„A tavalyi utolsó negyedév PC-eladásai az Egyesült Államokban és Európában az egyéni vásárlók piacán „némi gyengeséget” mutattak. Az alacsony árak, a gépek javuló teljesítménye, a vezeték nélküli internet-kapcsolatok elterjedése azonban felgyorsította a hordozható gépek eladását” – mondta Charles Smulders, a Gartner elnökhelyettese.
Világméretű PC-eladások 2004-ben | |||||
Cég | Eladások (ezer db) 2004 | Piaci részesedés 2004 | Eladások (ezer db) 2003 | Piaci részesedés 2003 | Növekedés 2003-2004 |
Dell | 30 995 | 16.4% | 25 169 | 14.9% | 23.1% |
HP | 27 567 | 14.6% | 24 624 | 14.6% | 12% |
IBM | 10 381 | 5.5% | 8929 | 5.3% | 16.3% |
Fujitsu/FSC | 7134 | 3.8% | 6275 | 3.7% | 13.7% |
Acer | 6399 | 3.4% | 4937 | 2.9% | 29.6% |
Others | 106.502 | 56.4% | 99 125 | 58.6% | 7.4% |
Összesen | 188 978 | 100% | 169 058 | 100% | 11.8% |
A Dell megerősítette piacvezető helyét, méghozzá minden régióban jó teljesítményt mutatva. A Gartner szerint a tavaly utolsó negyedévi csökkenő alkatrészárak lehetővé tették a Dell számára, hogy maga is mérsékelje árait, s újabb százalékokkal növelje piaci részesedését.
A Hewlett-Packard eladásai 12 százalékkal emelkedtek 2004-ben, annak ellenére, hogy a vállalat néhány nehézséggel is szemben találta magát. Az utolsó negyedévben ugyanis két kulcspiacán (Amerikában és Európában) rosszabbul teljesített, mint az egész évben, s más régiókban. Az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régióban az eladások 14 százalékkal nőttek, s az összes kiszállított PC darabszáma elérte a 61,7 milliót 2004-ben.
EMEA PC-eladások 2004-ben | |||||
Cég | Eladások (ezer db) 2004 | Piaci részesedés 2004 | Eladások (ezer db) 2003 | Piaci részesedés 2003 | Növekedés 2003-2004 |
HP | 9926 | 16.1% | 8871 | 16.4% | 11.9% |
Dell | 6557 | 10.6% | 4949 | 9.1% | 32.5% |
Acer | 4358 | 7.1% | 3419 | 6.3% | 27.5% |
Fujitsu/FSC | 4215 | 6.8% | 2870 | 5.3% | 46.9% |
IBM | 3066 | 5% | 2565 | 4.7% | 19.5% |
Others | 33 640 | 54.5% | 31 493 | 58.1% | 6.8% |
Összesen | 61 762 | 100% | 54 167 | 100% | 14.0% |
Az egész évben tartó kétszámjegyű növekedés miatt 2004-re boldogan fognak visszagondolni a PC-gyártók. Európában igazán kedvezőek voltak a feltételek a kulcsvaluták árfolyamai és a hordozható gépek iránti növekvő kereslet miatt. „Ráadásul a vállalatok is nagymennyiségben cserélték le PC-iket” – fejtette ki Ranjit Atwal a Gartner elemzője.
Tavaly a Dell és a Fujitsu/Siemes nyerte a piaci versenyt, hiszen mindketten 1,5 százalékkal növelték részesedésüket. De ez sem tudta megtörni a HP európai vezető szerepét, annak ellenére, hogy a cég profitabilitási gondokkal küzdött, s a legkisebb növekedést produkálta az öt piacvezető cég közül. A saját bázisán az Acer érte el a legnagyobb növekedést: 35 százalékkal több PC-t értékesített, mint egy évvel korábban.
Az EMEA piacfon az a furcsaság figyelhető meg, hogy míg a tíz legnagyobb cég közel 20 százalékkal növelte az eladásait, az egyes országok piacának bűvülése alig éri el az 5 százalékot. A Gartner szerint az európai növekedés le fog lassulni, és nagyon nehéz körülmények alakulhatnak ki, ami viszont az IBM/Lenovo versenyképességének jelentős javulásához vezethet.
Ázsiában és a pacifikus térségben 2004-ben 13,1 százalékos növekedést regisztráltak.