Hatalmas üzletet nyer és hatalmas kockázatot vállal a 4iG a magyar hadiipari privatizációval
Mi volt a baj az állami tulajdonú hadiiparral és mit tud vele kezdeni az 4iG? És hol mond ellen Orbánnak Nagy Márton minisztériuma?
Kárpátalján megszűnhet a Borzsa-völgyi keskeny nyomtávú vasút, amelynek egyik, privatizált szakaszán az új tulajdonos felszedte és vashulladékként eladta a síneket.
A kárpátaljai kisvasutat fenntartó Lembergi Vasút azzal az indoklással, hogy ráfizetéses a keskeny nyomtávú vasútvonal üzemeltetése, már többször felvetette a forgalom teljes leállítását. Ennél is rosszabb, hogy az Ukrán Állami Vagyonalap Kárpátalja megyei kirendeltsége törvénytelenül privatizációra bocsátotta a vasút Zárnya és Kovácsrét közötti szakaszát, a hozzá tartozó földterülettel együtt.
Mindezt áron alul vásárolta meg az idén májusban egy luganszki vállalkozó, és szinte azonnal megkezdte a vágányok felszámolását – írta legutóbbi számában a beregszászi Kárpátalja című hetilap.
A keskeny nyomtávú vasút felszámolása több magyar ajkú települést is érint. Korábban jelentős szerepet játszott a személyforgalomban, sokan jártak rajta munkába Beregszászra, Nagyszőlősre, Ilosvára, szombaton és vasárnaponként pedig rengetegen kirándultak szerelvényeivel az Ilosvai járás festői szépségű tájaira. Ma már csak ritkán és rövid szakaszon közlekednek a vonatok.
Az 1970-es évektől kezdődően elhanyagolták a pálya gondozását, a teherszállítást egyre inkább kamionokkal, tehergépkocsikkal oldották meg. A Borzsa-völgyi kisvasút elvesztette jelentőségét a személyforgalomban is, most pedig a végleges megszűnés veszélye fenyegeti.
A kisvasút védelmére alakult Borzsavai Kezdeményezés nevű civil társadalmi szervezet a sínek felszedése miatt tiltakozó levelet küldött Olekszandr Ledidának, a Kárpátalja megyei közigazgatási hivatal elnökének. Ebben követelik a keskeny nyomtávú vasút felszámolásának azonnali leállítását, az eladás körülményeinek szigorú kivizsgálását, a felelősök példás megbüntetését – adta hírül a minap a beregszászi karpatinfo.net hírportál.
A levél szerzői emlékeztettek arra, hogy 2001-ben átfogó terv készült a kisvasút megmentésére, melyet az ukrán kormány – a belföldi turizmus fejlesztésének fontosságára hivatkozva – 2003-ban rendeletileg jóvá is hagyott. Ennek ellenére az idén júniusban az Ilosvai járásban található Dolha közelében hozzáláttak a 103 éves Zárnya-Kovácsrét vasútvonal felszámolásához, a sínpárok felszedéséhez.
A múlt század közepén Kárpátalja több térségében működtek keskenyvágányú vasutak, mára azonban csak a Borzsa-völgyi kisvasút maradt fenn, a többit már 40-50 éve felszámolták.
Mi volt a baj az állami tulajdonú hadiiparral és mit tud vele kezdeni az 4iG? És hol mond ellen Orbánnak Nagy Márton minisztériuma?
Ezúttal üres volt a csomagtartó.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.
Nem a „luxizás” leleplezése hozza magával a felháborodást. A nagy változásokhoz vezető lendület hosszú idő alatt halmozódott fel.
Az okok most egyértelműek.
A BKV belső vizsgálatot indított.
A Magyar Stratégiai Zrt. tulajdonában álló ingatlan rendkívül értékes lehet.
Ennek töredéke az a pénz, amelyhez privatizációs bevételként jutott.
Tizenkét ügyben vizsgálja felül a Kúria a saját korábbi határozatát.