A cégek évi 17 százalékkal többet költenek adataik biztonságára

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyarországi cégek és intézmények is egyre inkább felismerik, hogy a zavartalan működéshez létfontosság meghatározni, hogy ki mikor és hogyan férhet hozzá a kritikus fontosságú üzleti adatokhoz, a bizalmas üzleti levelezéshez. Ezt igazolja az IDC legfrissebb felmérése, amely szerint évente 35 százalékkal nőtt a személyazonosság-kezelési piac mérete hazánkban.

Egyre nagyobb a céges adatvagyon. Ki
férhet hozzá
Az informatikai rendszerek biztonsága manapság az egyik legfontosabb fejlődési területét jelenti az informatikai piacnak. Ez nem is csoda, hiszen a vállalatok adatvagyona – miközben egyre több potenciális veszélynek van kitéve –, egyre nagyobb mértékben növekszik. Így aztán a nemzetközi trendeknek megfelelően hazánkban 2003-tól 2009-ig átlagosan évi 17,1 százalékos növekedést jósol az IDC piacelemező társaság a biztonsági szoftverek területén. Magyarországon ma még a biztonsági szoftverek piacának mindössze 20 százalékát teszik ki a személyazonosság kezelési megoldások, de a szegmens növekedési üteme több mint kétszerese a biztonsági szoftverekének, eléri a 35 százalékot éves szinten. Ez a tendencia jól mutatja a hazai személyazonosság alapú biztonsági megoldások növekvő fontosságát a céges biztonságpolitika kialakításában.

A vállalatok egyre nyitottabbá és elérhetőbbé válnak, de mindeközben nem feledkezhetnek meg kritikus fontosságú adataik és erőforrásaik védelméről. Minden cégvezető számára egyértelmű, hogy a pénzügyi adatokhoz csak a pénzügyi részleg munkatársai férhetnek hozzá, úgy ahogy a vezetőség üzleti levelezésébe sem szerencsés ha bárki illetéktelen belelát. Meggyőződésünk szerint a vállalatok és intézmények informatikai rendszereinek biztonságához a hatékony személyazonosság-kezelés jelenti a megfelelő alapot" – mondta Szittya Tamás, a személyazonosság-kezelési szoftverek piacán 33 százalékos részesedésével vezető Novell Magyarország ügyvezető igazgatója.

Annyi bizonyos, hogy a biztonsági megoldások iránti igény már nem csak a hálózat határainak őrzésére és fenyegetések észlelésére vonatkozik. Ugyanis bármilyen tűzfalat, vírusvédelmet használhat egy cég, ha a különböző rendszerekben a jogosultságok nincsenek megfelelően beállítva, illetve ha a jelszó irányelvek nem elegendően szigorúak. Ehhez komplex megoldásra van szükség, amely egységessé teszi a hozzáférések kezelést a vállalaton belül minden informatikai rendszerben. Az adatok biztonsága hatással lehet három további üzleti tényezőre: a gyorsaságra, a költségre és a szabályozásoknak való megfelelésre is. Ezért a biztonság hiánya hátrányosan befolyásolja a vállalat hírnevét, az ügyfelek hűségét és a kockázatokra való felkészültséget. A biztonságot pedig – a piac gyors növekedése arra vall, hogy ezt sokan elfogadják – a vállalaton belüli személyazonosság-kezelés és hozzáférések hatékony szabályozása hozhatja meg.

A Novell személyazonosság-kezelési rendszerén keresztül annak 1993-as bemutatása óta nem tapasztaltak illegális behatolást. A termék most megjelent 3-as verziója egy új megoldással a szervezeti hierarchiának megfelelően teszi kialakíthatóvá a személyazonosságok és hozzáférések biztonságos kezelését. Segítségével már a munkába állás napján az alkalmazott számára elérhetővé válnak a fontos üzleti erőforrások, igény szerint akár egy jelszóval elérhetőek a különböző rendszerek, s az egyes jogosultságok kiosztása és visszavonása azonnal megtörténhet. A biztonságért e rendszerekben többek között olyan mechanizmusok felelnek, amelyek a különféle – akár különböző korból származó – felhasználói- és alkalmazás-adattárak tartalmát az aktuális üzleti szabályoknak és irányelveknek megfelelően integrálják és szinkronizálják. „A hálózat összes címtárát, felhasználói nyilvántartását összekapcsolhatjuk egy központi címtárral, garantálva, hogy az egyforma adatok valóban egységesek legyenek az összes nyilvántartásban és adattárban, még abban az esetben is, ha az adatok egyedi típusúak. Az egységesítésen túl automatizálható és biztonságossá tehető a személyazonosságok, a jelszavak és hozzáférések kezelése a folyamatosan változó felhasználói közösség teljes életciklusában. A rendszer így szavatol azért, hogy csak a megfelelő jogosultságú munkatárs férhessen hozzá az adatokhoz, ő azonban bárhonnan és bármikor" – magyarázta Hargitai Zsolt, a Novell Magyarország rendszermérnöke.