállás nélkül), illetve jelentős érdekeltségei voltak a légi közlekedésben a Virgin Airlines-szon keresztül.
Branson nem csak pénzt hozott, hanem üzleti elképzeléseket is. Ma már vagy hétezer olyan ember van várólistán, akik hajlandóak volnának kifizetni a 190 ezer dolláros viteldíjat, csakhogy felemelkedhessenek az űrbe, ott szétnézzenek, s pár perc múltán vissza is ereszkedjenek az anyaföldre. Így aztán a befektetések már jó előre megtérültnek tekinthetők, ha a magán űrutazás megfelelően biztonságossá tehető.
A helyet az ugyanis, hogy a 430 ember közül, aki eddig az űrben járt, 18 sohasemtért vissza a küldetéséből. Márpedig – mondja Rutan – egy kereskedelmi repülőtársaság nem dolgozhat 4 százalékos veszteséggel. A Virgin Galactic társaság így addig, amíg a biztonsági kockázatot nem sikerül egy normál légitársaságnál elfogadott szintre lenyomni, csak papíron marad. Rután álmai az űr eléréséről már valóra váltak, most Branson és Allen jön, s ők eddig sohasem álmodtak hiába.
A Centaur. Féktelen szabadság © Segway |
A Segway mérnökei azonban nem pihentek, hanem megalkottak valami még fantasztikusabbat, a Centaurt, amely a négykerekű szabad száguldozás utánozhatatlan remeke. Olyannyira eredeti és formabontó, hogy műszaki leírás helyett, inkább egy képen mutatjuk meg. A szerkezetnek egyelőre csak a prototípusa készült el, de a Scooter sikerei után nem kétséges, hogy hamarosan Centauron száguldozó politikusokról és egyéb médiasztárokról készült fotók is be fogják járni a világsajtót.
Vizisízés egyedül. Távírányítóra kötve. © Solo Watersports |
Emberbarát polimer. Saját bőrt növeszt. © Celltrans |
Kőkemény lehetőségek. © LiTraCon |
A találmány lényege, hogy a hagyományos betonba optikai üvegszálakat ágyaznak, amelyek képesek a fényt átvezetni a fal egyik feléről a másikra anélkül, hogy az anyag szerkezeti szilárdsága csökkenne. A találmányról az építészeti szaksajtó szerte a világon beszámolt.
A Google internetes kereső például közel ezer találatot jelez a termék nevének beírása után. A méltató írások alapján a LiTraCon igen nagy karrier előtt áll a világon, s csak remélhető, hogy a feltaláló képes lesz széles körben szabadalmi védettséget szerezni az átlátszó magyar beton számára.
A tűznek nincs esélye. A halon helyett jön a kevésbé mérgező Novec. © sxc.hu |