szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Costa Concordia utasainak meneküléséről is eddig be nem mutatott felvételeket sugárzott szombaton a Canale 5. A filmen látható, hogy helyenként milyen feszültség és bizonytalanság kísérte a zátonyra futott hajó mentőcsónakjainak vízre engedését. Egy nappal korábban a parancsnoki állásról rögzített videót mutatott be a csatorna.

Korábban nem látható videofelvételeket mutatott be az olasz Canale 5 csatorna pénteken és szombaton a Costa Concordia óceánjáró egy hónappal ezelőtti balesetét követő eseményekről. 

A pénteken bemutatott tízperces, de nyolc percre megvágott filmet a parancsnoki vezérlőhelyiség belsejében rögzítették, és az elhangzó beszédrészletek alapján arra lehet belőle következtetni, hogy fél órával a zátonnyal ütközés után is még abban bízik a hajó parancsnoksága, hogy lassan a közeli Giglio kikötőjébe evickélhet a sérült és lelassult hajó. A hajó elhagyását csak egy órával azután rendelték el, hogy a baleset bekövetkezett.

TG5

A szombati híradóban bemutatott videofilmrészleteken már a mentés percei láthatók (a híradórészlet ezen a linken érhető el, az evakuálás kockái kb. 2:10 percnél kezdődnek). Az első másodperceken látható, ahogyan a videó készítője a riadóztatás után a kihalt folyosókon és lépcsőkön keresztül a mentőcsónakokhoz siet. Közben több nyelven is elhangzik az utasoknak szóló, a mentőmellény felvételére és a menekülési útvonal bejárására vonatkozó felhívás. Mindez 22:42-kor, vagyis egy órával az ütközés után zajlik. A külső folyosókon már mentőmellényben várakoznak az emberek, a híradós narráció szerint a személyzet sem tudja biztosan, mikor engedik le a mentőcsónakokat. Néhány fiatalember - feltehetően a személyzet tagjai - a kamerának bohóckodik: egyikük anyukájának üzen, és a megdőlő hajón eljátssza a Smooth Criminal című dal klipjében Michael Jacksontól látható trükköt.

TG5

Ezt követik a mentésnek azok a mozzanatai, amiből kiderül, hogy elvileg a személyzet minden tagja részt vett ugyan a mentésre vonatkozó oktatáson, de gyakorlati tudással aligha rendelkezett bárki. Szerencsére a mentőcsónakokat vízre eresztő generátorok nem sérültek meg, de a hajók leengedése és eloldása nem ment rutinszerűen. A nyugodt tengernek és a part közelségének köszönhető, hogy az - egyébként közlekedni csak előrefelé tudó - mentőhajók célba értek. A parton éjjel egykor százával állnak a levetett mentőmellények, de voltak, akik az oldalára dőlt hajó fedélzetén rekedtek, értük helikopter érkezik - látható a filmen. A hajó kapitánya ekkor már egy órája, hogy elmenekült a fedélzetről.

A Costa Concordia balesete a hatóságok gyanúja szerint a parthoz túl közel merészkedő kapitány, Francesco Schettino hibája volt. A baleset nyomán harminckét ember halt meg, köztük egy magyar. Az áldozatok közül tizenhétnek a holttestét még nem találták meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!