szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Pontosan egy éve süllyedt el a Costa Concordia tengerjáró hajó a toscanai Giglio szigeténél, amikor máig nem teljesen tisztázott körülmények között túl közel ment a partokhoz, és egy tengeralatti szikla hetven méteres lyukat vágott az oldalán. A roncs még egy ideig biztosan ott lesz mementóként, a kapitányt pedig súlyos börtön fenyegeti, ha a decemberben lezárult bizonyítási eljárást követően a bíróság igazoltnak látja a gondatlanságból elkövetett emberölést.

Az ügyben folyó bírósági eljárás vádirata szerint a Costa Concordia 2012. január 13-án gondatlanság miatt ütközött a sziklának. A vád tíz embert, köztük Francesco Schettino kapitányt tesz felelőssé a 32 ember halálát követelő balesetért.

A bizonyítási eljárás ősszel zajlott, jelenleg a védelmen van a sor, hogy benyújtsa védekezését, az ügyészség pedig még januárban beterjesztheti, hogy milyen büntetési tételek kiszabását kéri a felelősökre.

Costa Concordia
AFP / Vincenzo Pinto

A baleset körülményei

A feketedobozból kinyert hangfelvétel szerint a hajót egy olaszul nem értő, indonéz tengerész kormányozta a baleset perceiben, és nem értette Schettinónak az ütközés előtti utolsó kiáltását sem, vagyis azt, hogy azonnal rántsa el a kormányt.

A Costa Concordia biztonsági műszereinek nagy része nem volt bekapcsolva a baleset estéjén, és továbbra sem tiszta, hogy Schettino miért csak az ütközés után egy órával rendelte el az evakuálást. Schettino ügyvédei szerint épp a kapitány lélekjelenlétének és szakértelmének köszönhető, hogy a hajón utazó 4229 ember többsége megmenekült. A védelem azt hangoztatta, hogy Schettino azért akarta közelebb vinni a parthoz a hajót, mert meghibásodott. Ezt azonban a szakértők szerint semmi nem támasztja alá. A vádiratba ezzel szemben az szerepel, hogy Schettino egy régi tengerészköszöntéssel akarta az utasokat megörvendeztetni: közel kívánt menni a partokhoz, hogy a hajókürtöt még ott is meghallhassák. A manővert a legénység tagjai közöl is többen túl kockázatosnak neveztékm és igyekeztek a kapitányt róla lebeszélni - sikertelenül.

„Ne támadjatok, minden tőlem telhetőt megtettem, megmentettem az életeteket” - mondta a túlélőknek Schettino a per idején. A Costa Crociere hajótársaság júliusban elbocsátott kapitányának szavairól a túlélők számoltak be az eljárásról kitiltott újságíróknak. Schettino áldozatnak, sőt hősnek tartja magát - jegyezte meg akkor az olasz sajtó.

Francesco Schettino, a CC kapitánya
AP / Giacomo Aprili

A Costa Crociere hajótársaság kártérítésként 11 ezer eur átalányt, plusz 3 ezer euró költségtérítést ajánlott a károsultaknak - írja a Der Spiegel német magazin olnline kiadása.  Az utasok kétharmada ebbe belement, és ezzel lemondott további vagyoni követelésről. De több mint százan nem elégedtek meg az összeggel, és az ügyvédjeik segítségével az Egyesült Államokban kívánnak pereskedni, ahová az anyacég, a Canival van bejegyezve, és ahol feltehetően enél nagyobb kártérítés is kicsikarható. A poggyász, illetve az egyéb értéktárgyak nagy részét a víz mosta el, de jelentettek lopást is a balesetet követően. 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!