szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A BP olajipari vállalat nem rendelkezett megfelelő biztonsági szabályzattal és nem fordított kellő figyelmet azokra a jelentős, rendszerszintű kockázatokra, amelyek végül a mexikói-öbölbeli olajkatasztrófához vezettek 2010-ben - állapítja meg egy amerikai kormányzati bizottság kedden bemutatandó jelentésében.

Az úgynevezett vegyipari biztonsági tanács azt is állítja, hogy a cég az alvállalkozókkal elvégeztetett olajfúrásoknál a biztonság szempontjából nem volt elég szigorú.

Az Egyesült Államok történetének legsúlyosabb, három hónapig tartó tengeri nyersolajömlése egy 2010 áprilisában történt robbanással kezdődött a Deepwater Horizon nevű mélytengeri olajfúró platformon. Tizenegy ember meghalt, és becslések szerint 4,9 millió hordónyi kőolaj került a tengervízbe.

A brit BP volt a kút többségi tulajdonosa, de a fúróplatformot egy másik cég, a svájci Transocean birtokolta és működtette. A jelentés azt állítja, hogy a tulajdonos és az alvállalkozó közti viszony hatással volt a baleset-megelőzésre is, de mindkét céget felelősség terheli a katasztrófával kapcsolatban.

A jelentés azt állítja, hogy a cégek nem voltak felkészülve egy jelentős baleset kivédésére, intézkedéseik nagyrészt a munkavédelmet, azaz az egyes dolgozók személyi biztonságát érintették. A dokumentum emellett azzal is vádolja a BP-t, hogy mélytengeri fúrásainál elsősorban a pénzügyi kockázatokra összpontosított a biztonsági veszélyek helyett.

A tanács szerint a robbanás előtt nem sokkal elvégzett nyomástesztek pontos kivitelezésére nem volt hivatalos, írásos szabályzat, ahogy azok sikerességének megállapítására sem volt kritériumrendszere a cégeknek. A szóban forgó tesztek felhívhatták volna a munkások figyelmét a kút instabilitására. A jelentés szerint a nyomásteszteket azután nyilvánították sikeresnek, hogy egy meg nem nevezett munkás "sajátos, megalapozatlan elmélettel állt elő" a teszteredményekre vonatkozóan.

Az említett vegyipari biztonsági tanács jelentésének főbb eredményei nagyrészt egybecsengenek két korábbi vizsgálat megállapításaival. A BP eddig 37,2 milliárd dollárt különített el a katasztrófa okozta kár rendezésére, de egyes becslések szerint a cégnek összesen 69 milliárd dollárjába kerülhet a baleset, amennyiben elmarasztalják az olajömléssel kapcsolatban folyó bírósági ügyben.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Először lehetett nyilvánosan látni a Toyota 1000 lóerős hiperautóját

Először lehetett nyilvánosan látni a Toyota 1000 lóerős hiperautóját

Emlékeznek Shrek hagymájára? – Nagy Gábor a hvg360 első évéről

Emlékeznek Shrek hagymájára? – Nagy Gábor a hvg360 első évéről

Ausztrál kutatók megkísérlik visszaadni a látását egy vak embernek

Ausztrál kutatók megkísérlik visszaadni a látását egy vak embernek