szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Asiana dél-koreai légitársaság szerencsétlenül járt gépének egyik pilótája azt állítja, hogy egy villanás vakította el közvetlenül az előtt, hogy gépe leszállás közben balesetet szenvedett San Franciscóban.

Deborah Hersman, az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) vezetője közölte, hogy a hivatal vizsgálja a pilóta állítását, amely szerint egy villanás vakította meg, amikor a gép 152 méteres magasságban volt, és leszállni készült.

Hersman a szombati baleset óta tartott negyedik sajtótájékoztatóján nem kívánt találgatásokba bocsátkozni, hogy mi okozhatta a fényes villanást, de egyes hírügynökségek értelmezése szerint a földről irányított lézersugár vakíthatta meg a pilótát.

Hersman az addigi vizsgálatokat összegezve arról is beszámolt, hogy a kemény landolás után a légikísérők – tolmácsolva a pilóták utasítását – azt mondták az utasoknak, hogy nem kell evakuálni a gépet. Másfél perccel később aztán mégis elkezdődött a kimenekítésük, miután az egyik légikísérő lángokat pillantott meg a repülőgép külső részén.

Az amerikai légi biztonsági előírások szerint ennyi idő alatt, azaz másfél percen belül kell kimenekíteni minden utast és a személyzet minden tagját egy bajba került gépről.
A személyzet tagjai kihallgatásakor azt mondták, hogy a gépen belül csak az evakuálás megkezdése után csaptak fel a lángok.

Az Asiana Airlines Boeing 777-es gépe szombaton San Franciscóban landoláskor kicsúszott a leszállópályáról, és egy része teljesen kiégett. Még mielőtt a gép érintette a betont, a farokrésze nekicsapódott egy tengeri védőgátnak, és leszakadt.

A gépen 291 utas és 16 fős személyzet tartózkodott. Hivatalos adatok szerint két kínai lány meghalt és több mint száznyolcvanan megsérültek. Az ütközés lendülete három légikísérőt kiröpített a gépből, de ők életben maradtak.

Továbbra sem tudni pontosan, hogy mi vezetett a katasztrófához, de a korábbi tájékoztatókon ismerté vált, hogy a pilóták csak későn – alig 60 méteres magasságban – vették észre, hogy a landoláshoz szükségesnél 25 százalékkal kisebb sebességgel haladnak.

Kiderült az is, hogy a leszállást végrehajtó pilóta más géptípusokon 10 ezer órát repült, de Boeing-777-esen csupán 43 órát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!