Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c369c426-572b-48ad-bdd3-27c4ffccaded","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem minden tanulónak jut ilyen kaland, szerencsére. ","shortLead":"Nem minden tanulónak jut ilyen kaland, szerencsére. ","id":"20250401_veszfekezes-oktato-tanitvanya-az-Eger-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c369c426-572b-48ad-bdd3-27c4ffccaded.jpg","index":0,"item":"250ba08f-b4a7-4f16-bcdd-889e13738489","keywords":null,"link":"/cegauto/20250401_veszfekezes-oktato-tanitvanya-az-Eger-video","timestamp":"2025. április. 01. 11:48","title":"Élesben gyakorolhatta a vészfékezést egy oktató és a tanítványa az Egér úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13043463-ba8f-406f-a8d9-dc34b9ac83ae","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Orbán Viktor jobbkeze a felesége által viselt luxuscikkekre érdemben nem reagált, Hadházy Ákos viszont visszaszólt Rogán Antalnak. ","shortLead":"Orbán Viktor jobbkeze a felesége által viselt luxuscikkekre érdemben nem reagált, Hadházy Ákos viszont visszaszólt...","id":"20250331_rogan-antal-rogan-barbara-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13043463-ba8f-406f-a8d9-dc34b9ac83ae.jpg","index":0,"item":"d6067feb-5acb-49e8-8554-c9915ffecd50","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_rogan-antal-rogan-barbara-ebx","timestamp":"2025. március. 31. 13:04","title":"Rogán válaszolt a felesége 30 milliós táskáját firtató Hadházynak: „Nagy bátorság egy kismamát ócsárolni!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2d4abad-1aa8-40b8-ad31-2e888e59bd96","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"A nem tüntető többségnek joga van ahhoz, hogy normális módon élhesse az életét, hidakat lezárni nem normális dolog – mondta Orbán Viktor az Erzsébet híd, majd több másik budapesti híd forgalmát megbénító múlt keddi tüntetésről. A szokásos közrádiós interjúban pedig azt is belengette, hogy ha folytatódnak a „hídfoglalós” demonstrációk, akkor a gyülekezési jog további korlátozásától sem riad vissza. Pedig volt idő, amikor még ő is megengedőbb volt a tiltakozások ezen formájával.","shortLead":"A nem tüntető többségnek joga van ahhoz, hogy normális módon élhesse az életét, hidakat lezárni nem normális dolog –...","id":"20250401_Erzsebet-hid-lezaras-1990-taxisblokad-2002-hidfoglalas-2014-netado-2025-ellenzeki-tuntetes-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2d4abad-1aa8-40b8-ad31-2e888e59bd96.jpg","index":0,"item":"57bcea36-5e48-4760-b57f-ccd90e5be9d8","keywords":null,"link":"/360/20250401_Erzsebet-hid-lezaras-1990-taxisblokad-2002-hidfoglalas-2014-netado-2025-ellenzeki-tuntetes-Orban-Viktor","timestamp":"2025. április. 01. 09:30","title":"„Hidat foglalni nem kell félnetek jó lesz...” – amikor Orbánnak még nem volt baja az Erzsébet híd elfoglalásával, sőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1db0b774-7562-4fd0-8150-bc2091ff791d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Cory Booker, New Jersey-i állam demokrata szenátora a kormányzat tevékenysége elleni tiltakozásként vállalkozott arra, hogy olyan hosszan beszél, ameddig csak bír.","shortLead":"Cory Booker, New Jersey-i állam demokrata szenátora a kormányzat tevékenysége elleni tiltakozásként vállalkozott arra...","id":"20250401_Tobb-mint-15-oras-felszolalasban-kritizalta-egy-szenator-az-amerikai-kongresszusban-Donald-Trump-kormanyzatat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1db0b774-7562-4fd0-8150-bc2091ff791d.jpg","index":0,"item":"d5622230-760a-49b6-b15b-e40dc6405ecf","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_Tobb-mint-15-oras-felszolalasban-kritizalta-egy-szenator-az-amerikai-kongresszusban-Donald-Trump-kormanyzatat","timestamp":"2025. április. 01. 21:03","title":"Több mint 15 órás felszólalásban kritizálta egy szenátor az amerikai kongresszusban Donald Trump kormányzatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d825c45d-b247-4bd9-8055-f28159de8833","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eredetileg 15 űrsétára tervezték, de már a 17. küldetésén is túl van a kínai Fejtien nevű űrruha.","shortLead":"Eredetileg 15 űrsétára tervezték, de már a 17. küldetésén is túl van a kínai Fejtien nevű űrruha.","id":"20250330_fejtien-kinai-szkafander-urruha-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d825c45d-b247-4bd9-8055-f28159de8833.jpg","index":0,"item":"51dd40ba-99be-4404-9051-2c67d3d951dc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_fejtien-kinai-szkafander-urruha-rekord","timestamp":"2025. március. 30. 23:03","title":"15-nek indult, már 17-nél tart: a vártnál is jobban teljesít a 1,5 milliárdos kínai szkafander","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Igaz, hogy kormányközeli szereplők viselnek több tízmilliós szetteket, de a miniszter így is tud magyarpéterezni.","shortLead":"Igaz, hogy kormányközeli szereplők viselnek több tízmilliós szetteket, de a miniszter így is tud magyarpéterezni.","id":"20250401_Gulyas-Gergely-NER-es-kullancs-ellenzeki-vezeto-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7.jpg","index":0,"item":"b6c43ff7-0f94-4e82-b93c-28602d9d611a","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_Gulyas-Gergely-NER-es-kullancs-ellenzeki-vezeto-Magyar-Peter","timestamp":"2025. április. 01. 09:28","title":"Gulyás Gergely szerint van remény a NER-es kullancsoknak, ellenzéki vezető is lehet belőlük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5569ae4d-7380-48a2-ace2-12309fec29d3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A tiltott szerelem nemcsak a képernyőn, hanem az életben is meghatározta a 90 éves korában elhunyt színész sorsát. ","shortLead":"A tiltott szerelem nemcsak a képernyőn, hanem az életben is meghatározta a 90 éves korában elhunyt színész sorsát. ","id":"20250331_richard-chamberlain-sogun-tovismadarak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5569ae4d-7380-48a2-ace2-12309fec29d3.jpg","index":0,"item":"7af19f9d-3985-44cd-87e4-86fbf2ba83a9","keywords":null,"link":"/kultura/20250331_richard-chamberlain-sogun-tovismadarak","timestamp":"2025. március. 31. 11:46","title":"Tövismadarak, Sógun és egy nagy titok: mit imádtunk Richard Chamberlainben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45eb1be8-1ff6-4ffa-806b-916ea92ecdf7","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az egyedi, négygitáros átdolgozásaikkal világhírűvé vált olasz kvartett április 9-én mutatkozik be először Budapesten.","shortLead":"Az egyedi, négygitáros átdolgozásaikkal világhírűvé vált olasz kvartett április 9-én mutatkozik be először Budapesten.","id":"20250401_Eloszor-lep-fel-Budapesten-40-Fingers","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45eb1be8-1ff6-4ffa-806b-916ea92ecdf7.jpg","index":0,"item":"f116e603-86e2-44b9-9fd4-6db901c84fa3","keywords":null,"link":"/kultura/20250401_Eloszor-lep-fel-Budapesten-40-Fingers","timestamp":"2025. április. 01. 09:46","title":"Először lép fel Budapesten a 40 Fingers","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Könnyen lezuhanó olasz helikopterek védhetik Magyarországot
szerző:
Seprődi-Kiss Árpád
Tetszett a cikk?
A magyar harci helikopterek többet nem repülhetnek, és a szállító helikopterek órái is meg vannak számolva. A felújításuk sok esetben már nem lehetséges, vagy nem kifizetődő. Az évek óta késlekedő honvédelem kényszerhelyzetben van, választási lehetőségeit több tényező is behatárolja. A kilátások nem túl jók, az orosz, vagy amerikai gépek helyett lehet, hogy egy civil gépből átalakított, sok műszaki hibával repülő helikopterrel kell beérnünk.
A Magyar Honvédség szállító helikopter-flottájának elöregedése évek óta téma, de a metrókhoz, buszokhoz és megannyi cserére érett eszközhöz hasonlóan, ezekkel sem sikerült semmit kezdeni. A jelenleg rendszeresített két orosz típus, a Mil Mi-8 és annak modernizált, erősebb hajtóművekkel felszerelt verziója, a Mil Mi-17 több évtizedes konstrukciók, de megbízható és kipróbált típusok. Nem véletlen, hogy több mint 17 000 példány repül világszerte belőlük. A magyar haderő több változatát is üzemeltette, illetve üzemelteti a mai napig a NATO-ban csak Hip kódnéven emlegetett típusnak.
A még röpképes példányok száma nem publikus, de lerepülhető óráik száma rohamosan fogy, a megmaradt Mi-8-asok a jelenlegi tempóban 2014-re végzik be, a Mi-17-esek pedig nagyjavítás és alapos modernizáció után is csak maximum 7-8 évig repülhetnek. Új típus rendszeresítése két-három évet igényel, így beszerzésüket záros határidőn belül meg kell kezdeni.
Az Egyesült Államok által "ingyen" felajánlott Bell UH-1N „Huey” helikopterek beszerzése elbukott. Ennek oka valószínűleg a kb. 80 milliárdra rúgó járulékos költségekben és a típus elavultságában keresendő. A Vietnamot is látott típus nekünk felajánlott, két turbinás példányait a 70-es években gyártották és korábban a tengerészgyalogság használta őket. Meggondolni magunkat már nem nagyon tudjuk, más országok időközben jelezték igényüket a Huey-kre.
Honvédek gyakorlaton, mögöttük Mi-24-es. Most már a földön is marad.
MTI
Még katasztrofálisabb a helyzet a harci helikopterekkel. Az utolsó kettő levegőbe emelhető Mi-24 „Hind” üzemidő-engedélye december 31-én lejárt, így az egykoron szebb napokat megélt harci helikopter zászlóalj egy időre gép nélkül marad. Időről időre felmerült, hogy a hadrendből kivont MiG-29-esekből teremthetnénk elő a harci helikopterekre szükséges összeg egy részét, és hogy Moszkva a vadászgépekért cserébe felújítaná az elöregedett Mi-24-eseket. Azonban konkrétumot erről a tervről azóta sem hallottunk. A dologhoz tartozik az is, hogy az alkatrészellátás hiányossága miatt szétkannibalizált, reptér sarkában szétrozsdásodott vadászgépek valószínűleg nem túl kapósak. A költségvetési viszonyok javulásával pedig nem számolhat a honvédelmi tárca, így abból kell gazdálkodnunk, amink van.
Két legenda
A honvédelem mozgásterét az üres bukszán kívül számos egyéb körülmény is korlátozza. Például a NATO-elvárások, bizonyos helikopteres képességek megtartásának szükségessége, katasztrófavédelmi, missziós igények kielégítése. Alapvető hiba volt 2000-es évek elején még rendesen betartott, rendszeres és előre kidolgozott nagyjavítási tervet sutba dobni, ahogyan az is, hogy a beszerzéssel egészen az utolsó (utáni) pillanatig vártunk.
Mi-171: ugyanaz, korszerűbb kivitelben
AFP / JHphoto
Több szempontból is fontos döntéseket kell most meghoznia az illetékeseknek. Az orosz gépek üzemeltetésében több évtizedes tapasztalatot halmozott fel a honvédség, amit egy új típus rendszeresítése esetén korlátozottan, vagy semennyire sem használhatnak tovább. A szovjet technikáról nyugati típusokra való átállás ellen komoly érv az üzemeltetési kultúra különbségei, vagy a karbantartó állomány átképzésének nehézségei, így a döntéshozók számára potenciális jelölt lehet szállítógépre a Hip legkorszerűbb verziója, a Mi-171. Ennek felfegyverzett változata is létezik, ami – igaz, hogy képességvesztéssel járó - áthidaló megoldás lehet a harci helikopterek hiányára is.
Csakhogy NATO-tagként elvárás egy nyugati típus rendszeresítése, így új orosz gépek rendszeresítése igencsak valószínűtlennek és célszerűtlennek tűnik. Különösen annak fényében, hogy az orosz állam katonai stratégiájában ismételten komoly veszélyforrásként jelöli meg a NATO-t, és annak keleti terjeszkedését. Fontos körülmény lehet azonban az is, hogy január elején felreppent a hír, a paksi atomerőmű bővítéséről szóló tárgyalásokon szóba kerülhetnek haditechnikai aspektusok is, sőt az orosz nyomásgyakorlás sem kizárható, ám összességében újabb orosz gépek rendszeresítése jó eséllyel kizárható.
A nyugati kínálatból több gép is alkalmas a feladatra, ha a kormány úgy dönt, hogy meglépi a fegyvernem nyugatiasítását, amit ugyan lehet halasztani, de összességében jobb lenne túlesni rajta. A méretek, a képesség és a felfegyverezhetőség alapján a Sikorsky UH-60 Black Hawk verziói kiválóan alkalmasak lennének. A Huey-hoz hasonlóan ikonikus helikopternek szintén léteznek felfegyverezhető exportverziói is: az izraeli Elbittel közösen Kolumbiának fejlesztett AH-60L Arpia, illetve az ausztrál tenderre kifejlesztett AH-60L Battle Hawk. A Black Hawk Sokat látott, a Hiphez hasonlóan megbízható, bár annál jóval kevésbé igénytelen, bejáratott típus. Az ára azonban nagyjából a kétszerese a Mi-171-esek 10-12 millió dolláros egységenkénti árának.
Magyar katonák Black Hawk helikopterek leszállását koordinálják Afganisztánban.
MTI / Koszticsák Szilárd
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a kormány az időhiány miatt próbálja elkerülni a valószínűleg hosszúra nyúló tendereztetést, így várhatóan inkább a kormányközi megállapodások felé fog hajlani. A Sikorsky-gyár ajánlata mögött hivatalosan nincs jelen az Egyesült Államok kormánya.
Olasz gép, sok kérdőjellel
Ott van viszont az brit-olasz vegyeskonszern, az AgustaWestland, amely az olasz kormány támogatását élvezi. Az olaszok az AW139-es, főként kutató-mentő és könnyű-közepes szállítási célokra kifejlesztett helikopter katonai verziójával ajánlkoznak. A befutónak jelenleg ez tűnik, különösen a Magyar Közlöny 2012. december 17-i számában is közzétett 149/2012. (XII. 17.) számú miniszterelnöki határozat alapján, amely felhatalmazza az illetékeseket az Olasz Köztársaság kormányával folytatandó katonai és haditechnikai együttműködésre. Mélyreható következtetéseket nem érdemes ebből levonni, hiszen a Medinára telepítendő 3D radart is Olaszországtól fogjuk beszerezni, így ez nem feltétlenül jelenti az elköteleződést a taljánok felé. Viszont a lehetséges helikoptervásárlást erősíti Hende Csaba miniszter is, aki szintén beszélt az olaszokkal való tárgyalásról.
Az AgustaWestland ajánlata nem feltétlenül a legjobb megoldás. Az AW139-es alapvetően civil célokra fejlesztett helikopter, amely a Hipeknél és a Black Hawkoknál is jelentősen kisebb, terhelhetősége csekélyebb, bár azoknál jobb manőverező képességű, fürgébb gép. A polgári célokra tervezettség miatt számos hiányossága is van. Ráadásul a megbízhatósága is kérdéses. 2002 óta összesen 12 példány veszett oda vagy sérült meg komolyan különböző műszaki gondok miatt, összesen 14 halálos áldozattal. Ez igen rossz arány a típus repült óráihoz képest.
AgustaWestland AW139: nem katonai gépnek tervezték.
AFP / Iliya Pitalev
Az AW139 felfegyverzett verzióját ugyan a cég beígérte, ám ez gyakorlatilag csak papíron-prototípusként létezik és még a gyártó-tervező olaszok is csak a fegyvertelen változatot alkalmazzák. A harcképes verzió fegyvertartó konzoljai a többi funkció ellátását is akadályozzák, arról nem is beszélve, hogy az eszköz éppen kis súlya és mérete miatt valószínűleg alkalmatlan géppuskáknál komolyabb fegyverek hordozására. Ráadásul a felfegyverzetlen katonai változat ára a Black Hawkéval vetekszik. A gépek mellé beígért Spike-ER páncéltörő rakéta a típushoz rendszeresítésre eddig nem került, így egy támadó fegyverzettel felszerelhető verzióra érkező árajánlat várhatóan még ennél is magasabb lenne.
Megint érik a rossz megoldás
Ahogyan az látható, nagy a nyomás a szaktárcán több irányból is. Egyrészt a katasztrófavédelemben is aktívan részt vevő helikopterekre nyilvánvalóan szükség van, ugyanakkor jelen gazdasági helyzetben majdhogynem lehetetlen képességvesztés nélküli típusváltást végrehajtani. A mostani jelek arra mutatnak, hogy a harci helikopter fegyvernem vagy megszűnik jelenlegi formájában, vagy komoly átalakulás vár rá.
Honvédségi helikopter segédkezik az árvízi védelemben. A helikopterek hiánya nem csak katonai probléma.
Stiller Ákos
Valószínű, hogy felfegyverzett szállítókkal igyekeznek majd pótolni a részben elvesztett képességeket, de egyelőre a szállítási kapacitás megtartása prioritást élvez, és nekünk illene a valóság talaján maradnunk. A Mi-24-esek cseréje is igazán fontos lenne, azonban egy ilyen harci helikopter ára nyilvánvalóan magasabb a közepes szállítókénál is, ami az amúgy is igen szűkös honvédelmi költségvetésbe nem fog beleférni. Apacheokat, Eurocopter Tigereket, Mi-28-asokat, vagy akárcsak újabb Hindokat lehet a magyar légtérbe vizionálni, ennek azonban egyelőre nincsen gazdasági realitása.
Ahhoz, hogy igényeinknek megfelelő, korszerű típusok kerüljenek rendszerbe, a szakma mélyebb bevonását, hosszú távú igényfelmérést és terveket igényelne. Mégis nagyon valószerű, hogy - ahogyan a rendszerváltás óta lecserélt haditechnikai beszerzések esetében annyiszor - most is politikai döntés születik szakmai helyett, vagy a filléreskedés csapdájába esik a szaktárca. Pedig sokszor az olcsóbb a drágább, legalábbis hosszú távon egészen biztosan.
Orbán Viktor miniszterelnök moszkvai látogatása előtt nyomást akarnak gyakorolni az orosz haditechnika magyarországi közvetítői a kormányra, a Honvédelmi Minisztérium (HM) képviselőire, hogy mielőbb állapodjanak meg velük a régi, szovjet típusú katonai helikopterek üzemidő-hosszabbításáról és korszerűsítéséről - írta a Magyar Nemzet.
Nyílt közbeszerzésen, nettó 393 millió forintért használt helikoptert vásárolna az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), az erről szóló felhívás a legutóbbi Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.