Steve Jobs az iPodról beszél. Jön a konkurencia. © AP |
„Azokat az embereket célozzuk meg, akiknek nincsen saját iPodja” – nyilatkozta a BBC-nek Van Toffler, az MTV Networks Music Group elnöke. „Reményeink szerint a weboldalakon és a tévécsatornáinkon keresztül egyszerűen elmagyarázhatjuk az embereknek a havi előfizetés lényegét. Jelen pillanatban az összes eladott zenének mindössze 5 százalékát értékesítik digitális úton. Mi most csatlakozunk ehhez a piachoz.”
Az Urge előfizetői 9,95 dolláros áron, vagyis alig több mint 2000 forintért juthatnak hozzá egy teljes albumhoz, s kétszer ennyibe kerül a havi korlátlan zeneletöltés. Létezik egy magasabb tarifacsomag is, ahol kétszer 14,95 dollár befizetése ellenében a felhasználók korlátlanul tölthetnek le zenét, amelyet azután korlátlanul másolhatnak át hordozható lejátszóikra. A későbbiekben videoletöltésekkel bővítenék a szolgáltatást.
Az iparági elemzők vegyes reakciókkal fogadták az új szolgáltatás indítását, s sokan úgy vélekedtek, a piac már így is telítve van jól bejáratott riválisokkal, mint például az immár szintén fizetős Napster.
„Az Urge előnyére válhat, hogy olyan jól ismert márkanévvel köthető össze, mint az MTV, amely igen népszerű abban a korosztályban, amely hajlandó fizetni a digitális formátumú zenéért” – magyarázta Phil Leigh, az Inside Digital Media elemzője.
Ennél szkeptikusabb volt Steve Gordon, iparági ügyvéd, aki szerint kérdéses, hogy „a fogyasztók valóban fogékonyak lesznek-e egy olyan szolgáltatás használatára, amely éppen az iPod lejátszókkal nem kompatibilis”.
A 2003-ban indított, iPodokat kiszolgáló Apple iTunes repertoárjában jelenleg 3 millió zeneszám található, s több mint egymilliárd tranzakciót bonyolítottak le az elmúlt három esztendőben. Magából az iPodból – amely 2001-ben jelent meg – több mint 50 millió darabot értékesítettek.