Bob Senger továbblépett a Napsteres afférján, és mostantól a Metallica számai is elérhetőek az online zenét töltő rajongók számára. Az olyan szupersztárok, mint a Beatles, a Led Zeppelin, Garth Brooks, a Radiohead vagy Kid Rock sem tilthatják muzsikájuk online elérhetőségét örökké, hiszen rajongóik nagy százaléka régen interneten keresztül szerzi be a hallgatnivalót - írja a The Telegraph.
Az előadók általános véleménye szerint az online zeneáruházak túl alacsony jogdíjat fizetnek számaik után, ráadásul sok művész azt is kifogásolja, hogy az iTunes azzal, hogy számonként is megvásárolhatóvá teszi a zenéket dalonként 99 centért, a teljes albumok integritását töri meg. Ez lehet az oka annak, hogy az AC/DC például egy rugalmasabb oldalon jelentette meg zenéit, nem az iTunes-on.
„Mindig is úgy véltük, hogy a művészek nem azért jelentetnek meg egy albumot, hogy aztán azokról egy-egy számot ötven másik előadó dalai mellé egy válogatáslemezre másolják fel” - mondja Ed „Punch” Andrews, Seger és Kid Rock menedzsere. „Reméljük az albumok jelentőssége újra visszatér, mint az előző harminc évben” - teszi hozzá.
Ezen túl azonban számos oka van annak, hogy a szerzők az online megjelentetés ellen vannak, így egyes kiadók, olyan régi zenei gyűjtemények jogai felett rendelkeznek, melyekre nem tudnak minden örököst kielégítő általános megállapodást kötni. Másokat a másolásvédelemmel kapcsolatos vélt bizonytalanság ijeszti el.
Ráadásul mióta a lemezkiadók rájöttek, mekkora letöltésszámmal bír az iTunes és hasonló online zeneáruházak, sorra módosították az előadóikkal kötött szerződéseket és kevesebb jogdíjat utalnak át letöltésenként. Andrews szerint a lemezkiadók valamikor 30 centet fizettek az előadóknak számonként, addig ma jó ha tíz centet kapnak.
A bandák ma már nem engedhetik meg maguknak, hogy távol tartsák zenéiket az online letöltőktől, különösen az iTunestól – mondta Phil Leigh az Inside Digital Media piackutató elemzője. A cd eladások folyamatos és jelentős csökkenése mellett csak idő kérdése, ki mikor adja be végleg a derekát.
Leigh szerint „bármely művész, aki ellenáll a netes zeneterjesztésnek, biztosan elbukik. „Nem titok, hogy a cd piac bővülése illúzió csupán: ideig-óráig többet adnak el, de maga a forgalmazási metódus elavult, ezért napjai meg vannak számlálva”
Az iPodok népszerűsége révén az iTunes a legális zeneletöltési szegmens legfontosabb szereplőjévé vált, fennállásának három éve alatt több mint egy milliárd dalt értékesítve. Mivel pedig az MSN Music, a Napster és egyéb zeneáruházakon keresztül vásárolt számokat nem játssza le a iPod, az Apple a legális piac 70 százalékát tudhatja magáénak.
A Metallica, melynek jelentős szerepe volt 2000-ben az „eredeti” Napster bezárásában, múlt hónapban szintén beadta a derekát, és megjelent albumai mellett, eddig ki nem adott élő felvételeket is elérhetővé tett az iTuneson.
A Red Hot Chili Peppers idén áprilisban három év hallgatás után csatlakozott az iTuneshoz legújabb stúdióalbumának, a Stadium Arcadium-nak a megjelentetésével.
A kiadók - állításuk szerint - mindent megtesznek annak érdekében, hogy az általuk futtatott formációk teljes diszkográfiája mind több formátumban és letöltőáruházban elérhető legyen. „Világos számunkra, hogy a rajongók folyamatosan informálódnak kedvenceikről a világhálón, és az együttesek friss megjelenései iránt jelentős legális kereslet jelentkezik, melyet kötelességünk kielégíteni” - vélekedik Jeanne Meyer az EMI Észak Amerika szóvivője, aki olyan csapatok online promócióját vitte sikerre, mint a Rolling Stones és a Beastie Boys.
„Az online zeneletöltésben rejlő üzlet segíthet a zenepiac helyzetének stabilizálásában, ebben segítségére vannak az olyan eszközök, mint a mobiltelefonok, melyeken keresztül szintén online értékesíthetőek a számok” – mondja Russ Crupnick az NDP Group piackutató elemzője. A zenészek számára ráadásul jó lehetőséget kínál teljes munkásságuk újbóli árúba bocsátása, mert sokan hajlandók más formátumban újból megvenni a zenéiket.
Mégis, továbbra is számos művész kitart az online-ellenes stratégiája mellett. A Beatles például, mely az utolsók közt jelent meg cd lemezeken annak idején, semmilyen netes platformon nem teszi elérhetővé albumait. John Lennon szóló munkássága ellenben az iTunes-on nem, míg az MSN Music és egyéb letöltő oldalakon hozzáférhető.
Az együttes cége, az Apple Corps, mely a Beatles számok jogainak birtokosa, évekig pereskedett az Apple Computerrel logójuk hasonlósága okán. Végül idén májusban egy londoni bíróság kimondta, hogy az almás emblémát az iTunes jogszerűen használja. Az Apple Corps a perben arra hivatkozott, hogy a számítógépgyártó felrúgta azt az 1991-ben kettőjük közt kötött szerződést, mely szerint nem folytatnak kereskedelmi tevékenységet egymás üzleti territóriumán.
A Led Zeppelin zenéi szintén nem elérhetőek a világhálón, míg Jimmy Page és Robert Plant önálló lemezei több helyen megvásárolhatóak. Hasonló a helyzet a Radiohead nevű brit zenekar háza táján, ahol a banda lemezei nem, míg a frontember Thom Yorke új albuma az Eraser letölthető.