© AP Kattintson a képre a galériához! |
Az A320 egyik legelső megrendelője az extravagáns brit milliárdos, Richard Branson tulajdonában lévő Virgin Atlantic, amely az első A340-600 típusú gépére 2002-ben azt íratta fel: „Az enyém nagyobb, mint a tiéd.” Az eset most alighanem megismétlődik. Sőt. Branson a gépeire konditermet, s privát duplaágyakat is akar. Az A380 – függetlenül az extráktól – a F-WWOW regisztrációs jelet kapta, amely egyben kiejtve nagyjából a meglepett csodálatot jelenti.
Az A380 bemutatójára januárban került sor ötezer meghívott vendég jelenlétében. A gép tesztpilótája, Jacques Rosay nyolc évet várt rá, hogy a szimulátorokból végre átülhessen a valódi cockpit-be, s a négy Rolls-Royce motorral a levegőbe emelje az óriásgépet. S bár az Airbus konzorcium és beszállítói 12 milliárd dollárt költöttek arra, hogy már az első repülés biztonságos legyen, Rosay és Claude Lelaie kapitány, s a személyzet további négy tagja az első utat ejtőernyővel a hátukon teszik, meg, s ha kell kiugranak a csomagtér ajtaján.
Persze ezzel a rémálommal a cég legrosszabb álmaiban sem szeretne szembesülni, hiszen az A380 darabonként 285 millió dollárba kerül, s arra számítanak, hogy legalább 100 darabot eladnak belőle.
Az A380 belseje. Branson privát duplaágyakat is akar © AP |
Az Airbus A380 a bemutató repülést követően még egy éven át csak teszt utakon közlekedik majd. Az első példány 2006-ban áll majd szolgálatba a Singapore Airlines-nál. A gyártó azt tervezi, hopgy a tesztév során az óriásmadárral elrepülnek a Föld mind a négy sarkába. Ez azon kívül, hogy népszerűsíti a típust, azzal az előnnyel is jár, hogy a különböző éghajlati viszonyok közötti üzemeltetésről is információkat szerezne a perzselő trópusoktól az észak-kanadai jégmezőkig.
A teszt alatt a fedélzetet többtonnányi diagnosztikai műszerrel töltik fel, s a repülési paramétereket, s a gépről üzemelés közben szerezhető mindenféle információt elemeznek velük. A gép első hosszabb útja Toulouseból valószínűleg az Atlanti-óceán túlsó partjára vezet majd, de erről a cég egyelőre semmiféle pontos információt nem adott ki, miként arról sem, hogy melyik napon is kerül sor az első felszállásra.