A XIII. kerületben 260 ezer ügyirat keletkezik évente. Ezek fele interneten keresztül is elintézhető elvileg. A november elsejei nyitáskor azonban még csak az ügyek 1,5 százaléka lesz webesítve. Azaz néhányezer ügyfél és ügy kezelésével indulnak, de a cél a tömeges online ügyintézés elérése. A kerület az elmúlt 6 évben 450 millió forintot fordított informatikai fejlesztésekre. Ebből mintegy 130 millió forintot pályázaton nyertek el, a többi elsősorban saját forrásokból származott. „A fejlesztések hatására a hivatal munkája hatékonyabbá vált. A kezdeti 345-ös önkormányzati létszám mára 215-re csökkent. Ugyanakkor a lakosság elégedettsége az önkormányzati ügyintézéssel kapcsolatban 50-ről 63 százalékra emelkedett – mondta Tóth József, a XIII. kerület polgármestere.
Angyalföld | |
A kerület önkormányzata 1998-ban hozta létre első honlapját, amelyen már az ügyek intézésére vonatkozó információk is elérhetők voltak. Ezzel elérte az EU közszolgáltatások ellátására vonatkozó ajánlásának négy szintje közül az elsőt. A második szintre 2002-ben jutottak, miután a korábbi statikus honlapot felváltotta egy dinamikus portál. Letölthetővé és kinyomtathatóvá váltak az ügyintézéshez szükséges űrlapok, nyomtatványok.
A 2002-2004-es informatikai stratégiájában az önkormányzat megteremtette a modern elektronikus közigazgatás alapjait azzal, hogy erőteljesen fejlesztette a háttérrendszereket. Kialakította például a hivatal belső ügymenetét elektronizáló, Lotus Notes alapú rendszert és az informatikai rendszerek mindennapi működtetését segítő felügyeleti alkalmazásokat. Kiépítette az intézmények közötti adatátviteli rendszert, és konszolidálta a hardverkörnyezetet.
Tóth József, Angyalföld polgármestere. Elégedettségre hajtanak © mezon |
Idén november 1-től pedig egyes ügyek esetében a rendszer lehetővé teszi az elektronikus ügyintézést. A szükséges űrlapok online kitölthetők, elektronikus aláírás segítségével hitelesíthetők és a hivatal is elektronikusan értesíti az állampolgárt a határozatáról. A negyedik szint hez – amely a teljes körű elektronikus ügyintézést jelenti – még hiányzik, hogy az illetéket is le lehessen róni elektronikusan. Az elektronikus illetékfizetés jogszabályi hátterét 2005. szeptemberében már megteremtette a kormány, így e lehetőség is hamarosan megnyílhat az angyalföldi polgárok előtt.
A fejlesztések főleg a kerület saját forrásaiból történtek. Erre az adott lehetőséget, hogy az IBM technológiái és nyílt szabványokon alapuló rendszerei elég rugalmasak voltak hozzá, hogy az elektronikus önkormányzati funkciókat lépésről-lépésre építsék ki. Sőt arra is lehetőséget teremtettek, hogy a már felépült rendszert a jövőben egyszerűen kiegészíthessék új funkciókkal – például az elektronikus aláírás támogatásával –, miközben az önkormányzat költségvetését nem kell túlzottan megterhelni. (Az éves informatikai fejlesztési keret körülbelül 60 millió forint.)
Ezt lehet weben intézni |
A XIII. kerületi önkormányzat 2005. október 13-i ülésén rendeletben kijelölte az elektronikusan intézhető ügytípusokat. |
Ugyan az a megoldás – az IBM Websphere Portal szoftverére épülő – weblap szolgálja ki a hivatal belső dolgozóit és az ügyeiket intéző állampolgárokat. A portál mögött működő Lotus Notes címtár bejelentkezéskor azonosítja a felhasználót, aki ezután csak azt látja, amire jogosultsága, illetve szüksége van. A portál működése alá bevonhatók az önkormányzati intézmények is.
Az elektronikus ügyintézés népszerűsítése érdekében a kerület önkormányzata új szolgáltatásként, a kerületi lakosok számára az elektronikus aláírást (egy chip-kártyás rendszerrel) elérhetővé teszi. Az első száz igénylő az első évre a szolgáltatást térítésmentesen kapja. Emellett az önkormányzatok közül elsőként folyamatban van a kerületi rendszer összekapcsolása a központi Kormányzati Ügyfélkapuval.
„A XIII. kerületi önkormányzat megbízásából a lakossági felhasználók elektronikus hitelesítéséhez szükséges, úgynevezett fokozott biztonságú tanúsítványokat tartalmazó chipkártyákat készítettük el. E kártyák birtokában a polgárok biztosak lehetnek adataik maximális védelmében, s ezért bizonyára szívesebben veszik igénybe az önkormányzat elektronikus szolgáltatásait, amelyek megkönnyítik az ügyintézést. Az elektronikus ügyintézésnek megvan az a hallatlan előnye is, hogy az egyes lépések, a dokumentumok keletkezése pontosan visszakövethető. Itt az elektronikus időbélyegzés miatt nincs lehetőség semmiféle manipulációra, visszadátumozásra, vagy más trükkökre" – vélekedett Rózsahegyi Zsolt, a NetLock Kft. ügyvezető igazgatója.
A XIII. kerületi önkormányzat épülete. Ne kelljen bejönni © mezon |
Angyalföldön jövőre szeretnék az intézhető ügyek számát kiterjeszteni, illetve a szakhatóságokkal elektronikus kapcsolatokat kialakítani. Ugyancsak 2006-ban nyílik lehetőség arra, hogy a pályázati források igénybevételével hasonló elektronikus szolgáltatásokat nyújtson az önkormányzat a kis- és középvállalkozások számára is.