A vizsgálat során szimulátoron tesztelték negyven önkéntes reakcióit. A kísérlet alanyait négy csoportba osztották: az elsőben semmilyen eszközt nem használtak a vezetők, a másodikban mobiltelefonon beszéltek, a harmadikban ugyanezt kihangosító berendezéssel tették meg (így a kezük szabadon maradt), a negyedikben pedig ittasan kellett irányítaniuk a szimulátort.
A vizsgálat egyértelműen bebizonyította, hogy a vezetők nehezebben tudtak válaszolni a telefonon feltett kérdésekre, és nagyobb eséllyel karamboloztak. Meglepő módon a kihangosítóval ellátott szimulátorokban is ugyanolyan arányban ütköztek a sofőrök, mint azokban, amelyekben valamelyik kezükkel tartaniuk kellett a készüléket.
Az ittas sofőrök lassabban haladtak és kevesebb balesetet okoztak, amiből a kutatók arra következtetnek, hogy a mobilozás akár veszélyesebb is lehet, mint a részeg vezetés.
A kutatók kevésbé ítélték veszélyesnek az útitársakkal való társalgást, ők ugyanis - a vezetőhöz hasonlóan - látják a veszélyes helyzetet és ilyenkor önként megszakítják a beszélgetést.