Jellemzően az oktatás területén jelent meg eddig is a legtöbb cikk, gyakorlati javaslat az információs írástudás mérésére, differenciálására. Most az ETS készített egy szintfelmérő tesztet az információs írástudás mérésére. (Az ETS egy amerikai non-profit szervezet, a világ legnagyobb oktatásiteszt-készítője, és az oktatással kapcsolatos kutatások egyik meghatározó szereplője.)
Az új teszt, hivatalos nevén „Information and Communications Technology (ICT) Literacy Assessment" még csak béta fázisban van, a végleges verzió 2006 év elején lesz elérhető és kitölthető, próbaüzemére azonban már idén nyáron sor kerül. A tesztet természetesen tanárok, számítógépes szakemberek, kutatók segítségével állították össze. Mint az ETS más tesztjeinek többsége is, a középiskolásoknak szól leginkább, és eredményképpen a tanároknak mutatja meg, mennyire képesek a diákok "navigálni és információt kezelni-hasznosítani a digitális korszakban".
A tesztet elkészítő csoport már 2001-ben megalakult hét egyesült államokbeli felsőoktatási intézmény részvételével. Első lépésként az információs írástudás definícióját fogalmazták meg a maguk számára (is); e szerint az információs írástudás - nagyjából - egy képesség, a digitális technológia, a kommunikációs eszközök, a különböző hálózatok használatának képessége, amelynek segítségével információval kapcsolatos problémákat, kihívásokat tudunk megoldani az információs társadalomban való lét feladataként. A képesség magában foglalja a használati környezet etikai és jogi ismeretét is.
Ennek megfelelően az online teszt a diákok következő képességeit méri: célmeghatározás, elérés, információkezelés, információlétrehozás, kommunikáció, technikai eszközhasználat. A teszt készítői kihangsúlyozzák, hogy ez nem csak egy újabb teszt, például a Microsoft Word használatának bemutatására, hanem ennél mélyebb, a készséget, képességeket méri. A készítők szerint rendkívül hasznos lesz a teszt a tanárok számára, hiszen természetes, hogy minden diák használja a számítógépet és az internetet (...), de a teszt segítségével kideríthető, hogy ki az, aki valóban, értékteremtő módon használja azt, és ki az, aki nem. Ilyen értelemben nem csak szintfelmérő teszt, hanem a tudásszakadék mérésének, és megszüntetésének egyik fontos eszköze lehet.
A feladatsor maga pedig azért lehet készségfejlesztő, mert a kitöltés során, miután választ adtunk, hibás válasz esetén megmondja a jó megoldást, ami után újra ki lehet tölteni a tesztet. A teszt kitöltése várhatóan mintegy 25 dollárba fog kerülni személyenként.