Saab JA37 Viggen © Hadtörténeti Intézet és Múzeum |
A Szolnokra érkező gép eddig az észak-svédországi Östersundban az F4 bázison szolgált, korábban pedig a linköpingi katonai repülési tesztbázison működött. Csak mintegy 1500 órát repült, de most kivonják a svéd légierő átszervezése miatt, melyről 2004 decemberében született parlamenti döntés. A megújuló svéd légierő ugyanis kizárólag Gripeneket alkalmaz majd. A Viggen egyik modellje azonban továbbra is szolgálatban marad: az észak-svédországi luleai F21 bázis üzemeltet egy SK37E ECM/oktató gépekből álló századot.
A Viggen fejlesztése során szerzett tapasztalatokat felhasználták a Gripen vadászgépek fejlesztésekor is, melyekből Magyarország is rendelt. A Magyar Légierő első Gripenei a tervek szerint 2006 márciusában érkeznek hazánkba. A Gripen bemutatásra kerül az idei kecskeméti repülőnapon is.
A JA37 Viggen ma is kiemelkedően jó képességű vadászgépnek számít. Az amerikai F-16, a Francia Mirage 2000 és az orosz MiG-29 kortársa. A Viggen vadász-változata a világ legerősebb egymotoros katonai repülőgépe. A fejlesztési munkálatok az 50-es években kezdődtek meg, az első gép (a vadász/bombázó verzió) 1967-ben szállt fel. A Szolnokra érkező vadászgép abba a típusba tartozik, mely 1974-ben készült, és 1979-től szolgált a légierőnél. A szolnoki múzeumnak átadandó példány a Viggen legmodernebb változatát képviseli, melynek nincs párja a hasonló kaliberű és korú vadászgépek között.