szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Több mint hetven veszélyeztetett halfaj árusítását szünteti be a brit Selfridges.

A felsőkategóriás áruházlánc Project Ocean nevű kampányával azt az üzenetet szeretné terjeszteni, hogy a veszélyeztetett fajok fogyasztása "nem divatos" - számol be a The Daily Telegraph című brit napilap online kiadása.

A szigetország olyan kedvenceit száműzik a halaspultokról, mint a doveri nyelvhal, az atlanti lazac, a tonhal, a lepényhal, a homár, valamint bizonyos pisztráng-, garnélarák- és sügérfélék. Helyüket olyan kevésbé ismert halak foglalják majd el, mint a különböző keszeg- és tőkehalfélék és a pérhal. Összességében csak olyan halakat fognak árusítani, amelyekről a Marine Stewardship Council (MSC) nevű szervezet igazolja, hogy fenntartható halászatból származnak.

Az áruházlánc híres kijelzőin azt kérdezik a vásárlóktól: "Enne ön pandát?", utalva azokra a jelentésekre, amelyek szerint a kékúszójú tonhal már annyira veszélyeztetett, mint a panda és a tigris. Más kijelzőkön egy medúza & sültkrumpli (jelly fish & chips) étterem látható. A kampány részeként a Selfridges arra buzdítja vásárlóit, hogy "szavazzanak villájukkal", és hagyják ott az olyan éttermeket és boltokat, amelyekben nem fenntartható módon fogott halakat árusítanak. 

A kezdeményezés mögé olyan hírességek sorakoztak fel, mint a politikai üzenetű pólóiról ismert angol divattervező, Katharine E. Hamnett, Hugh Fearnley-Whittingstall angol sztárséf és nem utolsó sorban Károly walesi herceg. Jonathan Baillie, a Project Ocean kampányban a Selfridges mellé álló Londoni Zoológiai Társaság (ZSL) igazgatója arra figyelmeztetett, hogy a világ halászterületeinek 85 százalékát már teljesen kimerítették vagy jelenleg túlhalásszák. Véleménye szerint 2020-ra az óceánok területének tíz százalékát védelem alá kellene helyezni, szemben a mostani egy százalékkal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!