szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Továbbra is az USA áll az élen az országok globális imázs-rangsorában, megelőzve Németországot és Franciaországot. Magyarország a középmezőnyben található – derül ki a GfK Roper Public Affairs & Corporate Communications, a GfK Custom Research North America egyik divíziója által végzett 2010-es Anholt-GfK Roper Nation Brands IndexSM jelentésből, amely hat szempont alapján 50 ország imázsát értékeli.

Az elmúlt időszakra jellemző bizonytalan gazdasági környezet tavalyhoz képest változást eredményezett idén a dél-európai országok helyezéseiben. Jelentős előrelépés látható azonban a BRIC-országok (Brazília, Oroszország, India és Kína) által elért helyezésekben - olvasható a jelentés összefoglalójában. Az országmárka-listát továbbra is az Egyesült Államok vezeti, amely immár második éve tartja vezető helyét a legjobb általános márkával rendelkező országok között. A lista első tíz helyén azonban történtek változások, Spanyolország például kikerült az első tízből, Kanada megelőzte Olaszországot, Franciaország pedig Németország mögé került.

Top 10 országmárka

Az index egy globális felmérésen alapul, amelynek során 2010 nyarán 20 olyan fejlett és fejlődő országban – melyek fontos és különböző szerepet játszanak a nemzetközi kapcsolatokban, kereskedelemben, valamint az üzlet, a kultúra és a turizmus területén – mintegy húszezer 18 év feletti felnőttet kértek meg arra, hogy 50 országot értékeljen hat szempontból (export, kormányzás, kultúra, emberek, turizmus és bevándorlás/beruházás). A globális ranglistán elért helyezés ezen hat pontszám átlagán alapul.

Magyarország a legjobb eredményt a kormányzás megítélésének dimenziójában érte el a 2010 nyár közepén végzett felmérés szerint, a leggyengébben pedig a turizmus területén teljesített. A legmagasabb helyezéseket a legnagyobb országoktól, a legrosszabbakat pedig a felmérésben résztvevő afrikai országoktól kaptuk. 

A tavalyi év után, amikor az USA Barack Obama elnök megválasztását követően jelentős fölénnyel átvette a lista vezetését, az első 20 helyen található ország helye viszonylag stabil maradt. A bizonytalan gazdasági környezet viszont a pénzügyi mentőakciókkal, természeti katasztrófákkal és társadalmi elégedetlenséggel karöltve néhány érdekes változást eredményezett a rangsorban, elsősorban a dél-európai országok között.

A rangsor felső harmadában továbbra is a fejlett országok szerepelnek és a BRIC-országok is az első húszban találhatóak, a gazdasági erővel és növekvő geopolitikai befolyással büszkélkedő Brazília és Kína az a két ország, melyek az egyik legnagyobb pontszámnövekedést érték el 2009 és 2010 összehasonlításában. A fejlődő gazdaságok egyenletes növekedése azt mutatja, hogy a Nyugat és a Kelet között lévő különbségek tovább fognak csökkenni. Japán például még mindig előkelő helyezést ért el az export dimenzióban, Kína – az újdonsült második legnagyobb exportőr a világon – a 2008-as 21. helyről 2010-re a 14. helyre jött fel ebben a kategóriában.

Érdemes azonban hangsúlyozni, hogy nem csak a nemzetek általános értékelési sorrendje a fontos, hanem az egyes dimenziókban elért helyezések is. Miközben az USA az első helyezett az összesített „országmárka” rangsorban, addig olyan kategóriákban, mint például az emberek („Felelősségteljesen viselkedik a világbéke és biztonság ügyében”) a 21. helyen szerepel, a kormányzás („Felelősségteljesen viselkedik a környezet védelme ügyében”) kategóriában pedig még hátrébb, a 26. helyen áll.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Melyik a legnépszerűbb cégautómárka Magyarországon?

Az autóértékesítésen belül 2009-ben Magyarországon az előző évhez képest növekedett a céges vásárlók aránya, jóllehet a céges vásárlások is jelentős mértékben, mintegy a felére visszaestek. Ezen belül a drágább kategóriákban viszont 2008-hoz képest még nőtt is a cégautók aránya: a luxus- és nagyautók négyötödét cégek vásárolták, mikrobuszt pedig alig vásárolt más. Igaz, a legtöbb eladott céges autó 2009-ben is alsó-középkategóriás. A céges vásárlók hányada a kisautók körében a legalacsonyabb, de ott is több mint egyharmadnyi - derül ki a HVG Cégautó 2010 különszámból.