A november 9-én útjára bocsátott műhold legfőbb feladata a Vénusz légkörének vizsgálata lesz, és több mint 500 napig kering majd a bolygó körül.
A szerkezet jelenleg 29 000 kilométer/órás sebességgel száguld, s az Európai Űrközpont (ESA) szakemberei a németországi darmstadti operációs központból 15 százalékkal le akarják lassítani.
"A bolygó körüli pályára állás a misszió egyik legveszélyesebb pontja, a manővert ugyanis jó ütemben kell végrehajtani " - mondta Jean-Baptiste Gratadour az operációs központ mérnöke.
Ahogy megközelíti a bolygót, a szonda mintegy ötven percre begyújtja a hajtóműveit, és előbb átmeneti, majd kisebb korrekciókkal május végén végleges pályára áll. A Venus Express egy nap alatt kerüli meg a bolygót.
A Vénusz légköre rendkívül sűrű és forró, 96 százalékát széndioxid alkotja, de megtalálható benne a nitrogén, a kén-dioxid és a vízgőz is, hatvan kilométeres magasságban pedig - eddig ismeretlen okokból - 400 kilométer/órás szél fúj.
A bolygót vastag felhőréteg borítja, az űrszonda ezen keresztül igyekszik minél többet megtudni a Vénusz vulkanikus működéséről, illetve a viszonylag fiatal (körülbelül 500 millió éves) kérgéről.
A Venus Express az első európai űrszonda, amelyik erre a bolygóra tart, mindeddig csak az amerikaiak és a szovjetek próbálkoztak a bolygó közelebbi megismerésével.