szerző:
MTI

Talán sohasem derül fény a brit lehallgatási botrányra a brit The Guardian és az amerikai The New York Times együttműködése nélkül - írta csütörtöki számában a szintén amerikai The Washington Post.

A brit lap főszerkesztője, Alan Rusbridger 2010 elején hívta fel amerikai kollégáját, Bill Kellert. A The Guardian volt az egyetlen jelentősebb újság a brit médiában, amely azután is foglalkozott az üzenetrögzítők lehallgatásával, hogy a brit rendőrség 2007-ben hivatalosan lezárta az ügyet.

A lap oknyomozása azonban több területen is akadályba ütközött, ezért egy partnerre volt szüksége – írták a cikkben.

©

A két lap közötti összefogás pikantériája, hogy a saját piacán mindkettő a konzervatív Murdoch-lapok (a The Times, illetve a The Wall Street Journal) konkurense. Bill Keller a maga részéről cáfolta a The Washington Postnak, hogy emiatt döntött a The Guardiannel való együttműködés mellett.

Nagy-Britanniában a News Corporation (Murdoch vállalata) képviselői folyamatosan cáfolták a The Guardian azzal kapcsolatos értesüléseit, hogy a hangpostafiók-feltörések áldozatainak a cég kártérítést fizetett, ráadásul a lap újságíróinak kezét megkötötték a brit törvények, amelyek korlátozzák a folyamatban lévő nyomozással kapcsolatos tájékoztatást.

A The New York Times főszerkesztőjének utasítására három oknyomozó újságíró Londonba utazott, ahol Rusbridgertől, valamint a The Guardian témafelelősétől, Nick Daviestől megkapta a szükséges információkat. A három amerikai öt havi kutakodás után szeptemberben egy 6 ezer szó terjedelmű cikket közölt a The New York Times Magazine-ben, amely ismét a News Corporation üzelmeire fordította a közfigyelmet.

A szerzők kiderítették, hogy a lehallgatásokhoz sokkal több embernek volt köze, mint amennyit a News Corporation elismert, köztük a News of the World bulvárlap korábbi főszerkesztőjének, Andy Coulsonnak is, aki akkor már David Cameron brit miniszterelnök média-tanácsadója volt. A cikk megállapította, hogy a londoni rendőrség, a Scotland Yard idő előtt zárta le a nyomozást, noha bizonyítéka volt rá, hogy az újság rendszeresen lehallgatott brit állampolgárokat.

Az amerikai lap által feltárt tények ismét felkeltették a brit média érdeklődését és a nyomozás is újraindult. A fokozódó nyomás miatt Coulson lemondott kormányzati tisztségéről. A leleplezéssorozatra a The Guardian július 4-én tette fel a koronát, amikor - Davies és Amelia Hill aláírásával - cikket közölt arról, hogy a News of the World lehallgatta a 2002-ben eltűnt, majd holtan megtalált, 13 éves Milly Dowler üzenetrögzítőjét.

A kirobbant közfelháborodás hatására Murdoch bezárta a 168 éves News of the Worldöt, a rendőrség őrizete vette Coulsont és elődjét, Rebekah Brooksot, a Scotland Yard több vezetője pedig benyújtotta lemondását.

A két újság nemcsak ezen a téren működött együtt az utóbbi két év során; mindkettő tagja volt annak a lapcsoportnak, amelyet a WikiLeaks kiszivárogtató portál titkos iratok tömegével látott el. Amikor a kiszivárogtató szervezet vezetője, Julian Assange egy őt bíráló írása miatt megorrolt a The New York Timesra, és azt kizárta a kiváltságos kedvezményezettek köréből, a The Guardian megosztotta amerikai laptársával a hozzá eljuttatott dokumentumokat.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
27 hajléktalant figyelmeztettek a rendőrök a betiltás első napján

27 hajléktalant figyelmeztettek a rendőrök a betiltás első napján

Rátámadtak és meg akarták erőszakolni a magyar bajnok futónőt

Rátámadtak és meg akarták erőszakolni a magyar bajnok futónőt

A Honvédsuli fotósorozatával Bartha Máthé nyerte az idei Capa-Nagydíjat

A Honvédsuli fotósorozatával Bartha Máthé nyerte az idei Capa-Nagydíjat

Látszatintézkedésnek jó: a frekventált aluljárókból kiterelték a hajléktalanokat

Látszatintézkedésnek jó: a frekventált aluljárókból kiterelték a hajléktalanokat

Borzasztó körülmények között tartott többtucatnyi macskát két panellakásba zárva egy békéscsabai nő és lánya

Borzasztó körülmények között tartott többtucatnyi macskát két panellakásba zárva egy békéscsabai nő és lánya

Második világháborús gránátot vitt haza egy négyéves német kisfiú a vakációról

Második világháborús gránátot vitt haza egy négyéves német kisfiú a vakációról