Több milliárd lakható bolygó lehet galaxisunkban, a Tejútrendszerben, annál is több, mint ahány ember él a Földön – állapították meg amerikai csillagászok az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA által felbocsátott Kepler űrteleszkóp adatainak elemzése nyomán.

Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelentetett tanulmányt kedden ismertette az amerikai tömegtájékoztatás.

A csillagászok arra a megállapításra jutottak, hogy a Naphoz hasonló csillagok hozzávetőleg egyötöde körül keringhet a Földhöz hasonló méretű, sziklás, folyékony vizű bolygó, amely potenciálisan élet, akár intelligens élet hordozója lehet.

Ha a csillagászok becslése helyes, akkor a legközelebbi, óceánnal borított bolygó 12 fényévre lehet, ami galaktikus léptékben a Föld szomszédságban található ugyan, ám ez minden gyakorlati program – például egy űrszonda odaküldésnek – szempontjából túlságosan nagy távolság.

A szakemberek szerint ugyan a Naphoz fogható csillagok 22 százaléka körül keringhet a paraméterei alapján Földhöz fogható bolygó, a számítás hibahatára azonban plusz-mínusz 8 százalék. Jellemző módon a programmal kapcsolatos csillagászi számítások annyira eltérnek egymástól, hogy az AP hírügynökség kedden 8,8 milliárd, a The Washington Post 25 milliárd, a The New York Times pedig 40 milliárd potenciálisan élhető bolygóról számolt be.

A szakértők ugyanakkor rámutattak, hogy a bolygók mérete és a potenciálisan az élhető – vagyis a nem túlságosan forró és nem túlságosan hideg – zónában való elhelyezkedése önmagában nem jelenti azt, hogy azok konkrét fizikai adottságai is a Földéhez lennének hasonlatosak.

A kutatás még az extrapolációs számítások fázisában tart, vagyis a szakértők meglévő ismeretek alapján ismeretlen dolgokra próbálnak meg következtetni. A következő lépés az lehet, hogy e planétákon megpróbáljanak atmoszférát találni egy jövőben felbocsátandó nagyteljesítményű űrteleszkóp segítségével.

A 2009-ben a naprendszerünkön kívüli bolygók, elsősorban a Hattyú csillagkép 150 ezer csillaga körül elhelyezkedő planéták megfigyelésére felbocsátott Kepler űrteleszkóp a navigációs rendszer meghibásodása miatt idén felmondta a szolgálatot. Ám addig is több mint három éven keresztül továbbította az adatokat a Földre. Natalie Batalha, a NASA szakértője szerint egy teljes évi adatfolyam elemzéséhez még hozzá sem kezdtek.

A Kepler konkrétan 10 olyan, a Földéhez fogható méretű és a Naphoz hasonló csillag körül keringő bolygót azonosított be, amely az élhető övezetben található.

Mindkét szétválasztott sziámi iker állapota stabil, a másik kislány is kinyitotta a szemét