Cuban: a YouTube megvásárlása kész csőd

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kemény szavakkal illette a YouTube videómegosztó oldalt a milliárdos befektető dotkom veterán Mark Cuban, melyet szerinte csak egy gyengeelméjű befektető vásárolhat fel.

Cuban leszólta a Youtube-ot
© AP
Cuban szerint, aki sok más mellett a HDNet és az NBA-ben szereplő Dallas Mavericks tulajdonosa, a YouTube várhatóan a feledés homályába merül számos szerzői jogi vita és egyéb perek nyomán.

„Egyszerűen megszegik a törvényeket” nyilatkozta new yorki befektetők egy csoportja előtt. „Mindeddig csak azért nem perelte be őket senki, mert nincs elég pénzük a perre” – tette hozzá.

A Kaliforniai San Mateoban székelő YouTube rendszerén keresztül naponta több mint 100 millió videót néznek meg a felhasználók, eközben nemrég befektetői spekuláció indult a vállalat eladásról. A céget azonban egyre több kritika éri, mert a felhasználók rengeteg szerzői jog alatt álló tartalmat, többek közt ismert zenészek videóklipjeit is elérhetővé teszik. A YouTube illetékeseit a kérdésben nem sikerült elérni. Cuban szerint aki megveszi a YouTube-ot jobb ha előre felkészül rá, hogy bírósági perek sora elé néz.

„Egyetlen oka van, hogy még nem adták el a céget, az pedig az hogy fel fogják darabolni őket” – teszi hozzá Cuban aki felfutóban lévő cégeit a Yahoonak és a CompuServenek adta el.

A YouTube mely az amerikai internetes videók több mint egy harmadát szolgálja ki - a Google háromszorosát és a MySpace kétszeresét - azon ügyködik hogy szerződéseket írjon alá a zenei kiadókkal és tévétársaságokkal, melynek nyomán azok megkapják a tartalmaik után esedékes jogdíjakat.

Ebben a hónapban pedig nyilvánosságra került a YouTube első szerződése a Warner Music Grouppal, melynek ezen túl legálisan sugározhatja olyan popikonok videóklipjeit, mint Madonna vagy James Blunt.

Cuban további kritikája a YouTube reklámozási felülete ellen irányult, eszerint korlátolt a célcsoport melyet elér és megszólít. S ugyan „a webgeneráció fontos vásárlóközeg, de nem minden. Nem hiszem el, hogy a befektetőknek tényleg megéri arra költeni reklámra szánt dollárjaikat, hogy feltesznek egy sikeres videót, amit megnéz 60 ezer felhasználó.” – minderről a New York-i Reklámozók Hetén beszélt.

A YouTube jelenleg bannereket, egyes videók promócióját és szponzorációt értékesít oldalain, de a jövő évre újabb reklámozási technikák megjelenését ígéri.