© Dudás Szabolcs |
Érdemes megemlíteni, hogy az irányító testülethez hasonló vezetés egy-két európai országban már működik néhány éve. Közülük a magyar törvény az osztrák modellt vette alapul, csaknem szó szerint véve át a 2002. évi osztrák egyetemi törvény vonatkozó részét. Az ottani tapasztalatok vizsgálatára azonban nem került sor, márpedig éppen az osztrák egyetemek esetében gyakoriak a problémák. De a törvény kidolgozói nem tanulmányozták azoknak az országoknak a gyakorlatát sem, ahol az egyetem autonóm szervezeti keretei között hozták létre az irányítási, igazgatási feladatokat ellátó testületet, például Franciaországban, Norvégiában, Olaszországban, Spanyolországban. Itthon is ezt a megoldást kellene alkalmazni, az intézmény szervezetében a szenátus mellett külön igazgató (irányító) tanács kialakításával. Ennek belső tagjai zömmel oktatók lehetnének, a külsők pedig a kormányzat, a régió, a gazdasági szféra és a Magyar Tudományos Akadémia képviselői. Célszerű lenne továbbá a gazdálkodás ellenőrzésére felügyelőbizottságot (vagy kuratóriumot), az intézmény operatív vezetésére, gazdasági irányítására pedig a kancellári funkciót létrehozni. Ez utóbbi egyébként már az 1993. évi törvényjavaslatban is szerepelt, de a kormány ellenzése miatt nem valósulhatott meg.
A törvény értelmében a többciklusú képzési struktúrára egységesen 2006 szeptemberétől kell áttérni, bár az ellenzéki vélemények szerint helyesebb lenne a fokozatos bevezetés. A fő probléma azonban nem is ez, hanem a túlszabályozottság, az uniformizálás szándéka. Az ezt szolgáló képzési keret és képzési követelmények megállapításának mellőzésével csak a képesítési követelményeket kellene meghatározni. Helyes lenne, ha a diákokat egységesen a felsőoktatási intézmények szakjaira vennék fel, és e szakokat, képzési területeket a nemzetközi oktatási klasszifikációnak megfelelően állapítanák meg, mellőzve az alapszak és a mesterszak nemzetközileg meglehetősen ismeretlen megkülönböztetését. A szakok számának csökkentési szándékával kitalált germanisztika, romanisztika, szlavisztika, orientalisztika helyett az új törvény szerint csak szakiránynak tekintett képzéseket kellene ismét szakokká nyilvánítani - például a romanisztika esetében a franciát, az olaszt, a portugált, a románt és a spanyolt. Különösen fontos a tanárképzés rendszerének átgondolása, az orvos- és fogorvosképzéshez hasonlóan egységessé, osztatlanná alakítása. A törvény fentiek szerinti átalakítása véleményem szerint racionálissá, sokkal kevésbé munka- és költségigényessé tenné a többciklusú képzésre való áttérést.
LADÁNYI ANDOR
(A szerző történész)