Az intelligens autók korszaka két éven belül megkezdődik

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
Infinit
Tetszett a cikk?

Míg korábban csak a luxusautókra volt jellemző az extra felszereltség, néhány éven belül a hátsó ülésbe épített videokonzolok, a fedélzeti navigációs rendszerek, valamint a vezeték nélküli kommunikációs technológiák is széria felszerelésnek számítanak majd az autógyártók többségénél.

Egy csúcskategóriás autó processzorteljesítménye manapság az Apollo 11 űrhajó fedélzeti számítógépének kapacitását is messze meghaladja. S hamarosan ez meglehetősen általánossá válik a gyártók többségénél – állítja y a US Telematics Research Group (TRG) felmérése. A hátsó ülésbe épített szórakoztató eszközök, például DVD-lejátszók, játékkonzolok és Hi-Fi rendszerek egyre megszokottabbá válnak az amerikai gépjárművekben – mutatott rá a kutatás, amellyel kapcsolatban a BBC News Online több szakértőt is megszólaltatott. Az autógyártók azonban nem csak a szórakoztató berendezések beépítésével igyekeznek nagyobb bevételre szert tenni, hanem a rendelkezésre álló számítógépes kapacitás egyéb ésszerű és célszerű lehetőségeinek kihasználását is megcélozzák. Elképzelhető például, hogy a különböző motortípussal felszerelt modellek helyett olyan motorvezérlő szoftverrendszereket alkalmaznak majd, amelyek megszabják, hogy az adott típus milyen motorteljesítményre legyen képes.

Martin Illsley, az Accenture kutatólaboratóriumának igazgatója szerint a motorvezérlő rendszereket vezeték nélküli kommunikációs berendezésekkel kombinálhatják, amelyek akár a sebességkorlátozások betartatásában is szerepet játszhatnak. Az erre alkalmas technológia ma már rendelkezésre áll. A Leeds-i Egyetem Közlekedéstudományi Intézete például egy olyan hatéves kutatási projekt közepénél tart, amelynek célja egy intelligens sebességkorlátozó rendszer kifejlesztése. Illsley azonban úgy látja, ha majd bevezetik azt a megoldást, amelynek révén a közlekedési táblák korlátozásait feldolgozó és érvényesítő motorvezérlő rendszerek képesek lesznek a megjelölt sebességhatáron belül tartani a járművek haladását, a szabályok alkalmazásának mikéntje már nem technikai, hanem társadalmi kérdést fog jelenteni.

A General Motors OnStar nevű rendszere például a motorvezérlés, a vezeték nélküli kommunikációs rendszer és a globális helymeghatározó rendszer (GPS) mellett műszaki segítségnyújtást és egyéb szolgáltatásokat is kínál a járművezetőknek. Az OnStar 2007-re a GM Egyesült Államokban gyártott járműveinek standard felszerelése lesz.

A további újítások között olyan gyújtásszabályozó rendszerek is megtalálhatók, amelyek az autó beindítása után csökkentik a gyorsításkor keletkező káros anyagok kibocsátását. Léteznek olyan intelligens fékberendezések is, amelyek a fékpedálon levő láb mozgását figyelve vészhelyzet esetén gyorsabb fékezést tesznek lehetővé.

A fent említett rendszerek esetében lényeges szempont, hogy ezek a sofőr tudta nélkül, automatikusan működjenek. Derek Charters, a Motor Industry Research Association tanácsadója szerint a változás ütemét az ergonómiai szempontok és az innovatív megoldások vezetőkkel való megismertetése szabja majd meg.