szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem először csinált őrültséget a pénteken éjjel zátonyra futott Costa Concordia üdülőhajó olasz kapitánya - írja a Repubblica.it. Egy hónapja például beosztottjai szerint viharos szélben adott parancsot az indulásra. Pénteken a mentés során a parti őrséggel tartotta a kapcsolatot, akik ordítva küldték vissza a kapitányt a hajóra, amit előzőleg elhagyott. A hajótársaság szerint viszont mindenki hősként viselkedett.

Nem csak péntek este követett el hajmeresztő hibát Francesco Schettino, a pénteken éjjel Toszkána partjainál szerencsétlenül járt óceánjáró kapitánya. A beosztottak szerint a múlt heti, több halálos ádozattal és több tucat ember eltűnésével járó baleset előtt a kapitány maga adott parancsot arra, hogy a hajó megközelítse Giglio szigetét, majd a hajókormányt átvéve maga kormányozta az óceánjárót. A kapitány a luxushajón dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni, a főnök ugyanis Giglión született. Schettino azonban előtte is balesetveszélybe sodorta már a hajót.

A Repubblica.it a tanúvallomások jegyzőkönyveire hivatkozva azt írja, hogy egy hónappal ezelőtt, december 17-én már veszélybe sodorta a kapitány a hajót. Aznap a Marseille-i kikötőben állt a hajó, és 50-60 csomós (kb. 90-110 km/h-s) szél fújt. A fedélzeti tiszt szerint a rakparton álló kollégáihoz csatlakozva a kapitány közölte, hogy a vihar ellenére elindulnak. Egyből fagyos csönd lett, egymásra néztünk, de senki nem tudott megszólalni - mondta a tiszt. Az utasítás szerint figyelniük kellett a kikötő ütközőit, hogy bírják-e még, majd teljes gőzzel kihajóztak.

AP

A Corriere kedden abból a telefonbeszélgetésből idézett, amelyet a kapitány a pénteki balesetet követően, a mentés során a parti őrséggel folytatott, több szakaszban. A hajón lévők evakuálását pénteken 22:58-kor rendelték el. A kapitány a balesetet követően számtalan hívást bonyolított telefonján. A parti őrséggel az olasz lap szerint 00:32-kor került kapcsolatba, ekkor azt mondta, már csak 2-300 ember lehet a hajón, vagyis eszerint nagyjából négyezer embert evakuáltak. De egyes szemtanúk szerint a kapitány ekkor már biztonságba helyezte magát egy sziklazátonyon. Tíz perc múlva újabb hívás következett, amelyben a kapitány újra azt mondja, hogy pár száz ember vár csak kimentésre, majd közölte, hogy elhagyták a hajót, mert süllyed és nem lehet visszatérni a fedélzetre. Amikor erre rákérdezett a parti őrség tisztje, akkor már azt felelte Schettino: ugyan, dehogy hagytam el.

Egy óra múlva, 1:46-kor a beszélgetés feszültebb hangnemben folytatódik: a kapcsolattartó tiszt, aki erősen gyanakszik, hogy a kapitány elmenekült a hajóról, kemény hangú parancsot ad, hogy a kapitány azonnal menjen vissza a kötéllétrán, koordinálja a mentést és közölje, hányan maradtak a hajón (a mismásoló kapitány és a kiabáló tiszt telefonbeszélgetését itt hallgathatja meg). "Otthagyta a mentést?" - teszik fel a kérdést a kapitánynak, aki ezt tagadja. "Már halottak is vannak" - mondja a tiszt, mire a kapitány visszakérdez: "Mennyi?" "Ezt magának kellene velem közölnie, talán haza akar menni?" - osztja a parti őrség tisztje a kapitányt, aki erre megígéri, hogy visszatér a hajóra. A tengerparti kapitányság szerint azonban Schettino többet nem ment vissza.

Az ügyészség szerint a balesetet a kockázatos manőverek okozták. A kapitány őrizetben van, kedden lesz az ügyészségi meghallgatása. Az ügyészség gondatlanságból elkövetett emberöléssel és hajótörés előidézésével gyanúsítja, és felelősségre vonás fenyegeti azért is, mert túl korán hagyta el hajót. A hatóság közölte, több száz szemtanú vallomására támaszkodnak, és azt is vizsgálják, van-e másnak is felelőssége a katasztrófa bekövetkeztében.

A hajótársaság közölte, nem engedélyezték, hogy a kapitány eltérjen az útvonaltól, és tagadhatatlan, hogy emberi hiba történt. A kapitány azonban szerintük a balesetet követően azt tette, amit kellett, és a személyzet minden egyes tagja "hősként viselkedett",

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!