szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az új szabályok értelmében maximum 50 kilométer per órás sebességgel haladhatnak a magyar katonák járművei az afganisztáni hadszíntéren a május közepén történt bagláni halálos baleset miatt - mondta Benkő Tibor vezérkari főnök.

A vezérkari főnök hozzátette: már néhány hete megérkezett a német hadsereg vizsgálatának eredménye a balesetről, amit a tárca azóta kiértékelt. Ezután csökkentették az Afganisztánban lévő magyar harcjárművek maximális sebességét, és újra figyelmeztették a katonákat az alapvető biztonsági előírások betartására - mondta. Harci körülmények között továbbra is a jármű parancsnoka határozza meg a sebességet.

A vizsgálat magállapításaival beigazolódott, hogy a balesetet közvetlenül az egyik kerék durrdefektje okozta, de önmagában a defekt nem vezetett volna ilyen tragédiához, hiszen a harcjárművön lévő abroncsok defektbiztosak, vagyis miután megsérültek, még 50 kilométer megtételére képesek normál sebességgel. A vezérkari főnök több szerencsétlen egybeesés következményének nevezte, hogy ilyen súlyos lett a baleset, és ketten életüket vesztették.

MTI

A szerencsétlen egybeesések közé tartozott, hogy a jármű éppen előzés közben volt, amikor defektet kapott, továbbá nagyon szűk helyen, nagyobb sebességgel kellett a vezetőnek manővereznie. A jármű végül az útpadkának ütközött és felborult, majd háromszor átpördülve, a tetején ért földet, lövésztornya és négy kereke kiszakadt - idézte a jelentés eredményét a vezérkari főnök. A harckocsiban lévő katonák sérülései azért lehettek olyan súlyosak, mert nem a "puhább" földre, hanem a betonútra zuhant vissza az MRAP típusú jármű - tette hozzá. A sérülések jellegéből és a tanúvallomásokból arra lehet következtetni, hogy mindegyik katona viselte a sisakját, és be is voltak kötve.

A vizsgálat eredményeit az Egyesült Államok hadserege is megkapta (a harcjármű amerikai gyártmányú, és a magyarok az USA felajánlásából jutottak hozzá), elkezdte a járművek átvizsgálását és az abroncsok lecserélését, bár a járműveken - így a magyarokén is - a gumik láthatóan kiváló állapotban vannak - mondta. Magyarországnak az összetört eszközön kívül még 18 MRAP MaxxPro típusú, az USA hadseregétől származó harcjárműve van, ezeket továbbra is használják majd.

A járművet, amelyben a magyar katonák meghaltak, az iraki háborúra fejlesztették ki, 3 méter magas, 2,5 méter széles és 6 méter hosszú, a súlya 17 tonna. A vezérezredes szerint valóban jóval borulékonyabb, mint a HMMWV (vagy Hum-vee, a Hummer a civil változat), amely sokkal alacsonyabb. Az MRAP-t elsősorban közúti menetoszlopok kísérésére fejlesztették ki, és nagyon jól véd az aknatámadás ellen. Ezért például a jármű ülései nem a padlóhoz vannak rögzítve, és négypontos biztonsági öv is van benne.

A magyar katonák járműve május 17-én szenvedett balesetet Afganisztánban. Dálnoki András szakaszvezető, toronylövész, valamint Róth Orsolya őrmester, a jármű parancsnoka életét vesztette, négyen megsérültek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!