Lehet persze tarkón vágni a nem szimpatikus egyéneket vagy leszámolni a békés családok életét megkeserítő bandákkal – de ez akkor is csak egy a sok számítógépes játék közül. Mi lenne, ha az ókori egyiptomi csatározások helyett békésen sétálgatna a tudni vágyó felhasználó a fáraók földjén? Jövőre kiderül, hogy csak hiba csúszott a kemény játékosok szigorú világába, vagy egy régóta esedékes újítás elterjesztéséről van szó.
A Ubisoft idei nagyágyúja, az Assassin's Creed (AC) sorozat Origins című játéka október végén jelent meg (akkor részletesen is teszteltük), de a rendhagyó üzemmódot csak néhány hónap múlva teszik közzé. A Discovery Tour (felfedezőtúra) lényege, hogy a felhasználók a cselekmény helyszínéül szolgáló ősi Egyiptomot turistaként járhatják be, a korabeli kultúra olyan részleteit is megismerve, amelyekért amúgy múzeumba vagy éppen a történelemi emlékek helyszínére kell látogatni. Tények és tudományos ismeretek terjesztése a cél – magyarázta a gémerek világában szokatlan elhatározás hátterét Jean Guesdon kreatív igazgató a vállalat hivatalos oldalán.
Az ígéretek szerint a felfedezősdi teljes egészében önálló szolgáltatásként, mintegy a játék harcolós részétől függetlenül működik majd; ez csaknem játéktörténelmi jelentőségű lépés az Ubisoft részéről. Eddig ritkán, inkább csak melléktermékként nyílt alkalom hasonló kalandozásra a játékokban, hiszen ezeknek éppen a gonosz ellenségekkel folytatott ádáz tusa a lényegük, minden a bukás vagy a győzelem körül forog. Kevés játék kínál lehetőséget a harcok vagy rejtvények megkerülésére, és egyébként is, aki ezt teszi, az a kemény játékosok által lenézett puhány. Igaz, az egyik legnépszerűbb bűnözős-rendőrös játékban, a Grand Theft Autóban (GTA) állítólag eddig is voltak játékosok, akik a lövöldözés helyett (vagy közben) inkább azt élvezték, hogy valamelyik amerikai város élethű kulisszái között motoroznak a naplemente felé. A dolog logikus: olyan játékok, mint a Skyrim, a The Witcher, a GTA vagy a Zelda (és persze az AC) képi világa ma már moziszerűen élethű. Ha pedig ez úgyis benne van a játékban, miért ne használják ki kikapcsolódásra vagy – mint az AC esetében – ismeretterjesztésre?
Az év elején, egy ingyenes frissítéssel érkező szolgáltatás révén az alapjátékot már birtokló érdeklődők olyan interaktív túrákon vehetnek majd részt, amelyek programját egyiptológusok segítségével állították össze. Egyebek mellett megtekinthetővé válik a Kleopátra korabeli Memphisz, Alexandria vagy a gízai fennsík digitális, teljes egészében bejárható mása, igazi élő-lélegző múzeummá változtatva a játékteret és nagyban megkönnyítve az információk befogadását. A pedagógiailag gyakran károsnak tekintett játékszenvedély tehát az ellenkezőjébe csaphat át – legalábbis Guesdon abban bízik, hogy a pedagógusok is megragadják majd a lehetőséget, és megismertetik a diákjaikkal ezt az új, interaktív közeget. „Éveket szántunk arra, hogy felépítsük az ősi Egyiptom digitális mását, mindvégig történészekkel együttműködve dolgoztunk.”
Főképp az események szokatlanul emberközeli bemutatása izgalmas: az ismeretterjesztő filmek hagyományos megoldásaival ellentétben az utazó mintha a saját szemével látná például a mumifikálás teljes procedúráját, a test megtisztításától a fontosabb szervek eltávolításáig – úgy és olyan szemszögből, amire ritkán van példa. A bejárható terület fontosabb építményeinek részleteit, a korhoz kapcsolódó tárgyakra vonatkozó tudnivalókat a program narrátora igyekszik minél részletesebben bemutatni – elsősorban angolul, de a YouTube-ra felkerült első felvételek tanúsága szerint lesz (ugyancsak angol) felirat is, így nyelvgyakorlásnak sem utolsó egy-egy kitérő.
Aki mégis verekedni akar, az persze bebújhat az Origins főhőse, a Bayek névre hallgató öntörvényű seriff bőrébe, és végigküzdheti a játékot, amely váratlan családi tragédiával indul, majd hamarosan bosszúvágytól fűtött egyszemélyes hadjárattá válik.