A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet országos reprezentatív felméréséből kiderül, hogy 2011-ben is elsősorban hírek olvasására, közösségi oldalak látogatására használjuk a világhálót, azonban több szempontból is változtak a magyar internet felhasználók szokásai az elmúlt évekhez képest. Egyre jobban bízunk az online fizetési módokban és a neten rendelt áruk minőségében is. Az is kiderül, hogy kétszer is átgondoljuk, hol vásárolunk: tavaly számottevően megnőtt az árukereső, ár-összehasonlító oldalak népszerűsége is.
Emellett fölényesen átvette a vezetést az iWIW-től a 2010-ben csak negyedig helyen álló Facebook (68%).
Változó szokások
Bár még mindig a hírolvasás és a közösségi oldalak látogatása a legnépszerűbb tevékenység a világhálón, az online vásárlás is az élmezőnyben található; az allegroup felmérése szerint a felhasználók 35%-a rendelt 2011-ben az internetről, ez 3 %-os növekedést jelent tavalyhoz képest. Az online vásárlási kedv növekedése az 50 év feletti korosztálynál volt a legerőteljesebb: tavaly több mint kétszer annyiszor vásároltak az idősebbek, mint 2010-ben. A tudatos vásárlói attitűd is erősödött 2010 óta: az elmúlt egy évben 45 %-ról 61 %-ra nőtt azoknak a száma, akik árukereső, ár-összehasonlító oldalak segítségével tájékozódtak arról, hol lehet legolcsóbban a kívánt termékhez hozzájutni. A gyors és kényelmes netes vásárlást számos szolgáltatás is segítheti, hiszen egyre több lehetőség van már telefonon keresztül történő vásárlásra is, ugyanakkor az okostelefonnal rendelkezők (felnőttek 13%-a, az internetezők 23%-a) közül csaknem minden tizedik kizárólag telefonnak, játéknak tekinti a készüléket.
Nő az online bizalom és a rutin
Az elmúlt években tapasztalható növekvő bizalom a saját online banki rendszerekben, netbankokban 2011-ben számottevő 2009-hez képest, duplájára, 19%-ra nőtt azok száma, akik az utóbbi fizetési megoldások egyikét választották. Az új online fizetési szolgáltatások (OPS) csak pár éve jelentek meg a magyar piacon, míg 2010-ben csak 3% élt ezek használatával, tavaly már 7% fizetett segítségükkel. Az online megoldások, fizetési rendszerek térhódítása jelentősebb, de továbbra is van hova fejlődniük. A felmérés szerint az elmúlt három év során egyre nagyobb rutinnal és bizalommal használják ezeket az interneten vásárlók.
A kutatásban részt vevők 72 %-a az interneten vásárolt árukat továbbra is szereti kézhezvételkor, utánvéttel fizetni, a sárga csekk és a postai utalás viszont egyre népszerűtlenebb. A 18-39 évesek közül vásárolnak legtöbben a neten, de az minden korosztályról elmondható, hogy egyre többen tartják jó minőségűnek az online vásárolt árukat és egyre nagyobb bizalommal szerzik be a szükséges termékeket az internetről.