Az eddigi legrészletesebb adatbázis készült el a CIA-börtönjáratokról, az egész világra kiterjedő börtönök és a fogolyszállítás rendszeréről - mondta Ruth Blakely, a kenti egyetem oktatója. Az adatbázis itt érhető el.
A 2001. szeptember 11-i merényletek után a CIA külföldön működtetett börtöneiben állítólag olyan módszerekkel kérdeztek ki terrorizmussal gyanúsított személyeket, amelyek az Egyesült Államokban kínzásnak minősülnek.
Az adatbázisban a gyanúsítottakat szállító repülőjáratokra vonatkozó adatokat gyűjtötték össze. 2002 és 2006 között több mint 1500 repülőjáratról állapítható meg, hogy bizonyíthatóan vagy gyaníthatóan részt vett a titkos programban. Az érintett repülőjáratokat több csoportba sorolták aszerint, milyen szilárd bizonyíték van rá, hogy CIA-járatok voltak.
Az összegyűjtött adatokból fény derült az úgynevezett "kifutópálya-transzferekre", vagyis arra a gyakorlatra, hogy az amerikai hírszerzés - hogy megnehezítse a fogolyszállítási útvonal rekonstruálását - egyes gyanúsítottakat félreeső repülőtereken átrakott egyik repülőről a másikra - írta a The Guardian című brit lap.
Az adatbázis létrehozása három évig tartott, két brit egyetem és egy jogvédő alapítvány dolgozott rajta. Az adatok frissíthetők a később napvilágra kerülő esetleges újabb információkkal.
Az adatbázisban a Magyarországon leszállt gépekre keresve 2002 februárja és 2006 júniusa között nyolc járatot találunk, ezek közül hét azonban csak "gyanús útvonal" címen szerepel, egyedül egy, Ferihegyet 2003. március 7-én elhagyó, N379P jelű légijárat melletti megjegyzésben szerepel, hogy az egy "dummy flight" volt, amelyet ugyan a hatóságok regisztráltak, de valójában nem szállt fel, csak arra szolgált, hogy leplezzék a légijárat útvonalát, a lengyelországi Szymany repülőtér (Varsó mellett) és Prága között. A varsói reptér közelében kialakított titkos börtönben vallattak több terroristát is az amerikaiak.