Az Avaya tesztlaborjában az installációk mögött már 2005 vége óta már fut a focivébé teljes kommunikációs rendszerének tesztje. Nem csak a kapun lesz háló © Avaya |
A teljes rendszer bizonyos értelemben egy nagy ügyfélszolgálati megoldásnak tekinthető. A 32 csapat, a rendező gárda, bírók és a személyzet elvárja, hogy a stadionok, szállodák, sajtó és vezetési központok között közlekedhessen, illetve mozgassák a hozzájuk tartozó csomagokat és felszereléseket. Az Avaya alkalmazása garantálja a reptéri, az autóbusz és egyéb speciális logisztikai és közlekedési információk hozzáférhetőségét.
Az Avaya külön call centert állított fel a jegyek értékesítésének támogatására. Minden jegynek rádiófrekvenciás azonosítója van a csalások megakadályozás érdekében. A jegyek azonosítása is a cég rendszerén keresztül történik , és gyullad ki a zöld lámpa a szurkolók előtt a stadionok beléptető rendszereiben.
Kábeltartó-polcok a berlini olimpiai stadionban. Bedrótozzák © Avaya |
Egy ekkora vállalkozás emberszükséglete is hatalmas. Az Avaya 200 válogatott mérnököt állomásoztat a VB helyszínén, akik 24 órában felügyelik a szolgáltatás biztonságát, folyamatosságát. Az Avaya magyarországi leányvállalatának hat mérnöke e nemzetközi csapatban dolgozik. Személyüket gondos válogatással határozták meg, hiszen a szakmai ismeretek mellett a nyelvtudás is fontos szempont volt, ráadásul a kint tartózkodás elég hosszúra nyúlik, amit a hazai munkák vagy más okok miatt nem tud mindenki vállalni. Illetve egy ennyire kiemelt projektben részt venni a cég szerint valamiféle jutalom is, különösen focirajongó kollégáink számára.
A nemzetközi mérnökcsapatra több okból is szükség van. Egy ilyen hatalmas hálózatot folyamatosan felügyelni kell, illetve a biztonsági megfontolások is indokolják a fenntartását. A jelentős világesemények információs rendszereibe crackerek százai próbálnak behatolni. Van, aki csak a hírnévre vágyik, mások kárt szeretnének okozni. Mindenesetre egy ilyen esemény informatikai és távközlési háttere valóságos csatamező. Épp ezért a rendszerek felügyeletének megszervezésére is egy külön team jött létre. A biztonsági eszközöket is az Avaya szállítja, s a frankfurti jegyértékesítő iroda munkatársai is a cég technológiáján alapuló contact centerben fogadják a megkereséseket.
A kommunikációs hálózat adatátviteli részét a T-csoport szolgáltatja, amely az Avayához hasonlóan a 16 főszponzor egyike. A teljes rendszer katasztrófatűrő (ami alatt informatikai katasztrófát kell érteni, s nem földrengést), nincs olyan összeköttetés, amelynek feladatait ne tudná azonnal, megszakítás nélkül átvenni egy tartalék rendszer. A teljes megoldás biztonsága, s úgynevezett rendelkezésre állása gyakorlatilag 100 százalékos, illetve – mivel mindent nem lehet kizárni – 99,99 százalékos.
A tesztek azt igazolták, hogy az Avaya berendezései és megoldásai helytállnak majd, és csúcstechnológiát használó szolgáltatásokkal elégedett lesz a négymilliárd rajongó, a 3,1 millió stadionlátogatónak, s a 209 nemzethez tartozó (összességében) 30 milliárd néző.