szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A tévénézés az első számú szabadidős foglalkozás Németországban egy úgynevezett életmód-időmérleg vizsgálat szerint, amely kimutatta, hogy egyre kevesebb szabadideje van a németeknek.

A Szabadidő monitor 2013 című felmérés szerint munkanapokon átlagosan 3 óra és 49 perc szabadidővel rendelkeznek a németek, ami negyedórával kevesebb a legutóbbi, 2010-es felméréshez képest. 

A legnagyobb mértékben, 49 perccel a legfiatalabb vizsgált korosztály, a 14-17 évesek szabadideje csökkent, de ők így is az átlagnál több idővel, naponta kerek 4 órával gazdálkodhatnak hét közben. A legtöbb kötöttséggel a gyereket nevelő, 25-49 közötti németek élnek, ebben a csoportban hétfőtől péntekig csupán naponta 2 óra 47 perc a szabadon eltölthető idő, ami a legtöbb szabadidővel rendelkező réteg, a 65 éven felüliek 5 óra 8 perces átlagának nagyjából a felét teszi ki.

Az első számú szabadidős foglalkozás továbbra is a tévénézés, ami 1963-ban került be a szabadidő tíz legnépszerűbb eltöltési formája közé, és 1986 óta megingathatatlanul az első. Jelenleg 100 német közül 96 rendszeresen tévézik. 

A számítógépezés nincs az első tíz között. A digitális forradalom hatása leginkább a telefonálási szokások változásán látszik. Ez a tevékenység 1986-ban jutott be az első tízbe, és az idén már két különböző formája is a legnépszerűbb szabadidős foglalkozások között van; az otthoni telefonálás a második, a telefonálás útközben pedig a hetedik. 

A szabadidő közös eltöltése a barátokkal 1986-ban még az ötödik helyen állt, 2002-ben pedig a kilencedik volt, és az idén már nem szerepel az első tízben. Kiszorult a könyvolvasás is, az újságolvasás viszont továbbra is a legnépszerűbb tevékenységek között van - jelenleg a negyedik, míg 1986-ban a második, 2002-ben pedig a harmadik volt - , és változatlanul sok időt áldoznak a németek a szabadidejükből a családra.

A német lapokban pénteken ismertetett felmérés szerint leginkább az e-mailezés tör előre, ezt 20 százalékkal többször említették a kedvelt szabadidős tevékenységek között, mint a legutóbbi felmérésben. A második a testápolás 14 százalékos növekedéssel, a harmadik a lustálkodás, semmittevés 13 százalékkal. 

A "vesztesek" között az első a kávézás 7 százalékos visszaeséssel, a második a sétálás 6 százalékos csökkenéssel, a harmadik pedig a magyarul plázázásnak is nevezett vásárolgatás 5 százalékkal, ami arra utal, hogy a németek még takarékosabbá válhatnak. Ezt jelzi azoknak a szabadidős tevékenységeknek a listája is, amelyekre a jövőben kiemelkedően sokan akarnak kevesebbet költeni. A nyaralásra 17 százalék fordítana kisebb összeget, 25 százalék pedig a vendéglők, kocsmák és szórakozóhelyek látogatására költene kevesebb pénzt. Amire pedig a többség több időt szeretnének fordítani, nem feltétlenül kerül pénzbe; e tevékenységek közé tartozik az alvás, a lustálkodás és a közös időtöltés a családdal és a barátokkal.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!