Chrysler hibrid autó. Olcsó hajtás © Chrysler |
Tom Stephens, a GM Powertrain alelnöke: „A BMW részvételével újabb kompetens partnert nyerünk a világviszonylatban vezető hibridrendszer kifejlesztéséhez. Ez az együttműködés megnyitja az utat az autógyártók átfogó együttműködése előtt, s a szövetség előirányozta a kooperációt más partnerekkel is.“
Thomas Weber, a DaimlerChrysler AG kutatási-fejlesztési igazgatója, egyben a Mercedes Car Group fejlesztési vezetője: „A három autógyártó fejlesztési tudásának közös mederbe terelése mindegyik érintettnek megadja a lehetőséget, hogy minél előbb hozhasson forgalomba a teljesítmény, a komfort és a környezetvédelem szempontjából is meggyőző járműveket.“
Burkhard Göschel, a BMW fejlesztési és beszerzési igazgatója: „A közös hibridtechnikai platform révén gyorsan jelenhetünk meg a piacon, ugyanakkor a későbbi specifikáció révén, megőrizzük az egyes márkák sajátos karakterét.“
A Michigan állambeli Troy-ban, egy új közös központ, a „GM, DaimlerChrysler and BMW Hybrid Development Center“ fejleszti a modulrendszerű berendezést és annak egyes komponenseit: a villanymotorokat, nagyteljesítményű elektronikát, a kábelezést, a biztonsági berendezéseket, az akkumulátort és annak vezérlését, valamint a rendszerfelügyeletet. Ugyanitt foglalkoznak a rendszerintegrációval és a projektigazgatással is.
A hivatalos megfogalmazás szerint „az optimális fejlesztés kulcsa egy széles felhasználhatóságú modulrendszer arhitektúra, amely hozzáilleszthető a különféle járműkoncepciókhoz és márkaspecifikus igényekhez”. Ez magyarul azt jelenti, hogy olyan sokféle járműben felhasználható rugalmas rendszer kifejlesztésére törekszenek, amelyben a közös komponensek, gyártóberendezések és beszállítók révén jelentős költségmegtakarítások érhetők el, s ennek hatása kedvező ár-érték arányú járművek forgalomba hozása lehet. Még egyszerűbben az autóipari óriások megosztják a horribilis fejlesztési költségeket, félreteszik a versenyt a hibridhajtás területén, s termékeik más vonásait szembeállítva próbálják magukhoz édesgetni a vevőket.
A „kettős üzemmódú” hibridhajtás javítja az eddigi hibridjárművek teljesítőképességét, fogyasztását és hatótávját. Városi és araszoló forgalomban a járművet hajthatja a két villanymotor, vagy a belsőégésű motor, vagy mindegyik egyszerre. Ezáltal teljes mértékben érvényre juthat a hibridhajtás üzemanyag-megtakarító képessége.
Nagyobb sebességnél, azaz országúton vagy autópályán, más vezetési üzemmódra kapcsol át a rendszer. A „kettős üzemmódú” hajtás egyenletes sebességű haladáskor is jelentős előnyökkel jár. Előzéskor, erős emelkedőn vagy utánfutó vontatásakor rendelkezésre áll a hibridrendszer maximális teljesítménye, úgyhogy ilyenkor is jól megy, de keveset fogyaszt a jármű.