Thomas Fuchs és Ludger Woessmann, a müncheni egyetem IFO gazdasági kutatóintézetének tagjai arra a következtetésre jutottak, hogy minél kevésbé használják a diákok a számítógépet otthonukban, illetve az iskolában, annál jobban teljesítenek a különböző műveltségi és matematikai teszteken. A megállapítás alapjaiban kérdőjelezheti meg a különböző kormányzati programokat, amelyek az iskolák minél gyorsabb számítógép-ellátását célozzák.
A kutatók szerint az eddig sokszor citált véleményekkel ellentétben a komputerhasználat nem függ össze az olyan alapvető készségekkel, mint a matematika vagy az olvasás. A tanulmány azt is kétségbe vonja, hogy az alapvető komputerhasználati ismeretek nagyobb hatással lennének az emberek foglalkoztatottságára (amivel az IKT eszközök tanítását gyakran indokolják), mint bármilyen más eszköz (például a telefon) használatának ismerete.
A PISA-felmérést összefoglaló jelentésben is megtalálható az a kijelentés, hogy egy diák minél többet használja a számítógépet, annál jobban teljesít. Fuchs és Woessmann szerint az ilyen típusú kijelentések roppant mód félrevezetők, hiszen a számítógéphez való otthoni hozzáférést számos olyan faktor befolyásolja, amelyek a családi háttérrel vannak kapcsolatban, míg az iskolai számítógép-használat más erőforráshoz történő hozzáféréssel is együtt jár.
A kutatók arra tettek kísérletet, hogy ezeket a hatásokat kiküszöbölve mérjék le a számítógépek hatását. Eredményeik szerint, ha a felsorolt körülményeket kiiktatjuk a vizsgálatból, akkor nem tapasztalható az említett összefüggés a diákok teszteredményei között. Sőt. Az otthoni számítógép-használat tekintetében azt tapasztalták, hogy ha nagyobb mértékű volt a hozzáférés, gyengébben teljesített a nebuló. A kutatók ezt azzal magyarázták, hogy a számítógép elvonta ezeknek a gyermekeknek a figyelmét a házi feladatról. Az iskolai hozzáférést kommentálva az elemzők úgy vélik, hogy a rosszul teljesítő diákok számára a számítógépes oktatás más, hatékonyabb módszereket helyettesített.
Az európai kormányzatok jó része egyre inkább az oktatási folyamat integrált részeként tekint a számítógépekre, épp ezért is minden bizonnyal komoly vita alakul majd ki a felmérés nyomán.