Pilóta nélküli repülőgépeket állítottak szolgálatba Szendrőn

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A világon elsőként pilóta nélküli repülőgépeket (PNR) állított szolgálatba az ország legkisebb hivatásos tűzoltósága az ország egyik legszegényebb vidékén - közölte Restás Ágoston tűzoltó alezredes, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Szendrő tűzoltóparancsnoka hétfőn.

A szendrői tűzoltóság 35 tűzoltója 36 település tűzvédelméért felelős, a körzetükhöz tartozik például a Világörökség részét képező Aggteleki Nemzeti Park területe is - mondta a parancsnok, hozzátéve: az esetleges erdőtüzek oltásának hatékonyabbá tétele számukra nem csak lehetőséget, de szakmai kihívást, erkölcsi kötelességet is jelent. Ennek érdekében egy új, nemzetközi szinten is innovatívnak számító eljárást dolgoztak ki. A tűzoltóságok között mindeddig egyedülálló módon kutatás-fejlesztésre kétszer is sikeresen pályáztak, s ezzel megteremtették a projekt megvalósításának pénzügyi feltételeit.

A fejlesztésben olasz, szlovén és magyar mérnökök munkájának eredményei összegződnek. A magyar tudósok többek között a budapesti Műegyetemen és a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen futó kutatásokkal kapcsolódtak be a programba. Ennek a programnak csak egyik eleme volt a pilóta nélküli felderítő repülőgépek megalkotása és rendszerbe állítása - mondta Restás Ágoston.

Az alig néhány kilós, nem egészen három méter szárnyfesztávolságú, elektromos meghajtású gépek az erdőtüzek felderítéséhez nyújtanak segítséget, hőérzékelős kamerájuk már a felszállás utáni második percben képet és adatot küld a repülőt a földről irányító kezelőnek - ismertette a részleteket a tűzoltó alezredes. Ezeknek az információknak elsősorban a nagy kiterjedésű erdő- és bozóttüzeknél van jelentősége, amelyeknél az égő részeket szabad szemmel nem lehet áttekinteni.

Kisméretű robotrepülők alkalmazásával az Egyesült Államokban is kísérleteznek, mindennapi szolgálatba azonban a világon elsőként Szendrőn állítottak ilyen gépeket. Valós tűz fölötti kísérletet két évvel korábban megvalósítottunk, mint az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA - közölte nem kis büszkeséggel Restás Ágoston, hozzátéve, hogy egyébként is rendszeres kapcsolatban állnak a NASA fejlesztőivel. A gépek irányítására kiképzett négy tűzoltó a helyszínen öt percen belül képes felszállásra kész állapotba helyezni a PNR-t - jegyezte meg.

A parancsnok szerint a jövőben a PNR-repülések dinamikus előretörése várható. A pilóta nélküli repülőgép a tűzvédelem és katasztrófavédelem területén is hatékony segítséget nyújthat az úgynevezett vegetációtüzek felderítése során, de árvizek esetén a gátak monitorozására, eltévedt személyek felkutatása közben pedig a terep átvizsgálására is kiválóan alkalmas lehet.