Hatalmas üzletet nyer és hatalmas kockázatot vállal a 4iG a magyar hadiipari privatizációval
Mi volt a baj az állami tulajdonú hadiiparral és mit tud vele kezdeni az 4iG? És hol mond ellen Orbánnak Nagy Márton minisztériuma?
Németország nemrég egy leselejtezett kormánygépet adott el Iránnak annak ellenére, hogy Berlin támogatja a szankciókat az iszlám köztársasággal szemben, és a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) legutóbbi, nyugtalanító jelentése után még keményebb fellépést ígért.
A SpiegelOnline vasárnap megjelent cikkében a szövetségi kormány számára kínos információkat tárt a nyilvánosság elé: november 18-án a Mahan Air iráni légitársaság flottája egy Airbus 310-304-essel gazdagodott, amelyet Kijeven keresztül egyenesen a német kormánytól szerzett meg.
Az 1989-es gyártású gép 20 évig állt Berlin szolgálatában, és Helmut Kohl, valamint Gerhard Schröder volt kancellárok, illetve Joschka Fischer egykori külügyminiszter, valamint Angela Merkel kancellár és kormányának tagjai is utaztak vele. A Theodor Heuss nevet viselő repülőt hálófülkék, tusoló és bőrkanapék tették kényelmessé. A világhálón szárnya kapott híresztelések szerint a gépet a jövőben is megbecsülik majd, hiszen Mahmúd Ahmadinezsád iráni elnök szolgálatában fog állni.
Az üzlet különösen bizarrnak tűnik most, hogy a Nyugat az arab tavasz miatti rövid kényszerszünet után újra elővette Teheránt és atomprogramját. Alig valamivel korábban, az ominózus NAÜ-jelentés után, amelyben megállapították, hogy Irán veszélyesen közel van saját atomütőerejének létrehozásához, Steffen Seibert kormányszóvivő még azt mondta: Németország "aktívan lép majd fel az Iránnal szembeni keményebb szankciókért". Berlin az érvényben lévő büntető intézkedések miatt nem adhatta volna el közvetlenül a repülőgépet az iszlám köztársaságnak.
Berlin mentségére legyen mondva, hogy a kormánygép kerülő úton landolt Teheránban. A Theodor Heuss tavaly júniusban tette meg utolsó útját Németország szolgálatában, majd a kormány értékesítési társasága gondoskodott eladásáról. Az érdeklődők május elején tekinthették meg a gépet, május 24-éig pedig meg kellett tenni ajánlataikat. A repülő végül 3,125 millió euróért cserélt gazdát, és egy festés után egy ukrán befektető vette meg, aki titokban továbbadta azt a Mahan Airnek. Szakmai berkekben azt gyanítják, hogy az ukránok kezdettől fogva az irániak beépített emberei voltak. Nem ritka jelenség, hogy a repülőgépek kitérő közbeiktatásával kerülnek végső tulajdonosukhoz. Christofer Witt, egy repüléssel foglalkozó német és angol nyelvű folyóirat kiadója szerint az eredeti eladó gyakran tisztában van vele, kinél landol végül a gép. A múltban is volt már rá példa, hogy a Lufthansa gépei Kijeven át Iránban kötöttek ki - mutatott rá Witt.
A Mahan Air javait az Egyesült Államok nemrég befagyasztotta, arra hivatkozva, hogy a kétes hírű légitársaság titokban fegyvereket szállít, és a Forradalmi Gárda tagjait fuvarozza.
Mi volt a baj az állami tulajdonú hadiiparral és mit tud vele kezdeni az 4iG? És hol mond ellen Orbánnak Nagy Márton minisztériuma?
A dolgozók több mint kétharmada nyilvánított véleményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.
Az okok most egyértelműek.
A BKV belső vizsgálatot indított.
A Magyar Stratégiai Zrt. tulajdonában álló ingatlan rendkívül értékes lehet.
Ennek töredéke az a pénz, amelyhez privatizációs bevételként jutott.
Tizenkét ügyben vizsgálja felül a Kúria a saját korábbi határozatát.