szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Három nappal a hat áldozattal járó franciaországi vasúti szerencsétlenség után jelentős fennakadások voltak hétfőn a francia vasúti közlekedésben, miközben megkezdődött a teljes hálózaton a mintegy 5 ezer váltó ellenőrzése - közölte hétfőn az állami vasúttársaság (SNCF).

Guillaume Pepy, az SNCF elnöke vasárnap este megerősítette, hogy egy meghibásodott illesztett sínheveder okozta a katasztrófát. A sínek összeerősítésére szolgáló 50 centiméter hosszú, 10 kilogramm súlyú - és elvileg négy csavarral rögzített - fémdarab kiugrott a helyéről és a vonat érkezése előtt beszorult a váltó szerkezetébe. 

"Már tudjuk, hogy miért történt a baleset, de nem tudjuk az okát" - mondta hétfőn Jacques Rapoport, az SNCF egyik illetékese a France Info hírrádióban. A szakértők egyelőre nem tudják megmondani, hogyan kerülhetett ez az elvileg a sínekre lecsavarozott nehéz fémdarab a váltó közepébe. 

Didier Le Reste, a vasutasok legjelentősebb szakszervezetének, a CGT-nek a korábbi vezetője elsietettnek tartja, hogy az SNCF egy meghibásodott fémdarabot hibáztat a szerencsétlenségért.  

"Miért hagyta el egy fémdarab csak úgy a sínt, repült el és landolt éppen a váltó közepében, majd siklatta ki a vonatot?" - fogalmazott a volt szakszervezeti vezető a hírrádióban. Szerinte még minden feltételezés lehetséges és biztos, hogy a tragédiának más okai is lehettek. 

Rapaport válaszában leszögezte, hogy a sínheveder meghibásodása tény, de a jelenleg még folyó három vizsgálat fogja megállapítani, hogy mi volt az oka a fémdarab elmozdulásának. A vizsgálat szerint a korábban kilazult sínheveder a vonatforgalom nyomására kifordult a helyéből, majd megdobta annak a vagonnak a kerekét, amely átment rajta és ezért siklott az ki. Az illetékes jelezte, hogy 5 ezer ilyen jellegű szerkezet van a vasúti hálózatban és megkezdődött mind az 5 ezer ellenőrzése. "Minden szükséges intézkedést megtettünk, hogy egy ilyen baleset még egyszer ne fordulhasson elő" - tette hozzá. 

A Párizsból délre, Limoges városa felé tartó gyorsvonat péntek délután 27 kilométerre a fővárostól, Brétigny-sur-Orge település pályaudvarán siklott ki. A 20 ezer lakosú előváros környékén mintegy 600 méter hosszú szakaszon kell a síneket a roncsoktól és a leszakadt vezetékektől megtisztítani, valamint a pályaudvar épületét és a peronokat felújítani, ami az SNCF tájékoztatása szerint a hét végégig eltarthat, és a közlekedés utána is csak fokozatosan indulhat meg az érintett vonalon. 

Brétigny-sur-Orge egyébként a fővárosba a déli elővárosokból városi vasúttal, az RER-rel dolgozni bejáróknak is egyik fő állomása. Az RER-t péntek óta buszok helyettesítik, s az általában negyedórás utat hétfőn délelőtt mintegy két óra alatt lehetett megtenni tömegközlekedéssel. A párizsi Austerlitz pályaudvaron - ahonnan a kisiklott szerelvény elindult - megindult a forgalom, de a vonatok jelentős fennakadással közlekednek a déli országrész irányába.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!